آرامگاه بوعلی سینا نگینی درخشان در همدان است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: آرمگاه بوعلی سینا همچون نگینی درخشان در همدان، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده‌است.

بنای ابتدایی آرامگاه بوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد و در سال 1330 انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفتتند.

طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.


بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است.

عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگ های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخ های باستانی ایرانیان است.


کار ساخت بنای جدید آرامگاه در سال 1333 هجری شمسی به پایان رسید. محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابو سعید دخوک، دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون می باشد.


درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه ، سفال، برنز و سایر اشیا کشف شده زیر خاکی مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی است.

در تالار شمالی این آرامگاه کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

بوعلی سینا را باید نماینده حکمت در تمدن اسلامی دانست
علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد.

وی افزود: بوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایرانی تبار جهان اسلام بود که 450 کتاب در زمینه های گوناگون نوشته و شمار زیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه است.


وی تصریح کرد: آرامگاه بوعلی سینا در میدانی بیضی شکل با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنایی زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است.


مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همدان در این باره گفت: آرامگاه بوعلی سینا شاعر و فیلسوف ایرانی مورد توجه گردشگران و مسافران است و بیشتر گردشگران از این مکان تفریحی دیدن می کنند.


ایزدی افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا نهم روز فروردین ماه حدود 57 هزار و 932 نفر مسافر از آرامگاه بوعلی سینای همدان دیدن کردند.


پایان پیام/

 

کد خبر 373196

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha