ضرورت استفاده از ظرفیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه

معاون رییس‌جمهور بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های این سازمان تأکید کرد و افزود: این نهاد به واسطه رسالت فرهنگی و ظرفیت‌های اقتصادی و افزایش درآمدهای کشور در حل مشکلات کوتاه‌مدت تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار شبستان، سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که در تالار حافظیه کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است مصادف بود با تبیین و تفسیر مبانی اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان وظیفه مهمی بر دوش ما در سازمان میراث فرهنگی گذاشته شده است.

 

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی هم ظرفیت و بضاعت و رسالت فرهنگی دارد و هم در عرصه اقتصاد ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای کشور از جهت توسعه گردشگری کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد و در حل مشکلات مردم، نظام و دولت در کوتاه‌مدت می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

 

وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تبیین ، تفسیر و حفظ هویت تاریخ و تمدن این ملت از وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

 

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به بازدیدی که از سد سینره در استان ایلام و در سفر هیئت دولت انجام شده بود، خاطرنشان کرد: حضور و فعالیت بی‌وقفه مردان و زنان ایثارگر، علاقه‌مند و کم‌توقع که طی 2 ماه گذشته بدون هیچ چشمداشتی برای اکتشاف فعالیت می‌کردند نکته حایز اهمیتی بود.

 

وی ادامه داد: این پژوهشگران و باستان‌شناسان در تمام 2 ماه گذشته با علاقه و عشق وافر و در شرایط بسیار سخت در سایت‌های باستان‌شناسی این منطقه حضور یافته بودند و به اکتشافات باستان‌شناسی پرداخته‌اند.

 

معاون رییس‌جمهور با اشاره به دغدغه حضور مستشرقان در اکتشافات باستان‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: این علاقه‌مندی باستان‌شناسان کشورهای دیگر بیانگر آن است که کشور ایران از تاریخ ارزشمندی برخوردار است و هویت ثبت‌شده قابل افتخاری دارد.

 

وی ادامه داد: در این میان به خود می‌بالم که علاقه‌مندان، ایثارگران و باستان‌شناسانی وجود دارند که آرامش خود را فدا می‌کنند تا بخشی از گذشته این مرز و بوم و هویت تاریخی را کشف کنند تا در عرصه ملی و بین‌المللی ثبت شود.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به رایزنی‌ها و توافقات این سازمان با وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: برای انجام اکتشافات باستان‌شناسی قبل از آبگیری سدهایی که در منطقه باستان‌شناسی قرار دارند توافقاتی انجام شده است تا پس از پایان عملیات اکتشاف در این مناطق آبگیری سدها به صورت کامل انجام شود.

 

سلطانی‌فر در پایان به رویکرد دولت در عرصه حفظ میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: رویکرد دولت در عرصه حفظ میراث فرهنگی و هویت تاریخی و تمدنی یک رویکرد جدی، همه‌جانبه و گسترده است و استفاده از سرفصل‌های این سازمان در بخش‌های صنایع دستی و گردشگری مورد تأکید است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 368600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha