حذف ردیف‌های هزینه‌ای برخی استان‌ها/ تنش در مجلس بالا گرفت

حذف ردیف های هزینه ای برخی استان ها و بازگشت به لایحه دولت در مجلس تنش زا شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 18 اردیبهشت و در بررسی ردیف‌های هزینه‌ای با پیشنهاد حسن کامران، نماینده اصفهان در رابطه با حذف ردیف‌هایی که مربوط به اتمام طرح‌های عمرانی در بعضی شهرستان‌ها و استان‌ها بود جار و جنجالی در مجلس به پا شد.

 

حسن کامران، نماینده اصفهان با پیشنهاد حذف این ردیف‌ها گفت: ردیف‌هایی که در کمیسیون تلفیق تحت عنوان از حکم افتاده دولت از آنها یاد می‌شود که صیغه جدیدی است , خلاف است.

 

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیقی‌ها حق ندارند برای خودشان حق قایل شوند.

 

وی بیان کرد: ما در کمیسیون تلفیق رأی‌گیری کردیم و فقط ردیف‌های مربوط به شهرستان‌های آستارا و ازنا رأی آورد و مابقی ردیف‌هایی که در اینجا ذکر شده است، خلاف است.

 

کامران یادآور شد: من پیشنهاد دارم که این ردیف‌ها به لایحه دولت برگردد و در رابطه با کار کمیسیون تلفیق نیز بحث رفتاری دارم که چرا باید رفتار خلاف قانون انجام شود.

 

در ادامه پیشنهاد کامران، لاریجانی، خطاب به نمایندگان گفت: آقای کامران پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق و برگشت به لایحه دولت را دارند.

 

وی در ادامه با خواندن این ردیف‌ها برای برگشت آنها به لایحه دولت و با رأ‌ی آوردن طرح سد سیمینه‌رود با 144 رأی موافق خطاب به نمایندگان گفت: خب این ردیف برگشت به لایحه دولت است و چیزی که این‌قدر ساده قابل حل است چرا این‌قدر برایش سر و صدا می‌کنید.

 

در هنگام خواندن طرح ردیف مربوط به راه‌آهن اصفهان- ازنا، حجت‌الله  رحمانی، نماینده الیگودرز با سر و صدایی فراوان و هجوم به سمت جایگاه هیئت‌رییسه خواستار قرائت نشدن این ردیف شد که در این هنگام نمایندگان از رفتن وی به جایگاه هیئت‌رییسه ممانعت کردند و وی که گویا قصد برخورد فیزیکی با کامران، نماینده اصفهان را که در جایگاه هیئت‌رییسه و بالای سر لاریجانی ایستاده بود را داشت رحمانی که درخواست داشت پیشنهادش کامل خوانده شود را داشت با تلاش نمایندگان بر روی صندلی‌ نشست ولی با صدای بلند فریاد می‌زد این مصوبه خیانت به مردم است.

 

وی همچنین با گریه و زاری خواهان مطرح نشدن پیشنهاد کامران بود.

 

بالاخره این ردیف نیز با 108 رأی موافق و 38 رأی مخالف نمایندگان به لایحه دولت برگشت.

 

همچنین در ادامه نمایندگان در ادامه پیشنهاد کامران مبنی بر بازگشت این ردیف‌ها به لایحه دولت با اعتبار طرح آب‌رسانی از سد کلان به ملایر به مبلغ 90 میلیارد ریال و همچنین اجرای کنار گذر غربی- شرقی همدان، افزایش اعتبار طرح آب‌رسانی سرخس به مبلغ 10 میلیارد ریال، افزایش اعتبار طرح راه‌آهن جوین- اسفراین به مبلغ 50 میلیارد ریال، مطالعه و اجرای طرح آب‌رسانی به آستارا به مبلغ 15 میلیارد ریال، بهسازی محور هراز 100 میلیارد ریال، بیمارستان 64 تختخوابی اشنویه به مبلغ 20 میلیارد ریال، تأسیسات فاضلاب اسدآباد با مبلغ 25 میلیارد ریال و ردیف پژوهشگاه مهندسی کشاورزی موافقت کردند و بدین ترتیب این ردیف‌ها همگی به لایحه دولت بازگشتند.

 

لاریجانی در پایان قرائت این ردیف‌ها خطاب به نمایندگان گفت: من به شما گفتم وارد این ردیف‌ها نشوید و ببینید در آخر بودجه بر سر جابجایی سه الی چهار ردیف چه مسئله‌ای ایجاد کردید و هم اوقات خودتان را تلخ کردید و هم همکاران‌تان را.

 

وی اظهار کرد: مقاومت من برای قرائت نشدن این پیشنهاد این بود که این جنجال به پا می‌شد که یک نمونه آن را در بحث راه‌آهن اصفهان- ازنا دیدید.

 

در ادامه این بحث نماینده الیگودرز همچنان با گریه و خطاب به لاریجانی گفت: بازگشت این ردیف‌ها به لایحه دولت خیانت به مردم است.

 

وی که همچنان قصد درگیری فیزیکی با کامران داشت با وساطت نمایندگان بر روی صندلی خود نشست ولی همچنان به اعتراض خود ادامه می‌

داد.

 

همچنین در ادامه قرائت این ردیف‌ها نمایندگان شهرهایی که این ردیف‌ها به آنها مربوط می‌شد اعتراض خود را با سر و صدای بلند اعلام می‌کردند.

 

همچنین پیش از طرح حذف این ردیف‌ها و بازگشت آنها به لایحه دولت عیسی جعفری، نماینده بهار و کبودرآهنگ در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به این ردیف‌ها گفت: من بارها در جلسات قبل در رابطه با برخی ردیف‌ها که مربوط به برخی استان‌ها می‌شد که در کمیسیون تلفیق و اعضای این کمیسیون آن را برای شهرستان خود اختصاص داده بودند، تذکر دادم ولی گویا همچنان این ردیف‌ها وجود دارد و قصد ندارید آن را حذف کنید.

 

وی اظهار کرد: یک استان سهمش نسبت به سال قبل 62 درصد افزایش داشته است، این در حالی است که استان دیگر 4 درصد افزایش داشته است.

 

وی که با اصرار نمایندگان نام استان‌ها را نیز قرائت کرد، گفت: مثلا استان زنجان سهمش 66 درصد افزایش داشته است، این در حالی است که استان تهران و قم به ترتیب 4 و 11 درصد افزایش اعتباری داشته‌اند.

 

وی بیان کرد: آیا ما اصل سوم قانون اساسی را که به رعایت عدالت صراحت دارد، رعایت کرده‌ایم.

 

وی خطاب به لاریجانی گفت: دستور بدهید در این مورد یک بازنگری شود، مثلا در موردی یکی از آقایان 66 میلیارد تومان اعتبار گرفته است، این در حالی است که در روستایی با تانکر آب می‌برند.

 

جعفری بیان کرد: دو سه اتفاق باید بیفتد، یکی اینکه باید مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن بررسی شود و نمایندگان یک به یک به آنها رأی دهند.

 

در ادامه تذکر جعفری، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دوستان در کمیسیون تلفیق در جلسات متعدد شرکت کردند و همین امروز از ساعت شش و نیم در جلسه بودند.

 

وی ادامه داد: از آقای جعفری در مورد این ردیف‌ها سؤال کردم که وی گفت این ردیف‌ها چند مورد است و تعداد آنها را 9 مورد عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: اگر فرض کنیم که این ردیف‌ها مربوط به 9 نفر است، پس نباید بگوییم تمامی 51 نفر عضو کمیسیون تلفیق و وی می‌تواند هنگام قرائت این ردیف‌ها پیشنهاد حذف هر کدام از آنها را بدهد.

 

مفتح یادآور شد: شاید آن 9 نفر نیز استدلال‌های خود را داشته باشند زیرا من در کمیسیون تلفیق با حضور نماینده دولت این ردیف‌ها را تصویب کردم و نباید مردم یک حوزه انتخابیه به دلیل اینکه نماینده شهرستان یا استان‌شان عضو کمیسیون تلفیق است، ضرر ببینند.

 

لاریجانی نیز خطاب به نمایندگان گفت: نسبت به همکاران خودتان چیزی نگویید که آنها را زیر سؤال ببرید که هم آبروی مجلس و هم آبروی همکاران‌تان را ببرید.

 

بعد از حذف این ردیف‌ها به دلیل جابجایی آنها لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: به دلیل جابجایی ردیف‌ها اعلام تنفس می‌کنم و ساعت 14 جلسه علنی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: به دلیل جابجایی ردیف‌ها سقف درآمدها نیز تغییر می‌کند و اعضای کمیسیون‌ تلفیق باید آنها را بررسی کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 36616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha