با ادبیات قرآنی در جامعه حضور یابیم/آموزش قرآن به صورت یک علم

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه کارها باید ریشه در قرآن داشته باشند تا اثر مطلوب به جای گذارند،گفت: با ادبیات قرآنی باید در جامعه حضور یابیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام محسن قرائتی امروز(10خرداد) در گارگاه آموزشی گسترش تفسیر قرآن در عرصه تبلیغ در مجتمع اهل بیت(ع) ساری، اظهار داشت: قرآن برای تحقیق و تدبر است و نه تنها برای خواندن.


وی با بیان اینکه ناله و نعره از من و کار از شما(روحانیون و مبلغان دینی)، گفت: حضرت آدم(ع) با خوردن یک سیب، خودش و نسل خود را از رفاه دور کرد و تاکنون یکصد و 24هزار پیامبر خواستند به رفاه مدنظر قرآن برای بشر بازگردنند اما نشده است.


حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه قرآن کتاب و مقاله نیست، تاکید کرد: اگر به قران رجوع کنیم کل شیء را داریم و در صورت مهجوریت قرآن انسان پوک می باشد یعنی کسانیکه قران را به پا نمی دارند از سنگ هم کمتر هستند.

 

* با ادبیات قرآنی در جامعه حضور یابیم


وی با اشاره به گله مندی خدا و رسول خدا(ص) از انسان درخصوص مهجوریت قرآن، گفت: ما طلبه ها باید خاک باغچه را عوض کنیم یعنی با ادبیات قرآنی در جامعه حضور یابیم و با مردم سخن بگوییم تا اثرگذار باشد.


حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه کارها باید ریشه در قرآن داشته باشند تا اثر مطلوب به جای گذارند، افزود: باید مهندسی امور را که تاکنون جواب نداده و جامعه به راه قرآن نرفته را عوض کنیم و اموری که عقلانی نیستند را تفکیک کنیم.


وی با اعتراض به حذف قرآن و نهج البلاغه از حوزه ها، گفت: یک طلبه اگر در دوران تحصیل 6درس خارج بخواند اما از تفسیر قرآن و نهج البلاغه اطلاعات درستی نداشته باشد به پا منبری های خود بی مهری کرده است.

 

* تدبر در قرآن واجب است


حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه تدبر در قرآن واجب است، تاکید کرد: منتظر نباشید در شما تحول ایجاد کنند؛ خودتان به تغییر و تحول بیاندیشید.


وی با انتقاد از عدم وجود یک مجتهد در هر شهر، یادآورشد: در کشور700فرماندار داریم و باید 700مجتهد نیز در این شهرها حضور داشته باشند.

 

*باید از قرآن به سبب مهجوریت عذرخواهی نمائیم


حجت الاسلام قرائتی، با بیان اینکه کتاب مخلوق از کتاب خالق برای ما مهمتر است، گفت: ابتدای امر برای تحول در خود و تدبر و عمل به قرآن، باید از قرآن به سبب مهجوریت عذرخواهی نمائیم.


وی با اشاره به اهمیت منبرهای مساجد، اذعان داشت: باید ببینیم در منبرها چقدر از خدا و قرآن سخن می گوییم؛ شب قدر نزدیک است، جای نفسیر قرآن در شب های قدر کجاست.

 

*بکار بستن آیات اخلاقی در حوزه های علمیه


حجت الاسلام قرائتی، با بیان اینکه رویاهای صادقانه که در منابر می گوییم یک هفتادم آن وحی است، گفت: آیات اخلاقی را برای تبلیغ، تحقیق و تهذیب در حوزه های علمیه به کار بندیم.


وی با بیان اینکه برای گفتن سیاست نیز باید از قرآن سخن گفت، ابراز داشت: قرآن که سراسر پند و نکته برای بشریت است را ما توجه نکردیم ولی کشوری مانند ژاپن از طریق قرآن پی برد که از آب آتش برمی خیزد.


حجت الاسلام قرائتی گفت: از دلایل مهجوریت قرآن بعد از 35سال انقلاب اسلامی در ایران این است که تنها قرائتی تبلیغ می کند.

 

* در منبرها با زبان مردم و بدون بازی با الفاظ سخن بگویید


وی با بیان اینکه تفسیر را باید طوری بیان کنیم که شخص پندارد قرآن با او حرف می زند، اظهارداشت: در منبرها با زبان مردم و بدون بازی با الفاظ سخن بگویید.


حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه هر کاری موجب ترس در دشمن شود عمل صالح می باشد، گفت: وزنه برداری که وزنه را بالای سر می برد و پرچم ایران اسلامی به اهتزاز درمی آید ترس در دشمن ایجاد می شود، این کار عمل صالح است.


وی با بیان اینکه در گذشته مزه قرآن را نچشیدند و ما هم نچشیدیم و نچشاندیم، تصریح کرد: همه ما طلبه ها به اندازه زلیخا دین را عرضه نداشتیم؛ چون زلیخا یوسف را به مردم شناساند ولی ما طلبه ها قرآن را به مردم نشناساندیم.


حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه تفسیر موضوعی برای خواص است، گفت: آیات مورد نیاز و فهم جامعه را هر روز5تا7 الی 10دقیقه در منبرها بیان کنید.


وی با اشاره به فرموده مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر پیرامون وجود 400هزار حدیث جعلی در بین احادیث، اظهار داشت: روایتی که در آن نقل شده مردى سوادة بن قیس گفت روزى که از طائف مى آمدى به استقبال شما آمدم و شما بر شتر عضبانى خود سوار بودى، همین که عصا را بلند کردى بر شتر بزنى به شکم من خورد از اینرو پیامبر(ص) فرمودند مرا قصاص کن تا از من خشنود شوى، نیز جعلی است برای اینکه در این صورت این شک به افراد راه می دهد که دست رسول خدا خطا کرده حتما زبان و یا چشم ایشان نیز خطا می کنند.


حجت الاسلام قرائتی از آیت الله مرحوم فاضل لنکرانی نقل می کنند، این روایت در خصوص رسول خدا(ص) زد قرآن و زد فقه است چون قصاص در قرآن به اعمال عمدی مربوط می شود.


وی با بیان اینکه عرفان در ظرف فقه مورد قبول خدا و قرآن می باشد، گفت: علم دین با فهم دین فرق می کند.


حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه استفاده از احادیث و روایات باید به مکان و زمان روز صورت گیرد، یادآورشد: روزی به ملاقات پدر سه شهید رفته بودم برای گرفتن وضو و نماز خواندن باید به زیرزمین می رفتیم بعد از گرفتن وضو پدر شهدا آمد و حوله برای خشک کردن آب وضو آورد و من با بیان حدیثی که خشک نکردن آب وضو برابر با 30وضو است، از حوله استفاده نکردم و پدر شهدا در جواب من گفت در احادیث نیامده که پدر سه شهیدی با پا درد حوله را آورده دستش را رد نکنید.

 

* روزهای تعطیل و اوقات فراغت را به قرآن و نهج البلاغه اختصاص دهیم


وی با اشاره به اینکه تفسیر نمونه حاصل تعطیلات قم است که تا کنون 70بار به چند زبان چاپ شده، گفت: خداوند در قرآن به "زمان" قسم یاد کرده و ما نباید زمان را از دست دهیم؛ روزهای تعطیل و اوقات فراغت را به قرآن و نهج البلاغه اختصاص دهیم.


حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه 10درصد طلبه ها فقیه می شوند، تاکید کرد: درس های مفید را در حوزه ها بگوئید، طوری تفسیر بگویید که هم دعا و هم شفا باشد.


وی با اشاره به فرموده آیت الله مدنی اولین شهید محراب که من غافل بودم و مخلوق از خالق برای من مهم تر بود یعنی کتاب های مخلوق را از قرآن بیشتر خواندم، گفت: امام خمینی(ره) نیز در جلد بیست صفحه 20صحیفه نور می فرمایند تا آخر عمر نفهمیدم که سهم قرآن در کار ها و زندگی ام چقدر بود.


حجت الاسلام قرائتی در بخش دیگر سخنانش پیرامون احیای امربه معروف در جامعه اسلامی تصریح کرد: در امربه معروف سن و آمار شرط نیست، بایداز خودی ها شروع کنیم، اولویت ها را در نظر بگیریم، لازم به بیامن مستقیم نیست، آیات مرتبط را با مطالعه بیان کنیم.


وی با اشاره به 22واجب فراموش شده در دین اسلام، اظهار داشت: سال گذشته 280میلیارد تومان زکات توسط 5درصد مردم جمع آوری شد که منشاء برکات زیادی بوده است.

 

*آموزش قرآن به صورت یک علم


حجت الاسلام قرائتی با اشاره به فرموده امام صادق (ع) که هر حرف قرآن یک نکته است، گفت: قرآن با این همه اعجاز باید به صورت یک علم آموزش داده شود.


وی در خاتمه با اشاره به نزدیکی ماه رمضان از طلبه ها و مبلغین خواستار شد تمام توان خود را در ماه رمضان برای توجه به قرآن صرف کنند.


پایان پیام/


 

کد خبر 372057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha