غفلت از پژوهش در حوزه میراث فرهنگی/ برند گردشگری استان معرفی می شود

خبرگزاری شبستان:مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی باانتقاد از اینکه حوزه پژوهش در این نهاد مورد غفلت واقع شده است،گفت:باید بررسی شود که کدام یک ازآثار تاریخی استان می تواند به عنوان برند گردشگری استان معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حسن رمضانی امروز صبح (3 خرداد) در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار داشت: رسانه ها در حوزه میراث فرهنگی، بازوان این نهاد هستند چرا که با چشمان تیزبین خود، همه فرازها و فرودها را می بینند.


وی افزود: رسانه ها در راستای گسترش صنایع دستی و گردشگری و حفظ میراث می توانند کمک بزرگی به این سازمان بکنند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی را مردمان در طول تاریخ به وجود آورده اند، گفت: طبیعتاً همین مردم در توسعه و معرفی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نقش مهمی بر عهده دارند چرا که تلاش برای حفظ آثار تنها وظیفه این سازمان نیست بلکه همه به اندازه سهم خود در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی نقش دارند.
 

غفلت از پژوهش در حوزه میراث فرهنگی/ بی مهری به پایگاههای میراث فرهنگی 

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم عزم ملی را برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری به همراه داشته باشیم، نیاز به فرهنگسازی است که این می تواند یکی از اهداف رسانه های جمعی باشد.


رمضانی درخصوص فعال کردن پایگاه های میراث فرهنگی سطح استان اظهار داشت: متاسفانه حوزه پژوهش در میراث فرهنگی مورد غفلت واقع شده و پایگاه میراث فرهنگی، که زیرمجموعه پژوهشگاه های میراث بوده اند، مورد بی مهری قرار گرفته اند.


وی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر به موضوع پژوهش در سازمان میراث فرهگی توجه کافی شده است، امیدواریم در آینده نزدیک پایگاه هایی که مدیر ندارند و یا به صورت مناسب به آن پرداخته نشده است، با دادن اعتبار و مدیر به آنها، فعال شوند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر باغ های تاریخی و قلاع، شهر تون، شهر بشرویه دارای مدیر هستند اما 5 پایگاه دیگر استان باید مدیران آنها هرچه سریعتر تعیین شوند.

 

استقرار ادارات دولتی در بناهای تاریخی مورد نقد میراث فرهنگی کشور است
وی درخصوص استقرار دستگاههای اجرایی در بناهای تاریخی؛ با اشاره به اینکه این موضوع مورد نقد میراث فرهنگی کشور است، افزود: با توجه به استقرار اداره کل میراث فرهنگی استان در باغ تاریخی اکبریه امید است در آینده با تامین فضا برای این اداره کل، مجموعه تاریخی باغ اکبریه به طور کامل تخلیه می شود تا این فضا به مکان خاص فرهنگی تبدیل شود.


رمضانی اظهار امیدواری کرد با همکاری استانداری که یکی دیگر از فضاهای تاریخی استان را در اختیار دارد، هرچه سریعتر این بناها تخلیه شوند که در همین راستا مذاکراتی با استانداری انجام شده است.


وی گفت: موزه مشاهیر استان که در خانه تاریخی پردلی قرار است تا پایان سال جاری به باغ اکبریه منتقل شود.

 

برند گردشگری خراسان جنوبی معرفی می شود
وی افزود: برندسازی برای گردشگری یکی از اقدامات مهمی است که باید در عرصه ملی و بین المللی برای خراسان جنوبی انجام شود چرا که این استان در حوزه های مختلف، داشته هایی مانند کویر، بناهای تاریخی، قدیمی ترین سد قوسی جهان، باغ و عمارت اکبریه، دو روستای شگفت انگیز ماخونیک و چنشت را در اختیار دارد و باید بررسی شود که کدام یک از این آثار می تواند به عنوان یک برند، این استان را معرفی کند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: مردم باید خود را صاحبان اصلی میراث فرهنگی بدانند آن وقت می توانیم عزم ملی مردم را برای حفظ و معرفی آثار فرهنگی میراث فرهنگی را به دنبال داشته باشیم.


وی گفت: در همین راستا باید به سازمان های مردم نهاد را بیشتر بها دهیم و انجمن های میراث فرهنگی، در روستاها و مناطق گردشگری، ایجاد شوند.

 

بازگشایی مجموعه تاریخی شوکت آباد تا تعیین تکلیف حقوقی امکان پذیر نیست
رمضانی درخصوص بازگشایی مجموعه تاریخی و موقوفه شوکت آباد اظهار داشت: با توجه به اینکه؛ این مجموعه با نگاه خیرخواهانه اوقاف، در اختیار یک سرمایه گذار قرار داده شده بود تا تبدیل به رستوران و فضای گردشگری شود، اما متاسفانه بعد از مدتی با به وجود آمدن اختلافات حقوقی بین اداره کل اوقاف و سرمایه گذار، ورود میراث فرهنگی به این مجموعه تا اعلام تعیین تکلیف از سوی مراجع قضایی امکان پذیر نیست.


وی ادامه داد: این موضوع به استاندار ابلاغ شده است و در حال پیگیری حل این مشکل هستیم تا زمینه بازگشایی باغ شوکت فراهم شود.


وی درخصوص بناهای تاریخی که متعلق به مردم ولی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است گفت: 170 میلیون تومان از منابع ملی به خراسان جنوبی برای حفظ و نگهداری خانه های مشارکتی اختصاص یافته است.


وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان 40 بنای مسکونی و غیرمسکونی تاریخی به صورت مشارکتی مرمت شده است و این سازمان آمادگی دارد تا با تمام مالکین حقیقی و حقوقی بناهای تاریخی، طی تفاهم نامه ای به صورت مشارکتی مرمت این بناها را در دستور کار قرار دهد.

 

اقدامی از سوی سرمایه گذاران برای ورود به مناطق نمونه گردشگری خراسان جنوبی انجام نشده است
این مقام مسئول درخصوص مناطق نمونه گردشگری نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی متعهد شده است تمامی زیرساخت ها را در این مناطق فراهم کند اما با توجه به فراهم شدن تمامی زیرساخت ها، اقدامی از سوی سرمایه گذران برای ورود به این مناطق انجام نشده است.


وی گفت: امیدواریم با رفع مشکلات سرمایه گذار، با توجه به تعهدات آنان در مناطق نمونه گردشگری، در زمینی که متعلق به خودشان است، سرمایه گذاری را شروع کنند و به تناسب پیشرفت و رشد طرحشان، اگر نیازمند به زمین شدند، اداره کل میراث فرهنگی از آنها حمایت و اراضی لازم را در اختیار آنها قرار می دهد.


وی افزود: برای جذب سرمایه گذار باید به آنها "یارانه" داده شود و در قانون بودجه 93 طرح های گردشگری می تواننداز صندوق توسعه ملی تسهیلات با ترخ پایین دریافت کنند.

 

شناسایی 1300 اثر تاریخی در خراسان جنوبی
رمضانی گفت: بیش از یک هزار و 300 اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده است که از این تعداد 719 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسده اند.


وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یک صد اثر طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده است که از این تعداد 10 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته است که همگی آنها درختان کهنسال بوده اند و در سال های 89 و 90 ثبت شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین از شناسایی 50 اثر معنوی و میراث ناملموس در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 30 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه قدیمی ترین محوطه پیش از تاریخ خراسان جنوبی در شهرستان سرایان قرار دارد، افزود: سنگ نگاره کال جنگال که از آثار پارتی استان به شمار می رود و در فهرست آثار ملی به ثبت رسده در 10 کیلومتری جنوب شرقی خوسف قرار گرفته است.


رمضانی با اشاره به اینکه خراسن جنوبی مهد علم، فرهنگ وهنر کشور است و در طول زمان مشاهیر بی شماری از جمله عبداللعی بیرجندی، ابن حسام خوسفی، بوذرجمهر قاین، حکیم نزاری و صدها نفر دیگر از فرازنگان این دیار به کشور تحویل شده است، خاطرنشان کرد: همچنین شخصیت هایی چون دکتر گنجی پدر علم جغرافیا، دکتر معتمدنژاد پدر علم ارتباطات، دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران از چهره های ماندگار معاصر خراسان جنوبی هستند.


پایان پیام/

 

 

کد خبر 370204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha