اجرای 270 برنامه جامع تبلیغی فرهنگی برای معتکفین در حرم رضوی

خبرگزاری شبستان: معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان اینکه اعتکاف یک برنامه تربیتی فردی است، گفت:270 برنامه جامع تبلیغی فرهنگی برای معتکفین در حرم رضوی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی صبح امروز(20اردیبهشت) در نشست خبری در خصوص ویژه برنامه های اعتکاف مسجد گوهرشاد با بیان اینکه اعتکاف زمینه تربیت نیروهای مورد نیاز نظام اسلامی و انقلاب را فراهم می سازد، اظهار داشت: مراسم اعتکاف در مسجد گوهرشاد از ساعت 1 بامداد 13رجب آغاز و ساعت 20 و 30 دقیقه 15 رجب پایان به پایان می رسد.


وی افزود: مراسم معنوی اعتکاف در مسجد جامع گوهرشاد و در کنار مضجع شریف امام رضا (ع) یکی از اعتکاف های نمونه و الگو در کشور است که همه ساله باشکوه خاصی برگزاری می شود.


حجت الاسلام حسینی گفت: 7درصد معتکفین سال 93 مسجد گوهرشاد را زائرین غیر ایرانی که از 16 کشور جهان که از کشور های ایرلند، آفریقا، کانادا، تعدادی از کشور های اروپایی و آسیایی، پاکستان و افغانستان  هستند.


معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اعتکاف امسال مسجد گوهرشاد با شعار "اعتکاف معنویت، نشاط و انس با صحیفه سجادیه" برگزار می شود، تصریح کرد: برنامه های اعتکاف مسجد گوهرشاد در سه فاز  و برای 2هزارو 511معتکف طراحی و برگزار می شود.


حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه  270 برنامه جامع تبلیغی فرهنگی برای معتکفین در مدت سه روز برگزار می شود، گفت: این برنامه ها با حضور 100کار شناس دینی و 400خادم فرهنگی افتخاری ، ناظر و پرسشگر راهنما برای معتکفان اجرا خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، حجج الاسلام ماندگاری،حاج علی اکبری، سید حسن مومنی و حسینی قمی سخنرانان ایام اعتکاف در مسجد گوهر شاد هستند، تصریح کرد: تبیین آثارتربیتی اعتکاف، بیان فلسفه و وظایف اجتماعی معتکفین با موضوعات مهدویت، شبهات وهابیت، خانواده، سبک زندگی دینی، ولایت فقیه و شرح صحیفه سجادیه از جمله موضوعات مورد بررسی  از سوی کارشناسان مذهبی در ایام اعتکاف حرم رضوی است.


وی با اشاره به دیگر برنامه های اعتکاف معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: به منظور بهره مندی هر چه بیشتر و فضا سازی معنوی مراسم مناجات خوانی در ساعت یک  بامداد توسط مداحان ، ابراهیم قانع ، سید مهدی سماواتی و حیدرزاده برگزار می شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی افزود: همچنین قرائت زیارت امام رضا(ع) ، دعای عهد بعد از نماز جماعت صبح و زیارت رجبیه نیز بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار می شود.


وی با بیان اینکه معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان متولی برگزاری برنامه های فرهنگی، تبلیغی ویژه معتکفین مسجد جامع گوهر شاد است، افزود: این معاونت در مدت برگزاری آیین معنوی اعتکاف با ایجاد بستر و فضای مناسب پرسش گری در فضای صمیمانه و آزادانه و با تشکیل 125 جلسه پرسش و پاسخ حلقه های معرفت در طول شبانه روز برای خواهران و برادران با حضور استادان مجرب حوزه و دانشگاه و نخبگان برگزار می کند.


حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه روزانه 33حلقه معرفت مخصوص برادران و 18حلقه معرفت برای پاسخگویی به سوالات معتکفین برگزار می شود، گفت: همچنین به منظور بهره مندی هر چه بیشتر معتکفان از معارف بلند قرآنی کارگاه های تدبر در قرآن، مشاوره قرائت و تدبر در سیره معصومین (ع) برای خواهران و برادران تدارک دیده شده است.

 

 وی افزود: ارائه خدمات مشاوره ای با حضور 30 استاد برجسته و معتکف، برگزاری 10 کار گاه تخصصی باموضوعات امامت و ولایت، مهدویت، زیارت ، برگزاری 5حلقه تدبر در جزء 30قرآن، برگزاری 5حلقه تصحیح نماز، 2حلق پاسخگویی به سئوالات حدیثی و قرآنی از دیگر برنامه های ایام اعتکاف است.

  

حجت الاسلام حسینی گفت: از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی  در بین  40هزار معتکف خراسانی بسته فرهنگی توزیع می شود.


وی  همزمان با  روز آخر اعتکاف بزرگترین و طولانی ترین جلسه تلاوت قرآن در طول سال با حضور قاریان قرآن  برگزار می شود، اظهار داشت:  همچنین د راین روز دعای ام داوود به صورت سراسری برگزار می شود و علاقمندان می توانند با حضور در حرم رضوی از ساعت 3بعد از ظهر تا اذان مغرب از این برنامه معنوی فیض ببرند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت اعتکاف، تصریح کرد: انسان به عنوان یک موجود اجتماعی همواره در خطر آلودگی فطرت و سرشت خود قرار داشته و ممکن است در طوفان حوادث زندگی دچار اضطراب شود که بر این اساس اسلام به منظور تطهیر و خود ساختگی نفس، اعتکاف و معتکف شدن را برای آدمی برنامه ریزی کرده است.


حجت الاسلام حسینی افزود:انسان نیازمند خلوت کردن و تامل در خود است که در این راستا اعتکاف فرصتی بی نظیر برای انسان است.


معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان اینکه اعتکاف فرصتی برای عبادت و فکر کردن است و آدمی می تواند در این زمان خانه دل را از اغیار تهی کرده و روح بندگی را در مسیر محبت الهی به دل بتاباند، گفت: از منظر اسلام اعتکاف آمادگاه انسان های موحد برای حضور با بصیرت و با استقامت و پایداری در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که اعتکاف یک برنامه تربیتی فردی است، گفت: معتکف نیارمند خلوت، سکوت، تامل و تدبر است و هر برنامه ای که به این موارد لطمه بزند ماهیت اعتکاف را خدشه دار می کند.


پایان پیام/
 

کد خبر 366447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha