نمره‌سالاری در نظام آموزشی علل گرایش دانش آموزان به مواد اعتیاد آور

خبرگزاری شبستان: یک جامعه شناس با بیان اینکه پدیده شوم نمره‌سالاری به عنوان ذائقه تحمیلی از بیرون بر آموزش و پرورش تحمیل شده است گفت:دانش‌آموزان برای رهایی از اضطراب و استرس ناچارند به سوی آرام‌بخش‌ها روند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا گفته است ؛طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال 90 ، چهار دهم درصد از دانش‌آموزان در سنین 16 و 17سال یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند و در شب‌های امتحان برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان به خاطر تبلیغات غلط و از روی ناآگاهی برای تقویت حافظه و شب بیداری از ریتالین استفاده می‌کنند، در شب‌های امتحان، فروش ریتالین 50 درصد افزایش می‌یابد.


در این باره جعفر بای، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: امتحان به عنوان کابوس وحشتناک دانش‌آموزان همیشه مسئله‌ساز بوده است.


وی افزود: آفت امتحان‌زدگی در نظام آموزشی کشور شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است که همه تلاش‌ها و کوشش‌ها با نمره اخذشده در ورق امتحانی رقم می‌خورد.


بای اظهار کرد: پدیده شوم نمره‌سالاری به عنوان ذائقه تحمیلی از بیرون بر آموزش و پرورش تحمیل شده است و شاخص موفقیت‌های مدارس و بر اساس درصد قبولی و نمرات مأخوذه محاسبه می‌شود.


این جامعه‌شناس تأکید کرد: عملکرد دانش‌آموزان با نمرات امتحانی در نزد خانواده‌ها محاسبه می‌شود و نهایتا تمام مقوله یادگیری صرفا با نمره رقم می‌خورد و نمره شاخص همه تلاش‌ها لحاظ می‌شود.


بای با بیان اینکه نمره ملاک همه موفقیت‌ها، مرز قبولی و مردودی و پایه همه قضاوت‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پدیده نمره‌سالاری یا نمره‌محوری در کنار آفت امتحان‌زدگی دانش‌آموزان را وا می‌دارد تا در رقابت بی‌امان با یکدیگر برای اخذ نمرات برتر به جای رقابت سالم به ستیزه‌جویی با یکدیگر بپردازد.


وی ادامه داد: این شرایط زمینه‌ای را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان برای کسب نمره برتر به هر آب و آتشی دست بزنند.


بای افزود: امتحان پایان سال به عنوان یک ملاک تعیین‌کننده برای دانش‌آموزان امر حیاتی و حیثیتی را دربر دارد و برای آنان آن‌قدر حائز اهمیت است که برای اخذ برتری در آن دست به هر آب و آتشی بزنند، این امر باعث می‌شود که دانش‌آموزان در چنین شب‌هایی برای بیدار ماندن و مطالعه‌کردن و جبران همه کاستی‌های سال از انواع محرک‌ها و روان‌گردان‌ها استفاده کنند.


وی ادامه داد: زمانی که مشکلات نظام آموزشی، فرهنگ نامناسب حاکم بر جامعه، بیماری نمره‌سالاری، آفت امتحان‌زدگی، یگانه شاخص مرز قبولی اخذ نمره پایان سال و قضاوت یک‌جانبه نمره دانش‌آموزان در ورق امتحان پایان سال در جامعه حل نشود این مشکل همچنان باقی می‌ماند و هر اقدام خانواده‌ها و مراقبت‌های سایر نهادهای فرهنگی صرفا مسکنی بیش نخواهد بود.


بای اظهار کرد: معتقدم باید یک تغییر و تحول اساسی در نظام سنجش و آزمون دانش‌آموزان ایجاد شود و نظام آزمون و سنجش از فعالیت‌ نظام سینالیستی است.


وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی در کشور ما فرآیندمحور نیست و نتیجه‌محوراست، اظهار کرد: تلاش و کوشش در طول سال سنجیده نمی‌شود؛ ملاک موفقیت و کوشش دانش‌آموزان متأسفانه مورد توجه نیست.


وی اظهار کرد: سیستم آموزشی فعالیت‌ دانش‌آموزان را منوط به شب امتحان در نظر می‌گیرد و باید قبول کنیم نمره تنها ملاک قبولی و مردودی نیست.


این جامعه‌شناس با بیان اینکه در نظام آموزشی هیچ چیز جز نمره و امتحانات برای ملاک سنجش نداریم عنوان کرد: گاهی می‌توانیم یک سؤال خوب با یک طراحی خوب در کنار آزمون برای سنجش تحصیلی و موفقیت دانش‌آموزان در نظر گرفت. متأسفانه نظام آموزشی ما حفظی و تیتروار است چرا که همیشه دانش‌آموزان باید پاسخ سوالات حفظی را دهند.


وی با تأکید بر اینکه امتحان غول بی شاخ و دمی است که دانش‌آموزان را دچار اضطراب و استرس می‌کند، اظهار کرد: دانش‌آموزان برای رهایی از اضطراب و استرس ناچارند به سوی آرام‌بخش‌ها روند.


وی تصریح کرد: حتی خانواده ها و رسانه ها نقش نمره را بسیار تعیین کننده می دانند و با فشاری که بر دانش آموزان برای کسب نمره بالاتر می آورند زمینه استرس و اضطراب را برای دانش آموزان فراهم میکنند.


این پژوهشگر ادامه داد: هیچ چیز جز نمره در کارنامه دیده نمی‌شود و همه موفقیت‌های دنیای دانش‌آموزی به نمره بسنده شده است و امتحان بت می‌شود و نمره آبرو و حیثیت و عزت تلقی می‌گردد، بنابراین دانش‌آموزان برای کسب نمره بهتر و فرار از قضاوت‌های بد ناچارند به برخی از داروهای روانگردان روی آورند.

 


پایان پیام/
 

کد خبر 366700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha