اعتکاف یک رویش معنوی در نظام اسلامی ایران است

خبرگزاری شبستان: شهردار مشهد با بیان اینکه مقوله اعتکاف یک حرکت معنوی و فرهنگی نفوذ پذیر در جهان است، گفت: اعتکاف یک رویش معنوی در نظام انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد ظهر امروز (21خرداد) در همایش تجلیل از مساجد فعال در اعتکاف مشهد با اشاره به اینکه اعمال معتکفین همانند اعمال حاجیان در مکه است که نفس انسان را معنوی می سازد، اظهار داشت: انسان با ورود به اعتکاف به اوج صفا و صمیمیت و خلوت با معبود خود می رسند و دنیای خود را با آخرت پیوند می زند.


وی افزود: استقبال مردم سراسر ایران از این حرکت معنوی و فرهنگی ازمهمترین برکات انقلاب است که این استقبال از شهر مذهبی زیارتی همچون مشهد گرفته تا روستای دور افتاده ای که هیچ نوع امکاناتی در اختیارش نیست را دربرمی گیرد.


شهردار مشهد با بیان اینکه مقوله اعتکاف یک حرکت معنوی و فرهنگی نفوذ پذیر در جهان است، گفت: اعتکاف تجلی رویش انقلابی است و گسترش این حرکت مذهبی می تواند یک الگوی سازنده را به جوامع اسلامی ارائه دهد.


مرتضوی با اشاره به اینکه حضور 70 هزار نفر در مراسم معنوی اعتکاف امسال در سطح کشور نشانگر دارا بودن ظرفیت معنوی جامعه است، تصریح کرد: مسئولین اعتکاف باید با بهره گیری از ظرفیت بالایی که در کشور موجود است در زمینه توسعه اعتکاف و نهادینه کردن این حرکت تاثیر گذار تلاش کنند.


وی با بیان اینکه شهر مشهد در عرصه مذهبی و فرهنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است که باید این جایگاه در زمینه اعتکاف هم متجلی شود، گفت: ظرفیت سازی اعتکاف برای زائرین و کاروان های زیارتی در شهر مشهد ضروری است.


مرتضوی اظهار داشت: ایجاد  زائرسرای ازان قیمت با هدف جذب زائر و ترویج فرهنگ رضوی به تعداد 40هزار تخت در مشهد آغاز شده است که امیدواریم از این زائر سراها نیز در عرصه اعتکاف و اسکان معتکفین زائر بهره گیری شود.


وی با تاکید بر اینکه مشهد باید در عرصه اعتکاف جایگاه ملی و بین المللی خودش را پیدا کند، اظهار داشت: امروز ارزشهای دینی باید در قالب های مختلف به جوانان و نوجوانان انتقال داده شود که اعتکاف یکی از قالب های اثر گذار است.

 

بنابر این گزارش در ادامه حجت الاسلام حسینعلی رحمتی، مسئول امور مساجد اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی اظهار داشت: مراسم اعتکاف در مساجد خراسان رضوی با الگوگیری از اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد حرم رضوی و با معیار ترویج فرهنگ دینی صورت می گیرد.

 

وی افزود: در 95 درصد مساجد مشهد گردهمایی آموزشی توجیهی برگزار شد که این آموزش ها نقش موثری را در برگزاری اعتکاف و رعایت شئونات اسلامی داشت.

 

مسئول امور مساجد اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به معیارهای برگزاری اعتکاف در مساجد برتر، تصریح کرد: دریافت مبلغ کم از معتکفین، بهره گیری از سخنرانان برجسته با هماهنگی ستاد اعتکاف و تدوین برنامه های اجرایی مساجد از جمله معیار های مساجد برتر در ارزیابی های انجام شده است.

 

وی گفت: اعتکاف یک عبادت جامع است که بسیاری از عبادت های دیگر را در خودش مثل نماز، روزه، انس با قرآن و در رأس همه اینها تفکر را در برمی گیرد و شرایطی را فراهم می سازد که انسان را از غفلت اخرت بیرون می کند.


گفتنی است؛ دراین مراسم از 40 مسجد برتر و فعال که متولی برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مشهد بودند با حضور شهردار مشهد، رییس امور مساجد، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولین ستاد اعتکاف تجلیل به عمل آمد.

 

پایان پیام/

کد خبر 375449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha