کی گفته مردم باید ماهی 45 هزار تومان بگیرندبیایید مبلغ را30 هزار کنیم!

کواکبیان:چه کسی گفته است که مردم باید ماهیانه 45 هزار و 500 تومان یارانه بگیرند، بیاییم این رقم را 30 هزار تومان کنیم و از آن طرف هزینه‌های مردم را کاهش دهیم، ما دنبال دولتیم یا دولت دنبال ماست!

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در بررسی لایحه بودجه 1390 و مبالغ ردیف‌‌های قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، علی عباسپور تهرانی فرد، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف چهار هزار میلیارد تومان از کل درآمد حاصله از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که در کمیسیون تلفیق پیش‌بینی شده بود، گفت: کمیسیون تلفیق با چه محاسبه‌ای به مبلغ 54 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار کرد: با این رقم قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مردم توان خرید دیگر نخواهند داشت.

همچنین احمد توکلی، نماینده تهران در موافقت با این پیشنهاد حذف عباسپور گفت: آنچه که کمیسیون تلفیق وظیفه داشت این بود که بر اساس درآمد حاصل از سبد قیمتی دولت و یا سایر منابع این درآمد را محاسبه کند و در چهار ردیف که یک ردیف درآمدی و سه ردیف هزینه‌ای است آن را مشخص کند و الان این چیزی که کمیسیون تلفیق تصویب کرده است کل درآمد حاصله است که سهم خانوار و دولت در آن 40 هزار میلیارد تومان و سهم بخش تولید 10 هزار میلیارد تومان است و معلوم نشده است که چهار هزار میلیارد تومان دیگر چه شده است.

وی ادامه داد: در واقع با یک صراحت و شفافیت می‌خواهند چهار هزار میلیارد تومان را نگه دارند.

وی بیان کرد: ما در مصوبه قبلی خود سهم دولت را به سهم خانوارها اضافه کردیم یعنی 20 درصد سهم دولت به خانوارها اضافه می‌شد و برای اینکه بتوانیم به خانوارها مبلغ تعیین شده را بدهیم سهم خانوارها را 80 درصد تعیین کردیم.

وی با بیان اینکه درآمد 54 هزار میلیارد تومانی از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قابل تحقق نیست، یادآور شد: بین خودمان و دولت با این رقم دعوا می‌اندازیم.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر توکلی که در موافقت با پیشنهاد حذف عباسپور نیز سخن می‌گفت، گفت: دولت بر این مبلغ مصر است پس مشکلی پیش نمی‌آید.

توکلی ادامه داد: طبق فرمول، دولت نمی‌تواند این رقم را از جایی دیگر برداشت کند و در واقع آنچه که ما ارجاع به کمیسیون تلفیق داده‌ایم اجرا نشده است و چهار هزار میلیارد تومان دیگر گم شده است و این یک نوع حساب‌سازی است.

در ادامه سخنان عباسپور و توکلی، امین شعبانی، نماینده سنندج که در حمایت از سخنان این دو حرف آنها را تأیید می‌کرد با اعتراض حجت‌الاسلام حسینیان، حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده که در ردیف‌های پشت سر آنها واقع شده بودند، قرار گرفت و درگیری لفظی‌ای بین آنها رد و بدل شد.

در ادامه این مباحث، لاریجانی از محمدرضا فرزین، رییس کارگروه تحول اقتصادی خواست تا به ابهامات توکلی پاسخ دهد.

فرزین گفت: ما این عدد 54 هزار میلیارد تومان را هم از سمت درآمدها و هم از سمت هزینه‌ها بررسی کردیم که از سمت هزینه‌ها ما در حال حاضر به 72 میلیون و 500 نفر یارانه نقدی می‌دهیم که هر کدام از این افراد مبلغ 45 هزار و 500 تومان یارانه می‌گیرند که در واقع حداقل پولی که باید دولت در سال به مردم پرداخت کند، 40 هزار میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: درآمدی که ما برای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها برآورد کرده‌ایم از حامل‌های انرژی 36 هزار میلیارد تومان، سه هزار و 500 میلیارد تومان از نان و چهار هزار میلیارد تومان نیز از برق است که با توجه به اجازه‌ای که مجلس به دولت برای افزایش قیمت‌ها تا 20 درصد را داده است ما عدد 54 هزار میلیارد تومان را در این چارچوب پیش‌بینی کردیم.

در ادامه سخنان فرزین، رضا عبداللهی، رییس کمیسیون تلفیق نیز در توضیحاتی و برای شفاف‌سازی این مبلغ گفت: کار بزرگی را مجلس و دولت در رابطه با قانون هدفمندکردن یارانه‌ها شروع کردند.

وی اظهار کرد: در ابتدا در لایحه‌ای که دولت ارایه داد رقم حاصل از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها 62 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که پیش‌بینی شده بود 56 هزار میلیارد تومان آن در بودجه شرکت‌ها و شش هزار میلیارد تومان آن نیز از بودجه عمومی دولت تأمین شود.

وی ادامه داد: بحث ما با دولت در کمیسیون تلفیق به این منجر شد که با توجه به عملکرد سه ماهه قبل دولت و اعداد و ارقامی که در اختیار ماست و اینکه دولت در حال حاضر به 72 میلیون و 500 هزار نفر یارانه نقدی پرداخت می‌کند مبلغ 54 هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کنیم.

وی بیان کرد: فکر نمی‌کنم که نمایندگان حاضر باشند از مبلغی که در حال حاضر به مردم پرداخت می‌شود کاسته شود.

وی با بیان اینکه ما در مقابل یک کار انجام شده قرار داریم، بیان کرد: در مصوبات قبلی که در کمیسیون تلفیق داشتیم قرار شد سهم دولت و مردم یعنی موضوع مواد هفت و 11 روی هم رفته 80 درصد باشد و دولت حداقل 20 درصد را به بخش تولید اختصاص دهد.

رییس کمیسیون تلفیق اضافه کرد: اگر ما مبلغ 40 هزار میلیارد تومان را به مردم دهیم بر این مبنا 10 هزار میلیارد تومان نیز به بخش تولید اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: از آنجایی که ما تکلیف کردیم که مالیات و عوارض قانونی نیز باید دریافت شود پس آن مبلغ 4 هزار میلیارد تومانی که آقای توکلی می‌گویند گم شده است سهم مالیات و عوارض است که باید پرداخت شود و در واقع با تمام این مباحث 40 هزار میلیارد تومان باید به مردم، 10 هزار میلیارد تومان به بخش تولید و 4 هزار میلیارد تومان نیز بابت عوارض و مالیات باید پرداخت شود.

در ادامه، مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان نیز در اخطار قانون اساسی گفت: آقای عبداللهی در توضیحات‌شان می‌گویند ما در عمل انجام شده قرار داریم و چون چنین است باید چنان شود.

وی ادامه داد: ما نمایندگان بودجه سالیانه می‌نویسیم و نباید خود را در مقابل عمل انجام شده ببینیم.

وی بیان کرد: چه کسی گفته است که مردم باید ماهیانه 45 هزار و 500 تومان یارانه بگیرند، بیاییم این رقم را 30 هزار تومان کنیم و از آن طرف هزینه‌های مردم را کاهش دهیم، ما دنبال دولتیم یا دولت دنبال ماست.

لاریجانی با وارد ندانستن اخطار کواکبیان گفت: این صحبت‌های شما چه ربطی به موضوع دارد، من فکر کردم حرف مهمی می‌خواهید بزنید. بحث، بحث دنبال رفتن دولت و یا مجلس نیست.

حمیدرضا کاتوزیان نیز در تذکری و با اشاره به سخنان فرزین گفت: اینکه آقای فرزین می‌گویند 72 میلیون و 500 هزار نفر در حال حاضر در کشور یارانه می‌گیرند حرف دروغی است زیرا وی در کمیسیون انرژی این تعداد را 42 میلیون نفر ذکر کردند.

وی ادامه داد: برخی برای رسیدن به هدف با آمارهای دروغ برای رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنند.

این سخنان کاتوزیان موجب اعتراض حجت‌الاسلام حسینیان قرار گرفت و وی که تریبونی در اختیار نداشت با صدای بلند گفت: این فرد با بی‌ادبی تمام مطالب دروغی را می‌گوید که باید جلویش گرفته شود.

بهروز جعفری، نماینده سمیرم دیگر نماینده‌ای بود که در تذکری و با واکنش به سخنان کاتوزیان گفت: آقایانی که از اوضاع و احوال سیاسی کشور می‌خواهند سوء استفاده کنند چنان مطالبی را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند برای رسیدن به هدف هر دروغی را می‌گویند این چه حرفی است و توضیح دهند این هدف چیست.

در ادامه این مباحث، محمدرضا فرزین، بار دیگر در توضیحاتی گفت: اینکه آقای کاتوزیان می‌گویند 42 میلیون نفر یارانه می‌گیرند و من این آمار را بیان کرده‌ام سخن درستی نیست زیرا ما بارها تعداد افرادی را که یارانه دریافت می‌کنند اعلام کرده‌ایم.

وی بیان کرد: تا قبل ار ازدیبهشت 62 میلیون نفر عددی بود که در مرکز آمار ایران ثبت شده بود که با ثبت‌نام جدید این آمار به 72 میلیون و 500 هزار نفر رسید یعنی در حال حاضر 72 میلیون و 500 هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند.

فرزین بیان کرد: کاتوزیان می‌گوید ما درآمدها را غیرواقعی اعلام می‌کنیم این در حالی است که ما در ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها اعداد را به صورت شفاف مطرح می‌کنیم و بارها این اتفاق افتاده است.

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران نیز در توضیحاتی گفت: اگر در حال حاضر به سامانه مرکز آمار ایران مراجعه کنید می‌بینید که جمعیت کشور 75 میلیون و 400 هزار نفر است که از این تعداد تا ساعت 12 امروز که گزارش آن را من در اختیار دارم 73 میلیون و 600 هزار نفر در سامانه مرکز ایران برای یارانه‌ها ثبت‌نام کردم.

همچنین نمایندگان دیگری در این زمینه تذکر دادند و در نهایت مجلس به این پیشنهاد حذف عباسپور با 71 رأی موافق، 97 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع مخالفت کرد و نمایندگان در نهایت به همان مبلغ مصوب کمیسیون تلفیق رأی مثبت دادند.

پایان پیام/
 

کد خبر 37095

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha