مدارس ابتدایی خراسان رضوی نیازمند سه هزار نیرو است

خبرگزاری شبستان:معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی کمبود نیرو و فضای آموزشی را از مهمترین چالش های آموزش و پرورش استان اعلام کرد و گفت: مدارس ابتدایی استان نیازمند سه هزار نیرو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، طاهره عرفانیان، معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، ظهر امروز (21 خرداد) در گردهمایی مشترک معاونین آموزش ابتدایی، روسای گروه ابتدایی، تکنولوژی و گروه های آموزشی و روسای ادارات عشایری سراسر کشور، اظهار داشت: مأموریت آموزش وپرورش در دروه ابتدایی فراهم آوردن زمینه شناسایی و کشف استعدادهای پایه در دانش آموزان بر مبنای ارزش های اسلامی، دینی و ملی در جهت دستیابی به حیات طیبه است.


وی گفت: در خراسان رضوی 47 منطقه آموزشی، یک منطقه آموزش استثنایی و 17 اداره معاونت ابتدایی مستقل وجود دارد.


عرفانیان ادامه داد: از یک میلیون و یکصدهزار دانش آموز در استان، 623 هزار و 470 نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند که این تعداد در چهار هزار و 331 آموزشگاه دولتی، 36 آموزشگاه شاهد، 20 آموزش هیئت امنایی، 114 مدرسه قرآنی و 116 مدرسه عشایر جانمایی شده اند که از این تعداد چهار هزار و 463 کلاس به صورت چندپایه و 26 هزار و 986 کلاس به صورت تک پایه اداره می شوند.


معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مقطع ابتدایی مقطع زیربنایی دیگر مقاطع تحصیلی است، افزود: یکی ازچالش های بزرگ آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی و فضای آموزش است و پس از استقرار شتاب زده پایه ششم حدود سه هزار و 336 کلاس درس مورد نیاز بود که تنها 570 کلاس اضافه شد.
 

عرفانیان با بیان اینکه مدارس ابتدایی خراسان رضوی نیازمند سه هزار نیرو است،گفت: عدم تناسب جنسیت معلمان یکی دیگر از چالش های مدارس ابتدایی در خراسان رضوی است چرا که 70 درصد معلمان این مقطع خانم و مابقی معلمان مرد هستند که کمبود نیرو آقا در مناطق محروم و روستاهای صعب العبور ظهور و بروز بیشتری دارد.


وی با اشاره به اینکه نیروهای توانمند ابتدایی در سایر دوره ها مشغول به کار هستند، ادامه داد: برای بهره وری از نیروهای توانمند ابتدایی در مقاطع ابتدایی نیاز به دستورالعمل وزاتخانه است.


معاونت ابتدایی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به بافت قدیمی مدارس ابتدایی اشاره و بیان کرد: متاسفانه برای سازماندهی فضاهای آموزش دستورالعمل معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به مرحله اجرا در نیامد و همین امر باعث تراکم بالای کلاس های دوره ابتدایی شد.


وی تصریح کرد: در کلاس های مختلط روستایی، عدم اجازه والدین به حضور فرزندانشان در کلاس های مختلط باعث ترک تحصیل دانش آموزان در پایه چهارم به پنجم و پنجم به ششم و به هفتم شده است.


عرفانیان با اشاره به نیاز مدارس به هوشمند سازی، افزود: مهم ترین مشکل کمبود اعتبارات جهت خرید تجهیزات است که سال گذشته در مناطق محروم این کمبود بیشتر نمایان شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 375521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha