اجرای طرح باسواد کردن اولیاء بی سواد دانش آموزان

خبرگزاری شبستان:رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از اجرای طرح باسواد کردن اولیاء بی سواد دانش آموزان به عنوان یکی از طرح های مهم نام برد و گفت:امسال بیش از364 هزار اولیاء بی سواد تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد، علی باقر زاده فاروجی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور امروز (22 اردیبهشت) در نشست خبری با خبرنگاران خراسان شمالی که به منظور تبیین برنامه های جدید این سازمان برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح باسواد کردن اولیاء بی سواد دانش آموزان در سال جاری، از اجرای این طرح به عنوان یکی از اولویت های این سازمان یاد کرد.

وی از قابل اجرا بودن این طرح به عنوان یکی از ویژگی های خاص این طرح یاد کرد و گفت: در زمان تهیه این طرح با 50 نفر از مدیران و 50 نفر از کارشناسان متخصص مشورت شده تا این طرح قابل اجرا باشد.


وی همچنین قابل پشتیبانی بودن و قرار گرفتن تمام امکانات و منابع لازم برای اجرا و اطلاعات دقیق طرح را از دیگر ویژگی های این طرح برشمرد.


باقرزاده، خاطرنشان کرد: هم اکنون لیست تمامی اولیاء بی سواد هر مدرسه استخراج و در اختیار مدیر مدرسه قرار گرفته و مدارس کشور فهرست اولیاء بی سواد خود را دریافت کرده اند تا بعد از بررسی فهرست افراد دارای مدرک، فوت شده و یا غیرقابل دسترس از لیست خارج شده و والدین بی سواد با برنامه ریزی لازم از حداقل سواد بهره مند شوند.
 

*احتمال افزایش والدین بی سواد به 500 هزار نفر

وی هدف گذاری سال جاری را باسواد کردن 364 هزار نفر از والدین دانست و گفت: احتمال افزایش این تعداد تا 500 هزار نفر نیز وجود دارد.


*اجرای طرح باسواد کردن نوجوانان 10 تا 20 سال

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه از اجرای طرح باسواد کردن نوجوانان 10 تا 20 سال به عنوان جدیدترین طرح سازمان یاد کرد و اظهار داشت: این طرح روز گذشته به امضای وزیر رسید و از امروز به مدیران کل استان ها ابلاغ می شود.


وی به دلایل و عوامل بی سوادی در این گروه نیز اشاره کرد و بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد چندین عامل از جمله قرار گرفتن در گروه کودکان کار، داشتن والدین بد سرپرست یا بی سرپرست و داشتن معلولیت جسمی از جمله این دلایل است.

*اعمال مشوق های لازم برای باسوادی

باقرزاده تصریح کرد: در این راستا به منظور ایجاد جاذبه برای آموزش در این گروه ها، مشوق هایی در نظر گرفته شده تا هر کسی که آموزش دهنده این گروه است به ازای هر نفر 10 درصد اضافه دریافت علاوه بر سرانه سوادآموزی دریافت کند.
 

وی متذکر شد: اگر کودکی نیز به عنوان کودک کار شناخته شود به ازای ساعاتی که بر سر کار حاضر نمی شود رقمی معادل یک میلیون ریال برای ترمیم درآمد ماهیانه به صورت میانگین پیش بینی شده است.

 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به پیش بینی میانگین یک میلیون ریال برای کمک هزینه آموزشی نوجوانان دارای والدین بدسرپرست یا بی سرپرست، خاطرنشان کرد: برای آموزش دهندگان نوجوانان دارای معلولیت جسمی نیز به علت آموزش فرد در منزل، حق ایاب و ذهاب معادل یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
 

*آموزش سواد به 94 هزار نوجوان 10 تا 20 سال

وی هدف گذاری امسال برای آموزش دانش آموزان قرار گرفته در این گروه سنی را 94 هزار نفر برشمرد.


باقرزاده، اجرای طرح آموزش اولیاء را کاملا مدرسه محور دانست که مدیر مدرسه مسئولیت اجرا را بر عهده دارد و گفت: در طرح آموزش نوجوانان 10 تا 20 سال با توجه به اینکه در اختیار مدرسه نیست باید همه نهادهای اجتماعی و مدنی به کمک سوادآموزی بیایند و در کنار هم کار کنند.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد با در اختیار گرفتن تمامی منابع و امکانات تا پایان سال 93 این طرح به خوبی پیش رود و به مرحله اجرا برسد.


پایان پیام/

 

کد خبر 367109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha