اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار به سوادآموزی کشور

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، بودجه امسال سوادآموزی کشور را 250 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 24 درصد رشد برخوردار بوده است.

علی باقرزاده فاروجی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به خبرنگار خبرگزاری شبستان در بجنورد گفت: تمام منابع و امکانات لازم برای تحت پوشش قرار دادن افراد بی سواد جامعه بکارگیری شده است.


وی در رابطه با بودجه امسال سوادآموزی گفت: با توجه به اهمیت سوادآموزی، امسال بودجه این سازمان با 24 درصد افزایش به 250 میلیارد تومان رسیده که امیدواریم با انجام فعالیت های مناسب با کمبود منابع مواجه نشویم.


باقرزاده، عدم وجود تقاضا را از مهمترین موانع سوادآموزی دانست و اظهار داشت: متاسفانه علیرغم بسیاری از کشورها که افراد برای باسواد شدن هزینه پرداخت می کنند و در نوبت هستند در کشور ما این روال برعکس و تقاضا محدود است.


وی نبود محتوای ساده و کاربردی کافی، عدم همکاری دستگاه های اجرایی و عدم حساسیت نسبت به پیامدهای بی سوادی را از دیگر موانع اعلام کرد.


وی، جایگاه کشور ما را در با سوادی جامعه در ردیف 120 جهان دانست و آن را مطلوب ندانست و گفت: با این وجود در منطقه موقعیت خوبی داریم و در ردیف کشورهای اول هستیم ولی با انجام اقدامات مناسب از قبیل تهیه شناسنامه تحصیلی برای افراد زیر 50 سال طی دو سال آینده امیدواریم موقعیت کشورمان در دنیا بهبود یابد.


باقرزاده، از اعمال مشوق های جدید برای سوادآموزی در جامعه خبر داد و اظهار داشت: در همین راستا کشاورزانی که تا پایان سال 94 باسواد شوند به مدت دو سال از 50 درصد تخفیف بیمه محصولات کشاورزی برخوردار می شوند.


وی با اشاره به پرداخت 175 ساعت اضافه کار به علاوه سرانه سوادآموزی به کارمندانی که حداقل 5 نفر را باسواد کنند، خاطرنشان کرد: این اختیار نیز به سازمان داده شده تا اگر فردی خود یا خانواده اش به صورت خودآموز اقدام به باسوادی کنند سرانه 550 هزار تومان را خود فرد دریافت می کند که حدود 11 برابر یارانه دریافتی در هر ماه است.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به امتیازات مدیران و فرهنگیان نیز اشاره کرد و بیان داشت: اگر معلمی فقط در مراحل شناسایی، جذب و ثبت نام بی سواد مشارکت کند حداقل دو امتیاز به ازای هر نفر برای جابه جایی منطقه ای داده می شود.


وی به اعمال 10 امتیاز برای جابه جایی و 5 امتیاز برای ارزشیابی به مدیر مدرسه و 5 امتیاز برای شناسایی اولیاء بالای پنجم ابتدایی نیز اشاره کرد و گفت: اگر مدیران سوادآموزی نیز حداقل 10 نفر از اولیاء را شناسایی و ثبت نام کنند مورد تقدیر کتبی و درج در پرونده قرار می گیرند.


باقرزاده، از عدم صدور و یا تمدید مجوزهای کسب و کار و رانندگی به افرادی که تا پایان سال 94 باسواد نشوند نیز به عنوان محدودیت ها یاد کرد.


وی در رابطه با میزان بازگشت به بی سوادی نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه درصد قابل اعتمادی نداریم ولی پژوهش ها نشان می دهد 70 درصد افرادی که حداقل سواد را می آموزند اگر به صورت روزانه و یا هفتگی از آن استفاده نکنند؛ بعد از یک سال مهارت های کسب شده را از دست می دهند.


معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تحکیم سواد نیز 200 ساعت فعالیت آموزشی شامل 702 ساعت حضوری و 130 ساعت غیرحضوری برای سوادآموزان در دوره تحکیم سواد در نظر گرفته شده که طی آن 15 جلد کتاب معرفی می شود که 3 جلد آن الزامی و از 12 جلد مابقی 8 جلد به انتخاب استان ها آموزش داده می شود.


وی از جمله سیاست های جدید سازمان را در نظر گرفتن برنامه های متناسب با نیازهای افراد برشمرد و اظهار داشت: در همین راستا کتاب های ویژه ای متناسب با جمعیت زنان برای بهتر زیستن و اصلاح سبک زندگی و الگوی تولید و مصرف، کارگران، کشاورزان و زندانیان تهیه و تدارک دیده شده است.


باقرزاده، سازمان یافته ترین شکل انتقال تجربه را در کشورهای افغانستان و پاکستان دانست و گفت: گروه هایی نیز از نهضت بیداری اسلامی مصر برای تشکیل سازمان های مردم نهاد سوادآموزی و تولید دانش و محتوا و انتخاب آموزشیار به کشور آمده اند و تفاهمنامه ای نیز با سازمان ترقیب مذاهب در حال گفتگو است تا بخشی از تجربیات جمهوری اسلامی به کشورهای اسلامی منتقل شود.


پایان پیام/

 

کد خبر 367183

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha