بیش از 2 هزار نفر در حرم رضوی معتکف می شوند

خبرگزاری شبستان: معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ایام البیض 2 هزار و 551 نفر در مسجد گوهرشاد حرم رضوی معتکف می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ظهر امروز(17اردیبهشت) در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مراسم معنوی اعتکاف امسال 2 هزار و 551 نفر در مسجد گوهرشاد حرم رضوی معتکف می شوند.


وی با بیان اینکه 96 هزار و 306 نفر از طریق پیامک و سایت www.aqr.ir برای اعتکاف امسال ثبت نام کردند، گفت: از این تعداد ثبت نام کننده 33 درصد برادر و 67 درصد خواهر بودند که در مجموع 46 درصد از برادران و 54 درصد از خواهران برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف در حرم رضوی پذیرفته شده اند.


ممتاز خاطرنشان کرد: 93 درصد معتکفان ایرانی و 7 درصد از سایر ملیت ها چون ایرلند، آمریکا، افغانستان، عراق ، کانادا و سایر کشورهای متقاضی حضور؛ در آیین معنوی اعتکاف در حرم رضوی حضور پیدا می کنند.


وی با بیان اینکه معتکفان همزمان با اذان مغرب روز 22 اردیبهشت پذیرش می شوند، افزود: بیشترین شرکت کنندگان در گروه سنی 20 تا 35 سال هستند که 54 درصد معتکفان را به خود اختصاص داده اند.


معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که تعداد معتکفان امسال مسجد گوهرشاد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، افزود: دلیل کاهش تعداد نفرات شرکت کننده در آیین اعتکاف حرم رضوی مرمت و بهسازی بخشی از مسجد گوهرشاد حرم رضوی است.


وی به برنامه اجرا شده در حوزه منور رضوی از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و گفت: برگزاری ویژه برنامه های ایام نوروز، اجرای برنامه های ویژه در ایام دهه دوم و سوم فاطمیه، برگزاری برنامه شکرگزاری توفیق خدمت در بارگاه رضوی، برپایی جشن های میلاد حضرت زهرا(س)، امام باقر(ع) و برنامه ویژه شهادت امام هادی(ع) از جمله برنامه های اجرا شده از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.


معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیان داشت: برگزاری جشن های میلاد و شهادت ائمه(ع) در جوار بارگاه منور رضوی، حضور خدام بارگاه رضوی و اهدای هدایای متبرک حرم مطهر رضوی در مساجد شهر، عرض تسلیت خدام رضوی در ایام سوگواری شهادت ائمه معصوم(ع) با حضور در مساجد از جمله برنامه های در دستور کار این معاونت در ایام پیش رو است.


وی به خدمات ارائه شده سال گذشته از سوی معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به زائران و مجاوران اشاره کرد و افزود: تحویل 374 هزار و 607 صندلی چرخدار به سالمندان و ناتوانان جسمی، تشرف 11 هزار و 819 نفر سالمند در قالب طرح " معین الضعفا"، ارائه 102 هزار و 98 قواره چادر به زائران خارجی و اقلیت های دینی، پذیرایی از 3 میلیون و 565هزار و 748 نفر در محل مهمانسرای حضرت، مفروش کردن 25میلیون و 153هزار و 468 متر مربع از صحن ها رضوی برای برپایی نمازهای یومیه بخشی از خدمات ارائه شده به زائران و مجاوران ر ضوی در سال 92 بوده است.


معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه در طول سال گذشته هفت مرتبه مراسم سربرداری مضجع شریف امام رضا(ع) برگزار شده است در توضیح این مراسم گفت: در این مراسم مقداری از وجوهات داخل ضریح با حضور مسئولان مربوطه تخلیه و پلمپ می شود و این مراسم به معنای غبارروبی و گلاب افشانی نیست.

 

پایان پیام/

کد خبر 365753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha