میراث فرهنگی سکان‌دار توسعه متعادل و پایدار است

خبرگزاری شبستان: شناخت و آگاهی از میراث فرهنگی باعث می‌شود پروژه‌های ملی با حداکثر بهره‌وری و کمترین خسارت مبتنی بر توسعه پایدار صورت پذیرد، بنابراین میراث فرهنگی خود سکان‌دار توسعه متعادل و پایدار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که در تالار حافظیه کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: آگاهی‌افزایی در جامعه از ارزش‌ها، اهمیت‌ها و جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی ملموس و ناملوس است و توجه مردم به حفاظت و صیانت از داشته‌ها هویت فرهنگی آنهاست؛ در واقع جریان‌سازی یا رواج گفت‌وگو و تعامل فرهنگی بین دست‌اندرکاران، کارشناسان و مردم است.

 

طالبیان یادآور شد: وسعت‌بخشیدن به خانواده میراث فرهنگی و تبدیل موضوع میراث فرهنگی به سرمایه اجتماعی از دیگر اهداف برگزاری این هفته است.

 

وی یادآور شد: این هفته فرصتی است برای برقراری پیوند‌ها بین مردم محلی، سایت‌ها و بناها و بافت‌های تاریخی، موزه‌ها و توجه به آثار طبیعی و ناملموس است.

 

طالبیان ادامه داد: محموعه اقدامات و فعالیت‌های حفاظتی، مرمتی و فرهنگی سازمان در حوزه‌های مختلف به مردم معرفی و بازدید از موزه‌ها و آثار تاریخی فرهنگی در جهت تقویت درک مردم از اهمیت فرهنگ‌شان تأکید می‌شود.

 

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: هفته میراث فرهنگی در واقع یک اعلام عمومی برای مشارکت بیشتر مردم در حفاظت و صیانت از آن است.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی پایه و اساس تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های یک ملت در تمامی ابعاد آن است و تکیه‌گاه ملت‌ها برای نیل به آینده بهتر می‌باشد.

 

وی با اشاره به شعار هفته میراث فرهنگی در سال‌های گذشته مبنی بر اینکه آینده از آن ملتی است که گذشته خود را می‌شناسد، خاطرنشان کرد: این شعار بیانگر نیت تمامی دوستداران فرهنگ تاریخی و ایران اسلامی است.

 

وی اظهار داشت: برای رسیدن به وفاق ملی و همزیستی با سایر ملل تنها راه درک میراث فرهنگی و مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن مردم است.

 

وی با اشاره به تنوع فرهنگی ایران بر پایه تنوع اقلیمی خاطرنشان کرد: ما در محدوده بسیار کوچک گستره عظیمی از پدید‌‌ه‌های فرهنگی را دارا هستیم برای همین بزرگداشت میراث فرهنگی ایران تفاوتی آشکار و بارز با فرهنگ‌های جهان دارد زیرا ما از میراثی سخن می‌گوییم که توانسته استمرار حیات یافته و بدون انقطاع قلب‌های متوالی را تا به امروز به یکدیگر پیوند دهد.

 

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی موزه‌ها مبنی بر مجموعه‌های موزه‌ای، برقراری پیوند‌ها اظهار داشت: میراث فرهنگی ایران نقش خود را در ارتباط میان نسلِ‌ها از گذشته تا حال و آینده به خوبی انجام داده است.

 

وی تاکید کرد: موفقیت دولت و ملت در تمامی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده محقق و پایدار نخواهد شد مگر آنکه از دریچه میراث فرهنگی به این موضوعات نگریسته شود.

 

طالبیان یادآور شد: عدم توجه به میراث فرهنگی است که مشکلات کم‌آبی، خشکسالی، آلودگی شهرها و چالش‌های زیست‌محیطی را برای ما به وجود آورده است.

 

وی ادامه داد: شناخت و آگاهی از میراث فرهنگی باعث می‌شود تمام پروژه‌های ملی و توسعه‌ای با حداکثر بهره‌وری و کمترین خسارت مادی و معنوی مبتنی بر توسعه پایدار صورت پذیرد، بنابراین میراث فرهنگی خود سکان‌دار توسعه متعادل و پایدار است.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: سالی که گذشت سال تغییر نگاه و رفتار نسبت به میراث فرهنگی در جامعه ایران بود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 368566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha