کتاب «احکام پیوند اعضا در فقه اسلامی» منتشر شد

خبرگزاری شبستان: کتاب "پیوند اعضا در فقه اسلامی" در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در 2 هزار نسخه و قطع رقعی در216 صفحه منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، کتاب "پیوند اعضا در فقه اسلامی" به همت سعید نظری توکلی به نگارش درآمده است که به موضوع حکم شرعی پیوند اعضا در فقه اسلامی می‌پردازد.


یکی از مشکلات جوامع انسانی وجود افرادی است که به عللی برخی از اندام‌ خود را از دست داده و یا دچار از کار افتادگی شده‌‌اند.


این افراد برای ادامه زندگی خود احتیاج دارند تا با عمل جراحی آن عضو فاسد را به عضوی سالم تبدیل کنند موضوع جداسازی اعضای بدن انسان قبل و بعد از مرگ، پیوند و کاشت عضو در بیماری که به آن محتاج است و احکام موضعی که بر عمل پیوند جاری است از جمله مسائلی است که در این کتاب به طور مفصل به آن پرداخته می‌شود.


جداسازی اعضای بدن انسان، پیوند و کاشت عضو در بدن انسان و آثار موضعی مترتب بر عمل پیوند از منظر فقه پویای شیعه، سه بخش اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد.


از سویی چون دسته‌ای از دلایل مورد استناد در مباحث یاد شده، روایات و سخنان درربار خاندان عصمت و طهارت است، بخش پایانی کتاب مذکور عهده‌دار بحثی رجالی پیرامون صحت و سقم آن‌هاست.


وصیت به برداشت عضو پس از مرگ به منظور پیوند به دیگران، خرید و فروش اعضای بدن انسان، طهارت عضو پیوندی، نماز با عضو پیوندی و کسب اجازه از بستگان متوفی در برداشت اعضای پیکر وی، از جمله مسائلی است که نویسنده این اثر به آن‌ها پاسخ داده است.


همچنین "برترین ذکر صلوات"عنوان کتابی است که به اهتمام محمد تقدمی صابری و نوشته جعفر بیاتی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به زبان فارسی ترجمه و در 2هزار نسخه برای دومین بار از سوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی روانه بازار کتاب شده است.


در کتاب "برترین ذکر صلوات" به واکاوی ابعاد پیوسته ذکر صلوات پرداخته و برجسته‌ترین گزاره‌های آن را که با قرآن و حدیث در پیوند است بر می شمارد.


چاپ نخست کتاب مذکور در 2 هزار نسخه در سال 1387 از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
 

پایان پیام/

کد خبر 366689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha