خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد بر اینکه متاسفانه جوانان این سرزمین با ابعاد فکری فردوسی آشنا نیستند، گفت: رشته شاهنامه پژوهی دردانشگاه های کشور راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهرامروز (26اردیبهشت) در آیین پایانی بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی اظهار داشت: متاسفانه جوانان این سرزمین با ابعاد فکری فردوسی آشنا نیستند و این مسئله مورد پسند جامعه ایران نیست.


وی با بیان اینکه جوانان برای شناخت ابعاد فکری فردوسی باید ابیات این شاعر حماسه سرا را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهند، گفت: اشعار شاهنامه سرشار از مردانگی، انسانیت، حقایق انسانی و اخلاق مندی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه بزرگترین قدردانی از فردوسی صحیح خواندن و درک اشعار شاهنامه فردوسی است، بیان داشت: شاهنامه متجلی از همه هنرها است چرا که فردوسی شاعری چیره دست و هنرمند بزرگ ایرانی است.


جنتی از همه پژوهشگران عرصه ادب خواست تا نسبت به شناسایی جنبه های اسطوره ای و تاریخی شاهنامه فردوسی اقدام کنند.


وی با تاکید بر اینکه زبان فارسی پیوند دهنده اتحاد ایرانیان و فارسی زبانان در تمام فراز و فرودها بوده است، افزود: تکلم به زبان فارسی را مدیون فردوسی هستیم چرا که فردوسی زبان فارسی را غنی ساخت و با این اقدام همه پارسی زبانان را وام دارخودکرده است.


جنتی خطاب به حاضرین خاطر نشان کرد: حکیم توس هویت اصیل ایرانی را به ایرانیان شناساند بنابراین هر ایرانی پویایی زبان خود را وامدار این شاعر حماسی سرا است.


وی با بیان این مطلب که ایران سرزمین بوده است که هزاران حادثه را آزموده و همواره ازاین حوادث سربلند بیرون آمده است، اظهار داشت: پهلوانان ایرانی  با تمام توان به دفاع کشور برمی خیزند و این مسئله درشاهنامه فردوسی بسیاردیده می شود چرا که دفاع از خوبی ها دربرابر تباهی ها تفکر فردوسی بوده است .


جنتی بیان داشت: فردوسی و شاهنامه یکی ازدروازه های ورود اندیشمندان جهان برای شناخت ایران است چرا که اثر شاهنامه فردوسی علاوه بر ایرانیان برای همه جهانیان داری حکمت و پند است.


وی فردوسی را شاعری اندیشمند و باهوش توصیف کرد و تصریح کرد: شاهنامه کتاب حکمت و منشا خرد و خردورزی است و از همین رو این شاعر بزرگ را حکیم می خوانند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که خرد و خردورزی منشا پیروزی است، ابراز داشت: خرد ناب همان نعمتی است که بشر امروز سخت به آن نیازمند است.


وی با بیان اینکه سه ضلع هویت ملی  زبان ، حکمت و فلسفه و اسطوره تاریخی است، بیان داشت: گزاف نیست که اذعان کنیم زبان فارسی هرسه ضلع را همراه دارد و طلایه دار این هویت ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است.


جنتی خاطر نشان کرد: فردوسی حافظ راستین سنت‌های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است وشاید بی وجود حکیم ابوالقاسم فردوسی بسیاری از سنت‌ها و تاریخ ما در توفان حوادث محو می‌شد بنابراین فردوسی حافظ تاریخ و سنت‌های ملی قوم ایرانی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در واقع باید گفت فردوسی در قالب شاهنامه فرهنگ ایران و اسلام را عینیت بخشید چرا که در اشعار شاهنامه عشق و ارادت این شاعر پارسی گوی به اهل بیت و به ویژه امام علی (ع) مشهود است.


درادامه مهدی محقق، اظهارداشت:فردوسی از جمله شخصیت هایی است که هم درزمان حیات خویش و هم بعد از حیات مظلوم واقع شده است.


رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشوربا بیان اینکه انسانیت، شرافت، مناعت طبع در اشعار شاهنامه چشم نوازی می کند، افزود: الگو گیری از اشعار شاهنامه فردوسی برای جامعه امری ضروری است چرا که این سرزمین سرزمین علم، ادب، فلسفه و حکمت است.


در این آیین از آخرین آلبوم شهرام ناظری باعنوان" درفش کاویانی" بر گرفته از پند آموز ترین داستانهای فردوسی، مجموعه مقالات همایش ملی بزرگداشت فردوسی و همچنین مجموعه سه جلدی تصویرگری با عنوان "هفت خان رستم" از مضامین شاهنامه فردوسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور امور بانوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندارخراسان رضوی و جمعی از مسئولان رونمایی شد.

 

گفتنی است، تجلیل از تعدادی از اساتید دانشگاهها و پیشکسوتان و فردوسی پژوهان مطرح کشور از دیگر بخش های این آیین بود.
 

 

پایان پیام/

کد خبر 367954

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha