روند اجرای آرای صادر شده در دادگاه های استان سرعت می گیرد

خبرگزاری شبستان: رئیس کل دادگستری گلستان با اجرای دستورالعمل ساماندهی واحدهای اجرای احکام کیفری گفت: روند اجرای آرای صادر شده در دادگاه های استان سرعت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل گلستان، احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری گلستان در نخستین نشست روسای دادگستری ها و دادستان های سراسر استان گفت: با اجرای این دستورالعمل که سال گذشته به همه حوزه های قضایی استان ابلاغ شد، قضات واحدهای اجرای احکام کیفری موظف شدند با بررسی همه پرونده های مانده در شعب این واحد ها، اقدامات لازم برای تسریع در اجرای آن را انجام دهند.


وی افزود: تسریع در اجرای احکام کیفری صادر شده، از اطاله دادرسی (طولانی شدن مدت دادرسی) جلوگیری می کند و مردم نیز زودتر به حق خود می رسند.


فاضلیان، مهمترین مشکل دادگستری های استان را کمبود نیروی انسانی در بخش قضایی و اداری عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حضور قضات و کارمندان جدید بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز ما تامین شود.


وی، تامین فضای ادار ی مناسب برای دادگستری های استان را نیز مستلزم یک مدیریت جهادی و آینده نگری خواند و افزود: هر چند در سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای تامین فضای اداری جدید در استان انجام شده است اما هنوز در این بخش نیازمند اعتبار و کار بیشتری هستیم.


رئیس کل دادگستری گلستان، احداث ساختمان اداری دادگستری بندرگز، ساختمان سایت اداری دادگستری کل، ساختمان داشلی برون و فضا سازی دادگستری ها و دادسراهای حوزه های قضایی استان، سالن اجتماعات دادگستری، تعمیر و بازسازی ساختمان دادگستری گرگان که قدمتی بیش از 80 سال دارد را بخشی از اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد.


وی در ادامه سخنان خود بار دیگر با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای در برخورد با مراجعان به دستگاه قضایی از روسای دادگستری های استان، خواست: نظارت های قضایی و اداری را با جدیت اعمال کنند تا کوچکترین خدشه ای به اعتمادی که بزرگترین سرمایه دستگاه قضایی است، وارد نشود.


فاضلیان با تاکید بر تناسب مجازات اعمال شده با جرم، گفت: باید مراقب باشیم در احکامی که صادر می کنیم از مسیر عدالت خارج نشویم.


وی با ابراز خرسندی از عملکرد دستگاه قضایی در سال گذشته، گفت: همکاران ما نشان دادند با وجود حجم بالای کار در محاکم، می توان با همت جمعی اقدامات خوبی انجام داد.


به گفته فاضلیان در برخی حوزه های قضایی برای روسای دادگستری ها نیز ابلاغ دادرسی صادر کرده ایم تا در زمانی که حجم کار در شعب زیاد می شود روسا نیز به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی به کمک قضات بیایند.


وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ابلاغ برنامه اجرایی پیشگیری به حوزه های قضایی از دادستان ها، خواست: در شهرهایی که معاون پیشگیری هنوز معرفی نشده است، شخصا بر اجرای طرح های پیشگیرانه، شناسایی و استفاده از ظرفیت های دستگاه های اجرایی شهرستان ها در راستای اجرای طرح های پیشگیرانه اقدام کنند.


فاضلیان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال درباره فعالیت موسسات حقوقی در برخی شهرهای استان، تاکید کرد: مطابق ماده 55 قانون وکالت، تنها افرادی حق دفاع در پرونده های دادگستری را دارند که وکیل رسمی باشند در غیر این صورت حق هیچ گونه مداخله در این امور را ندارند.


این مقام ارشد قضایی در ادامه با تشریح عملکرد دادگستری استان از ورود بیش از 236 هزار فقره پرونده به محاکم استان در سال گذشته خبر داد و گفت: این تعداد پرونده پس از بررسی و صدور رای در یکصد و 74 شعبه استان مختومه شده است که در مجموع عملکرد دادگستری استان در سال گذشته مثبت بوده است.


به گفته فاضلیان، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی، ضرب و جرح عمدی، استعمال مواد مخدر، نگهداری و مالکیت موادمخدر، توهین به اشخاص عادی، تهدید، تخریب، ترک انفاق و مزاحمت تلفنی بیشترین اتهاماتی است که پارسال وارد محاکم استان شده است.


حسین شعبانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیز در این نشست از ابلاغ برنامه اجرایی پیشگیرانه به همه حوزه های قضایی استان خبر داد و گفت: در این برنامه جرائمی که بیشترین وقوع را در استان دارند به تفکیک هر شهرستان مشخص و راهکارهای پیشگیرانه نیز در آن گنجانده شده است.


از روسای دادگستری ها و دادستان ها خواست روند وقوع جرایم را به صورت آماری هر سه ماه یکبار برای این معاونت ارسال کنند.


وی در ادامه به کاهش 28 درصدی جمعیت کیفری زندان های استان اشاره کرد و گفت: این آمار نشان از نگاه ویژه و همت دستگاه قضایی استان به مقوله استفاده از مجازات های جایگیزین حبس است.


شعبانی با ابراز تاسف از افزایش 9.9 درصدی طلاق در استان، گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود که پرونده های خانواده، پیش از ورود به دادسراها به واحدهای صلح و سازش شورای حل اختلاف ارجاع شود.


در ادامه این نشست روسای دادگستری ها و دادستان ها نیز مشکلات و نیازهای واحد های قضایی خود را مطرح کردند.


پایان پیام/

 

کد خبر 370993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha