چالش های پیش روی اوقات فراغت/لزوم نگاه حق شهروندی به اوقات فراغت

خبرگزاری شبستان: رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان بر ضرورت برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان توسط نهادهای مسئول و خانواده‌ها تاکید و گفت:سه چالش عمده پیش روی اوقات فراغت جوانان داریم.

محمدتقی حسن‌زاده، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با بیان اینکه متاسفانه امروز با یک مشکل نظام برنامه‌ریزی مدیریت روبرو هستیم، گفت: پیرامون مسایل احتماعی و اوقات فراغت جوانان اقدامات پژوهشی خوبی صورت گرفته است که بر اساس این مطالعه جوانان بیشتر علاقه دارند اوقات فراغت خود را کنار والدین بگذرانند.

 

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان توسط نهادهای مسئول و خانواده‌ها تاکید کرد و افزود: این امر رویکرد ارزشمندی است ولی چون خانواده‌ها عملا درگیر مسایل و مشکلات زندگی هستند از این موضوع غفلت کرده‌اند و فکر می‌کنند اوقات فراغت جوانان از اهمیت و جایگاه لازم برخوردار نیست.

 

حسن‌زاده با اشاره به سه چالش فراروی اوقات فراغت در کشور تصریح کرد: یکی از این چالش‌ها نگرش و نوع دیدگاه خانواده‌ها و والدین در این حوزه است، به دلیل وجود نگاه متفاوت و چندگانه هنوز موضوع اوقات فراغت نتوانسته جایگاه خود را در خانواده ها پیدا کند.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش ابهام در تعریف، مفاهیم و قوانین در حوزه اوقات فراغت را از دیگر چالش‌های فراروی این موضوع عنوان کرد و افزود: امروز بعضی از افراد اوقات فراغت را در مطالعه خلاصه می‌کنند و برخی دیگر نیز معتقدند سایت ورزش  وجود نداشته باشد در واقع نگرش‌ها و تعارض رویکردی از دیگر موانع پیش روی مسئله اوقات فراغت جوانان است.

 

وی با بیان اینکه ما امروز یک رویکرد درست، تخصصی و کاربردی به صورت فراگیر در اوقات فراغت را شاهد نیستیم، اظهار کرد: شاید در میان تحصیلگردان شاهد باشیم ولی در بین جوانان و دختران روستایی نمی‌بینیم.امروز ما نیازمند این هستیم که یک سری رفتارهای پایه و آموزشی از کارکردها، اهمیت و نقش اوقات فراغت برای خانواده‌ها را تدوین کنیم .

 

حسن‌زاده ادامه داد: موارد فوق باعث شده است که اوقات فراغت فقط محدود به فصل تابستان باشد در حالی که اکنون این موضوع شبانه‌روزی شده و باید به عنوان یک حق شهروندی به آن نگریسته شود زیرا سلامت انسان را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند به انسان انرژی و شادابی ببخشید و  افراد را در سایر بخش‌های زندگی موفق کند.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش با بیان اینکه مسایل اجتماعی و فرهنگی از دیگر چالش‌های فراروی اوقات فراغت جوانان است، خاطرنشان کرد: امروزه فرهنگ‌های مختلف اسلامی، اروپایی و غربی به دلیل وجود ابزارهای پیشرفته ارتباطی ،ناگزیر از تاثیرگذاری فرهنگی از یکدیگر هستند مثلا 10 سال گذشته جوانان ما اوقات فراغت خود را با رفتن به طبیعت و ورزش کردن می‌گذراندند ولی در حال حاضر با ابزارهای پیشرفته مانند اینترنت، ویچت، وایبر و غیره سپری می‌کنند که این امر ناشی از تاثیرگذاری فرهنگی جوامع بر یکدیگر است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 368660

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha