حقیقت توحید محیط وجود و ولایت ائمه است

خبرگزاری شبستان: استاد خارج درس خارج حوزه علمیه گفت: اگر کسی وارد محیط ائمه شد، وارد وادی توحید می شود و اگر انسان حتی یک قدم از وادی ائمه دور بود، از وادی توحید خارج شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری در مراسم عزاداری شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) که شب گذشته در مسجد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) برگزار شد، گفت: در دنیا دو تلاقی داریم، تلاقی ولایت نور و ولایت نار، ما باید در دنیا تلاش کنیم تا به ولایت نور برسیم که تنها راه آن پیروی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) است.
وی با اشاره به آیات 11 تا 13 سوره بلد و روایتی از امام صادق (علیه السلام)، گفت: امام صادق (علیه السلام) فرمودند که عقبه ولایت ماست و انسان باید تلاش کند که در دنیا از این عقبه عبور کند و به ولایت ائمه (علیهم السلام) برسد، چنانکه ولایت ائمه وادی ایمن است که اگر انسان وارد آن شد، دیگر دستی به او نمی رسد و همه حقایق توحید را درک می کند. همانطور که امام رضا (علیه السلام) فرمودند: ولایت علی ابن ابیطالب حصنی، فمن دخل حصنی، أمن من عذابی.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به آیه 24 سوره ابراهیم که می فرماید «ألم تر کیف ضرب الله مثلاً کلمةً طیبةً کشجرةٍ طیبةً أصلها ثابت و فرعها فی السماء» ادامه داد: این درخت که قرآن برای ما مثال می زند، برای رسیدن به مثل اصلی است، برای این است که از این مثال به این مسئله معرفت پیدا کنیم که حقیقتاً پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اصل این درخت است که تنه آن ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام)، شاخه ها ائمه معصومین (علیهم السلام) و عنصر اصلی آن وجود مقدس فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، اصل این درخت خود اهل بیت(علیهم السلام) هستند که فوق سماوات است، فرعش سماوات است، اگر کسی اهل سماوات شد، از رزق الهی می چشد. حقیقت توحید محیط وجود و ولایت ائمه است، اگر کسی وارد محیط ائمه شد، وارد وادی توحید می شود و اگر انسان حتی یک قدم، یک تپش قلب یا هر حرکت دیگری بیرون از وادی ائمه بود، از وادی توحید خارج شده است، چنانکه در روایات آمده است اشخاصی که در آتش می سوزند یک قسم کسانی هستند که هنگام عبور از صراط سقوط می کنند و از آن آویزان می شوند و آتش بخشی از وجودشان را می بلعد، این نتیجه همان خروج از وادی توحید است.

 

حجت الاسیلام میر باقری افزود: در معانی الاخبار مرحوم صدوق آمده است، اگر می خواهید درجه مؤمنین را بسنجید، ببینید چه قدر روایات ما را بلد هستند، سیر مؤمن برای رسیدن به درجات بالای ایمان، با فهم روایات ائمه است، اگر کسی در محیط ائمه وارد شد، رزق دائمی اش معارف اهل بیت است.
وی در ادامه با اشاره به روایت شجره طوبی خاطر نشان کرد: شجره طوبی از آسمان به زمین کشیده می شود که خدای متعال خود آن را غرس کرده و ریشه اش در خانه امیر المؤمنین (علیه السلام) است و به تعبیری این شجره خود امیر المؤمنین علی (علیه السلام) است.
وی با اشاره به روایت «الناس کلهم عبید النار» افزود : در تعابیر، نار به معنی ولایت عدو آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) است، شهوات دنیا طعمه آتش است و ما مجبور نیستیم که برده آتش باشیم، ولی خودمان می خواهیم. مجبور نشده ایم که الوهیت الهی را قبول کنیم، اگر قبول کردیم می شویم مصداق آیه یخرجونهم من النور الی الظلمات، اما اگر قبول نکردیم و از وادی ائمه اطهار خارج شدیم، اولئک اصحاب النار، هم فیها خالدون، شرح حال ما خواهد بود.


این استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ویژگی های مؤمنان در آیات و روایات، گفت : در دنیا همه کار ما معرفت الامام است، که خیر کثیر و دار الآخرة است، چنانکه فرمود : من یعطی الحکمة فقط اوتی خیراً کثیراً، که در کافی آمده که حکمت «طاعة الله و معرفة الامام» است، کسی که به مقام طوع برسد و مطیع خداوند شود و نسبت به امام هم معرفت پیدا کند، به حکمت رسیده است، اگر کسی بخواهد به توحید برسد باید به معرفت امام برسد، این وادی توحید است.
وی با اشاره به روایت «کنّا اشباه النور، ندور حول عرش الرحمن» که حالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) قبل از ورود به این دنیا است، اظهار داشت : خداوند به ما منت گذاشته که به پیامبر خود لباس بشری پوشانده و او رو برای ما مبعوث کرده است، پیامبر (صلی الله علیه و آله) به درجه ای رسیده بود که با خداوند تکلم می کرد و وحی به پیامبر، از نوع وحی با واسطه یا از ورای حجاب نبود. پیامبری که به این درجه رسیده است، اولاً مقام بسیار بالاتری از پیامبران دیگر مانند حضرت سلیمان (علیه السلام) دارد که به او ملک عظیم اعطا شده بود، ثانیاً انسان متوجه می شود که اگر کسی این پیامبر را شناخت و دست در دست او داد، می تواند همراه با پیامبر سیر کند و به مقام لقاء الله برسد.


وی در ادامه افزود: اگر کسی بخواهد به توسعه مادی برسد که دیگر به امیر المؤمنین (علیه السلام) احتیاجی نیست، با اوباما هم می توان به توسعه رسید، اگر کسی بخواهد به لقاء الله برسد، باید به پیامبر و ائمه تمسک کند و به آن ها التماس کند، که لازمه همراهی با پیامبر برای رسیدن به مقام لقاء الله، داشتن عمل صالح و دوری از شرک است، که این شرک شامل شرک مخفی و تکیه به اسباب هم می شود.
وی ادامه داد : کسی که از شرک مخفی هم بری باشد، باز هم به لقاء الله نرسیده است، ذکر گفتن و ریاضت کشیدن که مرتاض ها انجام می دهند، باعث رسیدن به لقاء الله نمی شود، کسی که خالص شد، تازه سیر و سلوکش با پیامبر (صلّی الله علیه و آله) شروع می شود.
حجت الاسلام میر باقری اذعان داشت : اگر ما تسلیم شدیم و وجود ما پاک شد، تازه کار خداوند با ما شروع می شود، چرا که خداوند متعال ولایت ائمه و ولایت خود را در ظرف آلوده قرار نمی دهد. اگر می خواهیم به ولایت الهی برسیم، نباید در کنار ولایت آل محمد (صلی الله علیه و آله) ولایت دیگری را بپذیریم و از این ولایت خارج شویم. اگر انسان خودش دستش را به دست دیگری بدهد، دیگر چه توقعی هست که خداوند برای انسان کاری کند؟


وی در ادامه گفت : همانطور که کره زمین در حال سیر در کهکشان است و هر انسانی که از محیط این سیاره خارج شود، متلاشی می شود، هر کس هم که در مسیر سیر الهی از محیط ولایت امیر المؤمنین خارج شد، متلاشی می شود.
وی با اشاره به حدیث ثقلین و این که عترت متصل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و پیامبر هم متصل به خدا است، افزود: اگر به عترت و ولایت ائمه معرفت پیدا کردیم، آن گاه از طریق پیامبر به لقاء الله می رسیم، در این راه کسی نباید فکر کند که به جایی رسیده که مستقیم می تواند با خداوند خلوت کند و جایی باشد که پیامبر به آن نرسیده است، چنین شخصی خودش به جایی نرسیده و هنوز در خم کوچه مانده است.
حجت الاسلام میر باقری با اشاره به مقامات پیامبران گذشته مانند حضرت سلیمان (ع) خاطر نشان کرد: مگر می شود که خداوند به حضرت سلیمان (علیه السلام) ملک عظیم داده باشد، آن گاه به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نداده باشد؟ ملک عظیم پیامبر آن جاست که امر و فرمانش، امر و فرمان خداست، این ملک عظیم است که قراردادی و اعتباری نیست.
وی در پایان گفت: آن کلمه جامعه ای که همه عالم را جمع می کند، کلمه امیر المؤمنین است، اگر نور امیر المؤمنین را دیدیم، آن گاه معرفت الهی را می بینیم.


پایان پیام/

 

کد خبر 371020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha