برنامه های ویژه روز ملی فردوسی از 23 تا 26 اردیبهشت برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برنامه های ویژه روز ملی فردوسی از 23 تا 26 اردیبهشت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، ظهر امروز(21 اردیبهشت) در نشستی خبری پیرامون تشریح برنامه های روز بزرگداشت فردوسی با اشاره به اینکه امسال با مجموعه برنامه های پیش بینی شده فرصت خوبی بین روز ملی فردوسی و خیام داریم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه های ویژه روز ملی فردوسی از 23 تا 26 اردیبهشت برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه در آیین اختتامیه این برنامه ها از سه شخصیت علمی، فرهنگی و ادبی با اعطای نشان ملی فردوسی تجلیل می شود، افزود: اجرای عمومی تئاتر " من همه مردگان هستم" به مدت 30 روز با محتوای شاهنامه در تالار تئاتر شهر مشهد و چهار اجرای موسیقی عمومی با محوریت شاهنامه از دیگر برنامه های روز بزرگداشت فردوسی است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات ملی و استانی در مراسم پایانی مراسم حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد و ابراز کرد: در آیین اختتامیه مراسم حکیم ابوالقاسم فردوسی هنر نقاله خوانی برگزار می شود.


وی به رونمایی از آلبوم موسیقی فاخر ایرانی اثر اساتید برجسته موسیقی در کشور در مراسم پایانی روز ملی بزرگداشت فردوسی اشاره کرد و بیان کرد: همچنین از اثر مکتوب همایش علمی پژوهشی روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی در روز مراسم پایانی حکیم ابوالقاسم فردوسی رونمایی می شود.


وی از برگزاری همایش پژوهشی شاهنامه همزمان با 24 اردیبهشت در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد و بیان کرد: 150 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است که از میان آنها 40 اثر انتخاب شده و 35 اثر انتخابی نیز در مجموعه مقالات شاهنامه به چاپ خواهد رسید.


وی ابراز کرد: افتتاح باغ کودک و شاهنامه در آرامگاه فردوسی، فضاسازی شهری متناسب با المان های فردوسی و شاهنامه، انتشار و نصب بیلبوردهایی با مضامین حب اهل بیت(ع)، توزیع بسته های فرهنگی، اجرای تئاترهای خیابانی در معابر، نقالی هفت خوان رستم در پارک ملت و 20 برنامه نقالی در پارک کوهسنگی از جمله فعالیت های شهرداری مشهد به مناسبت بزرگداشت مقام فردوسی است.


وی به برگزاری کنگره بین المللی شعر توس تا نیشابور اشاره کرد و افزود: این کنگره همزمان با آیین پایانی روز بزرگداشت فردوسی آغاز و در روز 27 اردیبهشت در آرامگاه خیام در شهرستان نیشابور خاتمه پیدا می کند.

 

وی به حضور شاعران برجسته استانی و کشوری در کنگره بین المللی شعر توس تا نیشابور اشاره کرد و بیان داشت: در این کنگره شاعرانی همچون بهمنی، سلمانی، بیابانکی، حسینی، رضا رفیع، اسماعیل آذر و چندین شاعر برجسته کشور حضور دارند.

 

سرابی از ارسال 2هزار شعر از 350 شاعر به دبیرخانه کنگره بین المللی توس تا نیشابور خبر داد و تصریح کرد: در میان آثار رسیده به دبیرخانه کنگره 8 اثر در بخش آزاد و 3 اثر در بخش جنبی به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده اند.


وی ادامه داد: رونمایی از اثر موسیقی سرود ایرانی، شعرخوانی و تقدیر از شاعران خراسانی از جمله اقداماتی است که در اختتامیه کنگره بین المللی توس تا نیشابور اتفاق خواهد افتاد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تاکید کرد: همایش علمی پژوهشی خیام نیشابوری نیز در 28 اردیبهشت در نیشابور برگزار خواهد شد.


پایان پیام/

 

کد خبر 366870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha