دلالان در نمایشگاه کتاب/تعداد ناشران به معنای ارتقای نمایشگاه نیست

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام کریمی با بیان اینکه وجود غرفه‌های کوچک در شأن نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیست، گفت: باید با تجمیع غرفه‌های کوچک‌ در قالب یک غرفه بزرگ جایگاه بین‌المللی بودن نمایشگاه را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام رضا کریمی، مدیر انتشارات نسیم حیات در مورد وضعیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال به خبرنگار شبستان گفت: کلیات نمایشگاه کتاب خوب است و باید از دست‌اندرکاران برگزاری آن تشکر کرد اما این تشکر و قدردانی دلیل عدم انتقاد نمی‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب باید هر سال بهتر از سال قبل شود اما متاسفانه نمایشگاه در جا زده است. برای بهتر برگزاری سال به سال نمایشگاه باید نقاط ضعف و قدرت آن بررسی شود.

 

حجت‌الاسلام کریمی در مورد فضای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، اظهار داشت: در وضعیت موجود که فضای دیگری وجود ندارد، مصلی برای برگزاری نمایشگاه خوب است اما برنامه های دقیقی برای سهولت تردد مردم ترتیب داده شود به عنوان مثال باید تابلوهای راهنمایی نصب شود تا بازدیدکنندگان از دو مسیر مصلی و خیابان شهید بهشتی ورود یابند و ازدحام در یک مسیر ایجاد نشود.

 

وی با انتقاد از وجود دلال‌ها در نمایشگاه کتاب تصریح کرد: از نظر ظاهری برخی ناشران برای شرکت در نمایشگاه ثبت‌نام کردند اما در واقع خودشان در نمایشگاه نبودند و عده‌ای به جای آنها آمدند و کتاب‌های دیگران را فروختند و رفتند.

 

مدیر انتشارات نسیم حیات از عدم رعایت عدالت در اختصاص غرفه مناسب به ناشران عنوان کرد: باید مشخص شود بر اساس چه ضوابطی متراژ به ناشران تعلق می‌گیرد. این ضوابط می‌تواند به اجرای عدالت در توزیع متراژ بین ناشران کمک کند.

 

حجت‌الاسلام کریمی خاطرنشان کرد: امسال برخی غرفه‌ها 4 تا 5 کتاب و حتی یک کتاب جدید عرضه می‌کردند، این غرفه‌های کوچک در شأن نمایشگاه نیست، باید این ناشران تجمیع شوند و به آنها یک غرفه بزرگ تعلق گیرد.

 

وی با بیان اینکه تخفیف‌ها در نمایشگاه کتاب اصولی نبود، بیان کرد: برخی ناشران 50 درصد تخفیف می‌دهند و برخی 10 درصد. مشاهده کردم ناشری شاهنامه 150 هزار تومانی را 60 هزار تومان می‌داد و ناشر دیگر شاهنامه 50 هزار تومانی را با 10 درصد تخفیف ارایه می‌کرد. باید بر قیمت کتاب‌ها و تخفیف آنها نظارت بیشتری صورت گیرد.

 

به گفته مدیر انتشارات نسیم حیات، نظارت در نمایشگاه کتاب خوب نبود و برخی از ناظران، کتاب‌شناس و کارشناس کتاب نبودند.

 

وی با انتقاد از وضعیت امکانات رفاهی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: اغذیه‌فروشی‌های موجود در محل نمایشگاه‌ها از نظر بهداشتی مطمئن نبودند و قیمت‌ها هم بالا بود، در صورتی که وقتی قشر فرهنگی به نمایشگاه می‌آید باید امکانات لازم برای آنها فراهم باشد و خانواده‌ها بتوانند بعد از خرید کتاب با اطمینان و بدون دردسر ناهاری صرف کنند و به ادامه خرید بپردازند.

 

حجت‌الاسلام کریمی با تأکید بر اینکه نمایشگاهی که بعد از 27 دوره برگزار می‌شود باید خیلی منظم باشد، گفت: هنر نمایشگاه این نیست که هر سال تعداد ناشران شرکت‌کننده افزایش یابد، نمایشگاه باید به محتوا برسد و غنی شود. کیفیت نمایشگاه باید افزایش یابد اما متاسفانه شاهدیم که ارتقایی نسبت به سال‌های قبل مشاهده نمی‌شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 369514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha