زمینه مشارکت مردمی در حفاظت، احیا و بازسازی اماکن تاریخی فراهم می‌شود

خبرگزاری شبستان: معاون رییس‌جمهور گفت: زمینه حضور گسترده مردم و مشارکت در کاوش، حفاظت، احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی فراهم می‌شود.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی در دوازدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران که در موزه ملی برگزار شد، گفت: امیدوارم در مدت برگزاری این گردهمایی دستاوردهای خوبی در زمینه تولید علم در خصوص باستان‌شناسی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های سازمان طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: همه شما بخصوص کسانی که جزء پژوهشگران و محققان پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها هستند می‌دانند که طی سال‌های گذشته مجموعه با چه فراز و نشیب‌ها، تلاش‌ها و تصمیم‌گیری‌های خاصی مواجه بوده است که ضربات و صدمات خیلی سنگینی بر بنیه آن به‌ویژه نیروی انسانی پژوهشگاه وارد کرده است.

 

سلطانی‌فر ادامه داد: در کنار این ضربات و مشکلات ایجادشده برای نیروی متخصص مجموعه در خصوص حفاظت، احیا، بازسازی و مرمت بافت‌ها هم تأثیرات شگرفی گذاشته‌اند.

معاون رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه داشتن امید به آینده و سازندگی خاطرنشان کرد: با همت شما علاقه‌مندان و عاشقان حفاظت از میراث فرهنگی به خوبی انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی اتفاقات گذشته در تحلیل‌ها، بررسی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و رویکردها کارساز باشد، اظهار داشت: ما نباید در سال‌های گذشته متوقف بمانیم بلکه با امیدواری باید تلاش کنیم و از فرصت‌ها به بهترین وجه استفاده نماییم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ضرورت تمرکز پژوهشگاه‌ها بر دو موضوع محوری خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به تولید علم در حیطه تخصصی باستان‌شناسی و تأمین نیازهای سازمان در بخش‌های تحقیق و توسعه دو محور و رویکردی است که باید بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی با اشاره به دستاوردها و نتایج بدست‌آمده از جلسه شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: در این جلسات پیرامون 2 محور مهم بحث کرده و به جمع‌بندی خوبی رسیده‌ایم.

 

سلطانی‌فر ادامه داد: در شرایط فعلی برای انجام وظایف سازمان برنامه‌ریزی جامعی انجام داده‌ایم و باید همه نیازها و زوایای کاری این سازمان را مورد توجه قرار دهیم.

وی از شناسایی و ثبت 31 هزار مکان تاریخی خبر داد و افزود: مراحل مختلف کاووش، حفاظت، احیا، مرمت و بازسازی باید با رویکرد، نگاه و برنامه‌ریزی جدید و توأم با مشارکت مردم انجام شود.

 

سلطانی‌فر با بیان اینکه باید زمینه حضور گسترده مردم در بخش کاووش، حفاظت، احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی را فراهم کنیم، تأکید کرد: اگر بخواهیم به منابع دولتی و اعتبارات اختصاصی از ردیف‌ بودجه دولتی محدود شویم خیلی نمی‌توانیم فعالیت‌های میراث فرهنگی را گسترش دهیم.

 

معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: رویکرد جدید ما استفاده از توان مردم، علاقه‌مندان، NGO‌ها و سرمایه‌گذاران در بخش میراث فرهنگی برای حفاظت از اماکن تاریخی و فرهنگی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: همه اعضای دولت و مجموعه‌ها و وزارتخانه‌ها در عرصه حفظ و حراست از اماکن تاریخی و میراثی آمادگی همکاری دارند.

 

وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا در جهت شفاف‌ترشدن نحوه تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف نشست‌هایی را داشته باشیم که در این راستا هفت تفاهم‌نامه با نهادها و وزارتخانه‌های مختلف منعقد شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه‌ها یک جایگاه ویژه برای مجموعه پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته‌ایم که با ظرفیت جدید گستره عملکرد سازمان افزایش می‌یابد.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌هایی با پنج وزارتخانه در راستای گسترش فعالیت‌های این سازمان منعقد نماییم.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 368822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha