جزییات فعالیت‌های تابستانه آموزش و پرورش/آغاز ثبت‌نام از تیر

خبرگزاری شبستان: معاونت فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش جزییات فعالیت‌های تابستانه این وزارتخانه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز درباره فعالیت‌های تابستانه گفت: اوقات فراغت دور از آموزش رسمی است و برخی از دانشمندان نقش اوقات فراغت را در تربیت انسان به دلیل تنوع انتخاب بیشتر از آموزش رسمی می‌دانند.

 

وی با بیان اینکه تأمین و غنی‌سازی اوقات فراغت خیلی مهم است، افزود: مدیریت بر اوقات فراغت مثل مدیریت در زندگی است.

 

کفاش ادامه داد: مثلث خانواده، مدرسه و جامعه هر سه در فرآیند تأمین اوقات فراغت نقش دارند و مدیریت مصرف و برنامه‌ریزی مهم‌ترین نقش خانواده در اوقات فراغت است.

معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیریت اوقات فراغت به عهده خانواده‌ها است، اظهار کرد: نهادهای اجتماعی برنامه مناسب تولید و به صورت بوفه ارایه می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه طبق مصوبه 160 شورای عالی فرهنگی آموزش و پرورش باید معاونت فرهنگی برای تأمین اوقات فراغت به دانش‌آموزان برنامه داشته باشند، اظهار کرد: البته 25 دستگاه متولی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند که تعدد آنان خوب است اما اگر مقابل یکدیگر قرار گیرند، تهدید به شمار می‌آید.

 

وی با بیان اینکه شعار فعالیت‌های تابستانه هر دانش‌آموز یک مهارت است، اظهار کرد: دانش‌آموزان در تابستان با یک مهارت آشنا می‌شوند.

 

کفاش با بیان اینکه همه بخش‌های آموزشی موظف است امکانات در اختیار فعالیت‌های تابستانی قرار دهند، تصریح کرد: تعداد 20 هزار پایگاه تابستانی در آموزش و پرورش در سراسر کشور فعال می‌شوند.

 

به گفته وی، مجموعا 1500 اردوگاه و کانون تربیتی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان فعالیت خواهد کرد.

 

وی اظهار کرد: دارالقرآن‌ها، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، کانون پرورشی فکری و مراکز آنان به عنوان پایگاه تابستانه فعالیت ویژه دارند.

 

وی با بیان اینکه هنرستان‌های فنی و کار و دانش با هماهنگی‌ای که در ستاد اوقات فراغت صورت گرفته در قالب پایگاه‌های تابستانه خدمات ارایه می‌دهند، اظهار کرد: توسعه ساماندهی تشکل‌های دانش‌آموزی زیر نظر این معاونت است.

 

کفاش اظهار کرد: شهرداری تهران از ما خواسته است تا 110 مدرسه در اختیار معاونت فرهنگی برای ارایه خدمات ویژه به دانش‌آموزان در اختیار آنان قرار دهیم و همچنین برخی از سینماها ویژه دانش‌آموزان اکران خواهند گشت.

 

وی با بیان اینکه کمیته امداد تعداد 500 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود دارد، تصریح کرد: تعداد 30 هزار دانش‌آموز را در تابستان به اردو خواهد برد و ما سه هزار مربی و معلم در اختیار آنان قرار داده‌ایم که حق‌الزحمه را کمیته امداد می‌دهد.

 

وی ادامه داد: کمیته امداد 107 کانون تربیتی دارد که پیش‌بینی می‌شود 100 هزار دانش‌آموز را جذب کند. همچنین از ما درخواست کرده تا 500 مرکز را در اختیار آنان قرار دهیم تا به دانش‌آموزان ارایه خدمات دهند.

 

وی با بیان اینکه بسیج دانش‌آموزی هم در تابستان فعالیت‌های عمده‌ای خواهد داشت، تصریح کرد: طرح هجرت سازندگی که هشت هزار مدرسه را در طول تابستان با کمک دانش‌آموزان بازسازی می‌کند و به دانش‌آموزان مبلغی برای تشویق می‌دهد.

 

کفاش افزود: در قالب اردوهای جهادی دانش‌آموزان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و حمایت‌های بسیج و آموزش و پرورش خدماتی را برای مناطق محروم ارایه می‌دهند.

 

وی با اشاره به برگزاری طرح یاوران ولایت توسط بسیج دانش‌اموزی تصریح کرد: 20 هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه در این طرح شرکت می‌کنند.

 

وی افزود: همچنین یک روز برای دروی گندم در قالب اردو برای آشنایی با اقتصاد مقاومتی برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان جوانان هلال‌احمر در تابستان اظهار کرد: دومین مرحله المپیاد با حضور 1200 نفر از دانش‌آموزان عضو این سازمان برگزار می‌شود و برای 4500 دانش‌آموز اردو خواهند داشت. همچنین اردوی شکرانه دانش‌آموزان مجتمع دانش‌آموزی را با حضور 1600 نفر برپا خواهند کرد.

 

به گفته وی، بنیادشهید در حوزه فرهنگی فعالیت‌های ویژه‌ای را در تابستان خواهد داشت.

 

کفاش با بیان اینکه در دهه کرامت برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت، اظهار کرد: در این دهه دانش‌آموزان دختر در مقطع دبیرستان که تاکنون برای زیارت به مشهد نرفته‌اند را در قالب اردو به سفر زیارتی با کمک آستان قدس رضوی اعزام خواهیم کرد.

 

به گفته وی، یک طرح با عنوان مزرعه تابستانی من مخصوص دانش‌آموزان هنرستانی در رشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند، اجرا می‌شود که به دانش‌آموزان یک زمین برای کشت داده خواهد شد.

 

کفاش تصریح کرد: اردوهای ویژه برای دانش‌آموزان عشایر و مناطق مرزی به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: آموزش و پرورش حضور گسترده‌ای در نمایشگاه قرآن خواهد داشت.

 

وی افزود: سازمان دانش‌آموزی تدارکات اعتکاف برای 30 هزار دانش‌آموز را و برگزاری جلسات قرآنی در هر استان دیده است که البته هزینه افطاری‌ها با مشارکت اولیا و مردم تامین می‌شود.

 

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کلیه مراکز مشاوره در 32 مرکز در استان‌ها و 718 هسته مشاوره در مناطق در تابستان به دانش‌آموزان مشاوره تحصیلی و غیره را می‌دهند.

 

کفاش یادآور شد: تعداد دو هزار پایگاه انتخاب رشته ویژه مراکز مشاوره در تابستان برپا می‌شود.

 

وی تاکید کرد: برای اوقات فراغت یک نسخه واحد نمی‌توان پیچید چرا که انعطاف از ویژگی‌های تابستان است و نهادهای متولی باید به صورت یک زنجیره پیوسته با یکدیگر عمل کنند.

 

کفاش اظهار کرد: ثبت‌نام پایگاه‌های تابستانی از هفته اول تیرماه شروع می‌شود و فعالیت آنان از هفته دوم تیر آغاز خواهد شد.

 

به گفته وی، اعتبار پنج میلیارد تومان از طرف آموزش و پرورش به فعالیت‌های تابستان‌ها به استان‌ها داده شده است البته استانداری اعتبارات ویژه‌ای را در خصوص فعالیت‌های تابستانی تخصیص می‌دهد.

 

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: تکلیفی برای آموزش و پرورش برای پخش فوتبال جام جهانی برای دانش‌آموزان در سینما تعریف نشده است.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 374774

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha