تفاهم نامه همکاری با فنی و حرفه ای خوزستان برای آموزش اتباع خارجی

خبرگزاری شبستان: مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان، از انعقاد تفاهم نامه با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در جهت بالا بردن مهارت های اتباع خارجی مجاز مقیم خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان، حمید سیلاوی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان، گفت: در جهت بالا بردن مهارت های اتباع خارجی مجاز مقیم استان خوزستان، تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان منعقد شد.

 

وی افزود: هدف کلی طرح فراگیری مهارت، بهبود خود اتکایی و دستاوردهای معیشتی پناهندگان به منظور حمایت از ادغام مجدد پایدار به هنگام بازگشت به افغانستان است و انتظار می رود که بازگشت به افغانستان برای آن دسته از افرادی که از سرمایه و دارایی، آموزش یا مهارت برخوردارند، امکان پذیر تر شود.

 

وی با بیان اینکه سیاست گذاری تقویت تلاش های اتباع برای خروج از چرخه فقر و موانع پیشروی خود اتکایی در دستور کار است، اضافه کرد: فعالیت هایی که موجب خروج اتباع خارجی مجاز مقیم خوزستان از فقر و خوداتکایی می شود، شامل دوره های سواد آموزی، آموزش فنی و حرفه ای، مهارت های معیشتی و زندگی و حضور آنان در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های جهت دار در سطح جامعه محلی خود است.

 

سیلاوی، تصریح کرد: به منظور ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر در سطح منطقه، تعیین و طراحی مهارت های فنی و حرفه ای به دنبال تحلیل بازار کار، هم در مناطق سکونت گاهی در استان خوزستان و هم در مناطق سکونت اصلی آنان یعنی افغانستان و عراق که بیشترین پناهندگان استان خوزستان می باشد، بر اساس پیش بینی ها، تعیین و تبیین شده است.

 

وی عنوان کرد: بیش از 70 فعالیت آموزش مهارت از سوی کمیته ملی راهبردی اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران مشخص شده که در خوزستان با توجه به ترکیبت جمعیتی اتباع خارجی و نیازهای حرفه ای و معیشتی و به تناسب وجود فعالیت های موجود در ادارات آموزش فنی و حرفه ای شهرستان های استان، مجموعه فعالیت های آموزشی در نظر گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: این امر با امضای تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان تعیین جهت داده و اتباع خارجی مجاز به خصوص اتباع افغانی مجاز ساکن در مهمانشهر شهید بنی نجار گتوند با مراجعه به دفتر مهمانشهر و ثبت نام اولیه در فعالیت مورد نظر، مقدمات آموزش آنان تسهیل می شود.

 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان، اذعان داشت: جامعه هدف مورد نظر، اتباع خارجی مجازی هستند که ساکن در استان بوده و کارت آمایش از این اداره کل دریافت کرده اند، بنابراین اتباع خارجی غیرمجاز که تداوم اقامت آنان در استان خوزستان ممنوع و غیرقانونی است، حق ثبت نام ندارند و در ضمن باید استان را ترک کنند.

 

وی هدف از حمایت از پناهندگان آماده شدن برای بازگشت داوطلبانه از طریق گسترش سرمایه های انسانی در میان پناهندگان افغان، توسعه فرصت های معیشتی در افغانستان و کاهش اثرات حضور پناهندگان بر جمعیت استان، دانست و تاکید کرد: اجرای این گونه فعالیت ها ضمن نگهداری فضای پناهندگان در استان، بازگشت یا اسکان مجدد در کشورهای ثالث را تسهیل خواهد کرد.

 

وی یاد آور شد: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به جهان اسلام و مسلمانان می داند فعالیت های گسترده ای در دیگر زمینه ها مانند بهداشت و درمان، ساماندهی سکونت گاه ها، کمک های غذایی، بهبود اطراف سکونت گاه ها از طریق ایجاد فضای سبز و جبران تخریب زیست محیطی تحصیل رایگان و بالا بردن سطح دانش، تسهیل در ورود به دانشگاه ها، پوشش بیمه تکمیلی، مراقبت و تحت پوشش دادن ناتوان ها توسط سازمان بهزیستی، حمایت از کودکان، برنامه ریزی بازگشت داوطلبانه و تأمین مایحتاج اولیه در هنگام بازگشت و دیگر برنامه ها در دستور کار خود دارد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 365509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha