بازدیدرایگان ازآرامگاه فردوسی/میراث فرهنگی به تپه باستانی خلاصه نمیشود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همزمان با روز بزرگداشت فرودوسی بازدید از آرامگاه فردوسی برای عموم مردم رایگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، رجبعلی لباف خانیکی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ظهر امروز(21 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، خراسان را به خاطر وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی ممتاز از سایر استان ها معرفی کرد و اظهار کرد: امام رضا(ع) نماد ظرفیت های اعتقادی و فردوسی نماد هویت ملی ملت ایران است.

 

وی با اشاره به اینکه با توصیه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که سالروز بزرگداشت فردوسی باید پررنگ تر از همیشه و با تمهیدات بیشتر و بهتری نسبت به سال های گذشته برگزار شود، افزود: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فردوسی را در خراسان به عنوان یک پدیده برجسته و نماد ملی ایران می شناسد و نسبت به آن توجه ویژه ای دارد و تاکنون نیز توانسته ایم اقدامات مهمی در آرامگاه فردوسی انجام دهیم.


لباف خانیکی اشاره ای به برنامه های بزرگداشت روز فردوسی که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی انجام خواهد داد، کرد و گفت: بازدید عمومی و رایگان از آرامگاه فردوسی در روز 25 اردیبهشت یکی از برنامه های روز بزرگداشت فردوسی است.


وی اشاره ای به رونمایی از سنگ نوشته دست خط مقام معظم رهبری داشت و ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال 75 دست خطی در مقام بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مرقوم فرمودند که ما این دست خط را در قطع بزرگ بر روی سنگ مرمر حک کرده و در آرامگاه فردوسی نصب کردیم که در روز 23 اردیبهشت رونمایی می شود.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به گشایش نمایشگاهی با عنوان " 80 سال در نکوداشت مقام فردوسی" اشاره ای کرد و بیان داشت: این نمایشگاه شامل 42 تابلو و سند از اسناد مربوط به آرامگاه فردوسی است که کتابخانه ملی ایران این اسناد را در اختیار ما قرار داده است.

 

وی از رونمایی 4 جلد کتاب تخصصی با عناوین " طابران توس"، " نام آوران توس"، " فرهنگ خرد در شاهنامه" و " کاروان سراهای خراسان" در روز ملی فردوسی خبر داد و تصریح کرد: افتتاح سه سایت تخصصی فردوسی، توس و نسخه انگلیسی فردوسی از دیگر برنامه ها به مناسبت گرامیداشت روز فردوسی است.


لباف خانیکی اشاره ای به افتتاح کتابخانه و مرکز اسناد فردوسی داشت و اذعان کرد: امسال برای اولین بار ساختمانی در آرامگاه فردوسی به عنوان کتابخانه تخصصی فردوسی و مرکز اسناد مربوط به این شاعر نامدار و شاهنامه اختصاص یافته که در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.


وی برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان صنایع دستی شامل بیش از 30 اثر تجسمی در باغ موزه نادری را از دیگر اقدامات به مناسبت بزرگداشت روز فردوسی دانست و تاکید کرد: برگزاری مسابقه اتومبیل رانی، دوچرخه سواری کوهستان و دو امدادی با نظارت اداره کل میراث استان از دیگر برنامه های روز بزرگداشت فردوسی است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به برپایی نمایشگاه تخصصی صفحاتی از شاهنامه فلورانس ایتالیا در آرامگاه فردوسی اشاره ای کرد و گفت: امسال با همکاری شهرداری مشهد در جهت آشنایی کودکان با فردوسی در محل آرامگاه فردوسی ساختمانی به کودک و شاهنامه اختصاص یافته است که کودکان علاوه بر آشنایی با موضوعات شاهنامه، با شرکت در مسابقه انشا و نقاشی فردوسی جوایزی نیز دریافت کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره ای به مهمترین برنامه های هفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت و بیان کرد: بازدید کارشناسان نظام مهندسی از ابنیه تاریخی محور تربت حیدریه و خواف، برپایی نمایشگاهی از فابریان هند در باغ موزه نادری و برگزاری نمایشگاه میراث فرهنگی شهرستان ها در دانشگاه فردوسی از جمله برنامه های این هفته است.


لباف خانیکی اشاره ای به کارگاه و نمایشگاه کاوش تا موزه در خانه ملک داشت و افزود: در این نمایشگاه ماکت تپه ای باستانی به صورت بازسازی شده قرار داده شده است که به صورت نمایشی اشیا و آثار تاریخی از تپه کشف، مرمت و تحویل موزه می شود.


وی ادامه داد: گردهمایی خانواده میراث فرهنگی در خانه ملک، بازدید خبرنگاران از ابنیه تاریخی توس و موزه خراسان، برپایی نمایشگاه شاهنامه فلورانس و بایسنقری در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی، افتتاح فاز یک موزه سبزوار و بازدید استادکاران و مرمت کاران از ابنیه تاریخی محور قوچان – کلات از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مقوله میراث فرهنگی را مقوله ای پنهان و ناملموس دانست و تصریح کرد: تمامی آداب، رسوم، معماری و ... در زیر واژه فرهنگ قرار گرفته و میراث نیز شامل همه چیز می شود و این مقوله بسیار مهم این ظرفیت را دارد که بسیار جدی به مقوله میراث فرهنگی بپردازیم.


وی ادامه داد: انجام تحقیقات میدانی و کتابخوانی در زمینه میراث فرهنگی، انتشار داده های علمی در قالب کتاب و مقالات، سپردن مقالات به کارشناسان میراث از جمله اقداماتی است که در جهت پرداختن جدی به مقوله میراث فرهنگی انجام شده است.


لباف خانیکی اشاره ای به فرهنگی کردن گردشگری و معنی دادن به مفهوم گردشگری از گشت و گذار به سیر دادن کرد و گفت: این سیر، سیری است که در قرآن به آن اشاره شده است و باید سیری همراه با تعمق، تعقل و عبرت باشد.


وی مهمترین مشکل در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را عدم تعریف و معرفی میراث فرهنگی و شناخت مردم از فلسفه میراث دانست و اظهار کرد: در این زمینه بیشترین وظیفه بر دوش رسانه هاست.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تجاوز به حریم میراث فرهنگی را دیگر مشکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دانست و بیان کرد: میراث فرهنگی فقط به تپه باستانی، بنا و ظروف خلاصه نمی شود و میراث فرهنگی در دو بعد مادی و معنوی تعریف می شود.


وی بعد مادی میراث فرهنگی را دست ساخته های بشر و اطلاعات زیاد گذشتگان دانست و افزود: میراث فرهنگی نیز سهم زیادی در شکل گیری شخصیت ما از جمله آیین، رسوم، زبان، دین، فرهنگ و غیره می شود که هویت ما را شکل می دهد.


پایان پیام/

کد خبر 366840

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha