طرح نظارت فعلی در حد قوانین یک اداره کوچک است

این طرح یک چیز بسیار جزیی است ودرحد قوانین یک اداره کوچک است که درآن قوانین درمورد دیر آمدن ویا زودآمدن کارمندان اظهارنظر شده است ودر واقع یک طرح جامع و کلی نیست که اهداف مارا دربحث نظارت برقوه مقننه تامین کند.

محمدکریم شهرزاد، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان به خبرنگار شبستان گفت: من فکر می‌کنم هیچ نماینده‌ای با اصل نظارت بر نمایندگان مخالفتی نداشته باشند به ویژه بعد از آنی که در ملاقات سال گذشته مقام معظم رهبری بر این مسئله تأکید کردند و این به صورت یک تکلیف شرعی برای ما مطرح شد.

 

وی اظهار کرد: بنده خودم به کلیات مصوب کمیسیون مشترک طرح نظارت بر مجلس بر امور نمایندگان در صحن علنی رأی مثبت دادم چون ممکن است در جامعه این شبهه به وجود آید که افرادی هستند که با نظارت نمایندگان مخالفت دارند.

 

شهرزاد با اشاره به طرح مصوب کمیسیون مشترک اظهار کرد: این ساختاری که در حال حاضر در این طرح پیش‌بینی شده است به صورت اساسی نظارت بر مجلس را تأمین نمی‌کند زیرا نظارت بر کل قوه مقننه و کار و رفتار و اعمال تک‌تک نمایندگان یک اصل اساسی است.

 

وی ادامه داد: هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند بر همه دستگاه‌ها نظارت کند ولی بر خودش هیچ نظارتی نباشد.

 

وی ادامه داد: ما در قانون اساسی در رابطه با رهبر انقلاب که شخص اول مملکت و بالاترین مقام نظام است نهاد نظارتی داریم یعنی در مجلس خبرگان یک کمیسیون به عنوان کمیسیون نظارت پیش‌بینی شده است که بر رهبری انقلاب نظارت دارد که مبادا وی توانایی‌هایش و یا خصوصیات یک رهبر را از دست دهد.

 

نماینده اصفهان در خانه ملت تأکید کرد: اگر چنین ساختاری برای رهبر انقلاب که فقیه جامع‌الشرایط است وجود دارد و در آنجا نظارت تعریف شده است حتما باید بر رفتار نمایندگان نیز نظارت وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه نظارت بر نمایندگان باید فراقوه‌ای و خارج از سیستم مجلس و به صورت پایدار، مستقل و مستمر باشد، گفت: اگر این نظارت از درون مجلس انجام شود تبدیل به منازعات و دسته‌بندی‌های سیاسی می‌شود زیرا مدام هیئت‌رییسه مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها تغییر می‌کند و این نظارت یک حالت بی‌ثباتی پیدا می‌کند و وارد معادلات سیاسی مختلفی می‌شود که قطعا هدف را تأمین نمی‌کند.

 

شهرزاد با بیان اینکه نظارت نمایندگان بر خودشان ممکن است وسیله‌ای برای تسویه‌حساب‌های ناروا شود، یادآور شد: ما می‌توانیم از الگوی قانون اساسی در این زمینه استفاده کنیم.

 

بر اساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان وظیفه تعیین صلاحیت‌های افرادی را که برای نمایندگی مجلس کاندیدا شوند را به عهده دارد و این نظارت یک نظارت استصوابی است.

 

وی ادامه داد: ما معتقدیم اگر نماینده‌ای برای نمایندگی مجلس صلاحیتش از سوی شورای نگهبان تأیید می‌شود چه دلیلی دارد اگر صلاحیت وی در طول دوره نمایندگی از دست برود، همچنان به نمایندگی‌اش ادامه دهد، چه اشکالی دارد شورای نگهبان نظارت استصوابی خود را در طول دوره نمایندگی نمایندگان نیز بر آنها داشته باشد.

 

وی نظارت استصوابی شورای نگهبان در طول دوره نمایندگی نمایندگان را باعث نظارت یک مجموعه مستقل خارج از قوه مقننه عنوان کرد و افزود: اگر این سازوکار تعریف شود که شورای نگهبان نظارت استصوابی خود بر نمایندگان را حفظ کند ممکن است ایراد اصل هفتاد و پنجمی که تأمین بار مالی به آن گرفته شود که آن نیز به گونه‌ای دیگر قابل حل است.

 

وی ادامه داد: همین افرادی که قرار است به عنوان ناظر بر رفتار نمایندگان انتخاب شوند نمایندگانی هستند که قطعا باید کارهای حوزه انتخابیه‌شان را انجام دهند و با این نظارت ممکن است کار نمایندگی‌شان زمین بماند و از آن طرف ممکن است خود این نمایندگان نیز تخلفی صورت دهد.

 

شهرزاد ادامه داد: شکل فعلی که در حال حاضر در این طرح طراحی شده است با وضعیت موجود فرقی ندارد زیرا در حال حاضر نیز هیئت‌رییسه مجلس و یا حراست مجلس بر رفتار نمایندگان نظارت می‌کند و یک کار ویژه‌ای که بتواند هدف مورد نظر را تأمین کند با وجود طرح موجود انجام نمی‌شود.

 

وی گفت: شورای نگهبان بر اساس مراجع اطلاعاتی و مردم صلاحیت نمایندگان را ارزیابی می‌کند و می‌تواند در طول جریان نمایندگی نیز این امر را انجام دهد و اگر نماینده‌ای تخلفی کرد به وی تذکر دهد و وی را احضار کند و در واقع تمام این کارها بدون سر و صدا و فضاسازی در جامعه انجام می‌شود.

 

نماینده اصفهان در خانه ملت اضافه کرد: در واقع با نظارت شورای نگهبان بر کار نمایندگان همان کسانی که صلاحیت نماینده را تأیید می‌کنند ممکن است به دلیل تخلفی که از نماینده‌ای سر می‌دهد روزی اعلام کند که این نماینده صلاحیتش را از دست داده است.

 

وی تأکید کرد: این طرح یک چیز بسیار جزیی است و در حد قوانین یک اداره کوچک است که در آن قوانین در مورد دیر آمدن و یا زود آمدن کارمندان اظهارنظر شده است و در واقع یک طرح جامع و کلی نیست که اهداف ما را در بحث نظارت بر قوه مقننه تأمین کند.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به دوشوری شدن این طرح اظهار کرد: دوشوری شدن این طرح کار مثبتی بود که در هیئت رییسه انجام شد زیرا اگر این طرح دوشوری نمی‌شد ممکن بود عده زیادی از نمایندگان که پیشنهاداتی را برای این طرح داشتند فرصتی برای ارایه آن نداشته باشند و دوشوری شدن آن باعث می‌شود این طرح پخته‌تر شود.

 

وی گفت: نمایندگان می‌توانند پیشنهادات و اظهارنظرهای خود را درباره این طرح به کمیسیون مشترک ارایه دهند تا در آنجا نیز در مورد این پیشنهادات تصمیم‌گیری شود و در نهایت یک طرح جامع و کامل در مجلس مصوب شود.

 

شهرزاد خاطرنشان کرد: قطعا بنده پیشنهاد خود مبنی بر ادامه نظارت استصوابی شورای نگهبان بر کار نمایندگان را به کمیسیون مشترک خواهم داد تا آنها در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

پایان پیام/


 

کد خبر 37349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha