مشارکت میراث فرهنگی برای بازسازی 300 خانه تاریخی در کشور

خبرگزاری شبستان: مدیر کل دفتر بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی از شناسایی 300 خانه تاریخی در سطح کشور خبر داد و گفت: برای تعمیر و بازسازی این آثار با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، دکتر سیاوش صابری، مدیر کل دفتر بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در نشست خبری گفت: برنامه‌های متنوعی در بخش فعالیت‌های مرمتی، کارگاه‌ها و بازدیدها بناها در هفته گرامیداشت میراث فرهنگی همزمان با سراسر کشور در استان تهران برگزار می‌شود.

 

وی از برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه‌های بنا، باب و محوطه خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در تهران برگزار خواهد شد.

 

دکتر صابری با اشاره به برنامه‌های این مرکز اظهار داشت: برای آغاز مرمت مدارس تاریخی میراث فرهنگی 10 میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است و 140 مدرسه در سطح کشور شناسایی و فهرست آنها برای مرمت اعلام شده است.

 

وی در خصوص ساماندهی بناهای شاخص خاطرنشان کرد: 85 میلیارد ریال تأمین منابع شده و اعتبارات لازم برای سامان‌دهی بناهای شاخص در سطح کشور ارسال شده است.

 

دکتر صابری با اشاره به برنامه‌های این مرکز در بخش مشارکت در آثار ثبتی یادآور شد: برای مشارکت در آثار ثبتی ایران و با رویکرد توجه به خانه‌های تاریخی 300 اثر شناسایی شده است که با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال برای تعمیر و بازسازی این آثار مشارکت می‌کنیم.

 

 مدیر کل دفتر بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه فرهنگی را به آثاری اختصاص می دهیم که در خطرند و ضرورت بیشتری دارند، اظهارداشت: مشارکت در هم افزایی نهادها و دستگاه های اجرایی، مشارکت کارشناسی، مشارکت اقتصادی، مشارکت از طریق قانونی از مصادیق مشارکت در این حوزه است.

 

وی خاطرنشان کرد: 13 میلیارد ریال برای بافت تاریخی و حفاظت از آنها تأمین منابع شده است که طی بازه زمانی مشخص به این آثار تاریخی اختصاص خواهد یافت.

 

وی از شناسایی 50 محوطه تاریخی در سطح کشور خبر داد و افزود: برای حفاظت اضطراری از محوطه‌های شاخص کشور اعتباری بالغ بر 11 میلیارد ریال تأمین شده است که طی دو ماه آینده به آنها اختصاص می‌یابد.

 

دکتر صابری یادآور شد: از استان‌ها درخواست کرده‌ایم با توجه به امر یادآوری‌کردن مفاهیم از طریق میراث فرهنگی با برگزاری برنامه‌های تخصصی و امکان بازدید از کارگاه‌های مرمتی مفهوم حفاظت از میراث فرهنگی را در ذهن مردم یادآوری کند.

 

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دغدغه عمومی کشور مسئله اقتصادی است اما در کنار آن به مقوله فرهنگ هم پرداخته شده است و با توجه به شعار سال باید برنامه‌های فرهنگی را در راستای حفاظت از میراث فرهنگی و افزایش حجم منابع ملی را در دستور کار قرار دهیم.

 

وی در پایان اظهار داشت: مستندنگاری آثار تاریخی کشورهای همسایه از طریق پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، گفت‌وگوهای فرهنگی با کشورهای دارای آثار فرهنگی مشترک و حفاظت از آنها از دیگر برنامه‌های این مرکز است.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 368188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha