اندیشه سیاسی امام موسی کاظم(ع) بر پایه صبر و شکیبایی بود

خبرگزاری شبستان: کارشناس کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در منطقه ویژه تنکابن و عباس آباد گفت: اندیشه سیاسی امام موسی کاظم(ع) برای مبارزه با ظلم حاکمان آن دوران بر پایه صبر، شکیبایی بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان ازمازندران، حجت الاسلام رجب نعمتی قرا، کارشناس کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در منطقه ویژه تنکابن و عباس آباد و مدرس دانشگاه امروز(4خرداد) در مراسم سوگواری امام موسی کاظم(ع) که در کانون ثار ا... مسجد صاحب الزمان(عج) شهرستان عباس آباد برگزار شد، پیرامون شرح حدیثی از موسی بن جعفر(ع) درباره غضب عنوان داشت: معیار خشمگین شدن از منظر اسلام خداوند است.


وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم کارکرد خشم در مقابله با کفار، دشمنان خدا و اولیای خدا است و نسبت به مومنان خشمگین شدن خطا است، گفت: خشم در حقیقت به خداوند باز می گردد.


حجت الاسلام نعمتی قرا با بیان اینکه خشم و غضب در واقع یک حالت نفسانى و درونى است، افزود: قوه غضب که در انسان وجود دارد در حفظ و بقاى وى نقش به سزایى ایفا مى ‏کند؛ از اینرو باید کنترل و در جهت صحیح از آن استفاده شود تا خطرات و خسارات جبران ناپذیرى را ایجاد نکند.


وی دشمنى دوستان و شماتت دشمنان، انزواى اجتماعى، افسردگى و بیمارى‏هاى جسمانى و روانى را از جمله رفتارهای نادرست حاصل از غضب اعلام کرد و ادامه داد: حسادت، کبر و غرور، حرص، حب جاه و مال، عدم اعتماد به نفس، حساسیت‏هاى افراطى، منفى ‏بافى و سوء ظن به دیگران ریشه های ایجاد غضب در فرد هستند.


حجت الاسلام نعمتی قرا، گفت: پرهیز از خود برتر بینی، رعایت هنجارها، اجرای رفتارهای متواضعانه مانند تقدم در سلام، ابراز ارادت به کوچک ترها، احول پرسی، پرداختن به تفریح و صحبت کردن با دیگران از راهکارهای پیشگیری و کنترل خشم هستند.


وی یادآورشد: قرائت ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله»، سوره «والعصر»، «استغفراللّه ربى و اتوب الیه» و «اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم» نیز از راه های مفید کنترل خشم هستند.


حجت الاسلام نعمتی قرا با اشاره به اندیشه سیاسی امام موسی کاظم(ع) بر پایه صبر، شکیبایی و استقامت، خاطرنشان شد: این عناصر مهمترین رویکردهای آن حضرت برای مبارزه با ظلم و ستم حاکمان آن دوران بود.


وی تاکید کرد: خانواده ها به ویژه جوانان و زوجین جوان با مطالعه زندگی‌نامه و فضایل اخلاقی امام موسی کاظم(ع) از صبر ایشان در برابر مشکلات زندگی الگو بگیرند.


پایان پیام/

کد خبر 370516

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha