استراتژی آموزش و پرورش تصادفی و شعارگونه نیست

خبرگزاری شبستان:وزیر آموزش و پرورش با تأکید براینکه تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی زیربنای توسعه جامعه است،گفت:استراتژی آموزش و پرورش بر کیفیت بخشی استوار است و به صورت تصادفی و خلق الساعه و شعارگونه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، شب گذشته (22 خرداد) در گردهمایی مشترک معاونین آموزش ابتدایی، روسای گروه ابتدایی، تکنولوژی و گروه های آموزشی و روسای ادارات عشایری سراسر کشور، با قدردانی از زحمات مسئولین در معاونت ابتدایی ادارات اموزش و پرورش سراسر کشور، اظهار داشت: استراتژی آموزش و پرورش بر کیفیت بخشی استوار است و به صورت تصادفی و خلق الساعه و شعارگونه نیست.


وی به جمعیت 12 میلیونی دانش آموزان کشور اشاره کرد و  تأکید کرد: با توجه به افزایش امکانات نسبت به سنوات گذشته باید به کیفیت آموزش و پرورش توجه کنیم چرا که راهبرد اصلی ما، کیفیت بخشی در تعلیم و تربیت است.


فانی با اشاره به مسایل و مشکلات فراوان موجود در آموزش و پرورش کشور، گفت: طرح مسایل آموزش و پرورش بدون اولویت بندی مشکل را برطرف نمی کند و یک مدیر خوب و کارآمد کسی است که در هر مقطع زمانی در حل مسائل و مشکلات حوزه مدیریتی خود اولویت بندی داشته باشد.


وی با بیان این که در حوزه آموزش و پرورش 4 سیاست اصلی را دنبال می کنیم، گفت: اولین سیاست ساماندهی نیروهای انسانی است که در کنار آن باید به بهسازی نیروهای انسانی توجه شود.


وزیر آموزش و پرورش دومین سیاست را توسعه مشارکت معلمین، اولیاء دانش آموزان و نهادهای خارج از آموزش و پرورش دانست و افزود: مشکلات بدون کمک گرفتن از نهادهای خارج از وزارتخانه امکان پذیر نیست، چون مسائل آن مربوط به یک وزارتخانه نیست بلکه به همه کشور ارتباط دارد.


وی با بیان این که از خروجی آموزش و پرورش دیگر وزارتخانه ها نیز بهره مند می شوند، تأکید کرد: آموزش و پرورش یک وزارتخانه در کنار دیگر وزارتخانه ها نیست، بلکه یک فراوزارتخانه و مادر و منشأ دیگر نهادها و سازمان های دولتی است.


فانی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که هزینه در آموزش و پرورش بهترین سرمایه گذاری در کشور است، تصریح کرد: هزینه کردن در هیچ نهاد و سازمانی به اندازه آموزش و پرورش نتیجه بخش نیست.


وی سومین سیاست این وزارتخانه را عملیاتی کردن بودجه دانست و اظهار داشت: امسال در نیم درصد مدارس، مدیران موظف به مدیریت هزینه های مدرسه هستند و در حقیقت مسئولیت هزینه های مدرسه به عهده مدیر آن خواهد بود.


وزیر آموزش و پرورش چهارمین سیاست را ارتقاء مدیران آموزشگاهی عنوان کرد و افزود: معتقدم که اگر مدیران مدارس از میان افراد توانمندتری انتخاب شوند و اختیاراتشان به تدریج اضافه شود، آموزش و پرورش می تواند با همین تجهیزات خدمات بهتری ارائه دهد.


وی با اشاره به اینکه سیاست تمرکز زدایی در آموزش و پرورش نیز به سیاست های چهارگانه وازرتخانه اضافه شده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش یک نهاد به شدت متمرکز است و تمرکز در مدیریت از خلاقیت و نوآوری نیروهای زیردست می کاهد.


فانی با بیان اینکه حمایت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از آموزش و پرورش سرمایه بسیار بزرگی است، اظهار داشت: در یکشنبه هفته آینده از مجلس شورای اسلامی وقتی گرفته ایم تا گزارشی از اقدامات آموزش و پرورش ارائه دهیم تا نمایندگان مردم در جریان چالش ها، مشکلات و تلاش های این وزارت قرار بگیرند.


وی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد سال 94 سال شکوفایی آموزش و پرورش در کشور باشد، گفت: همانطور که این سال تحصیلی به عنوان سال بهداشت و درمان نام گذاری شده است، سال آینده باید سال توسعه آموزش و پرورش در کشور باشد.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بزرگترین چالش در آموزش و پرورش نگرش مسئولین به این نهاد است، تأکید کرد: خوشحالیم که مقام معظم رهبری پرچمدار تغییر این نگرش است و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم.


وی با بیان اینکه مدرسه عامل اصلی توسعه پایدار به عنوان شعار وزارت آموزش و پرورش است، تاکید کرد: هر تحولی در تغییر تعلیم و تربیت فرزندان این کشور در مدارس شکل می گیرد و لذا مدرسه عامل اصلی توسعه نیروی انسانی و نیروی انسانی عامل توسعه پایدار است.


فانی تأکید کرد: همه تلاش های ما باید در کف مدرسه متجلی شود و برای تجلی بیشتر آن، فعالیت های وزارتخانه به دنبال احیای رویکرد مدرسه محوری است.


وی با تأکید بر شکل گیری مبنای آموزش و پرورش در دوره ابتدایی، گفت: با توجه به اینکه شخصیت دانش آموزان در سنین 7 تا 14 سال شکل می گیرد و قسمت اعظم این سنین را در دروه ابتدایی گذرانده می شود، دوره ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


وزیر آموزش و پرورش تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی را زیربنای توسعه جامعه دانست و اظهار داشت: در دوره ابتدایی برنامه‌های درسی، روش های تدریس، فرایند آموزشی و آموزه های خانواده و جامعه شخصیت آینده فرزندان ما را شکل می دهد.


وی با تأکید بر اجرای سند تحول توسعه به عنوان یک تکلیف در آموزش و پرورش، بیان کرد: اجرای سند تحول توسعه، بدون نقشه راه باعث نقص و کاستی در آن خواهد شد.


فانی با بیان این که از مهر 93 حدود 40 راهکار سند تحول را اجرا خواهیم کرد، گفت: اعتباراتی که ازسوی دولت جهت اجرای سند تحول در اختیار قرار داده شده است کمک می کند که بخش هایی از سند که نیاز به مقدمات اساسی ندارد در مهر 93 اجرایی شود.


وی با اشاره به اینکه مهاجرت روستاییان به شهرها، کلاس های چندپایه را افزایش داده است، افزود: با پیگیری های معاونت ابتدایی در شورای عالی آموزش و پرورش آیین نامه کلاس های چندپایه به تصویب رسید و امسال اجرایی خواهد شد و امیدواریم یک گام تا توسعه واقعی عدالت آموزشی در مدراس با کلاس های چند پایه برداشته باشیم.


وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: تلاش می کنیم بخشی از مناطق را با فعال کردن راهنما برای دوره ابتدایی تقویت کنیم، اما اجرای کامل آن در سال های بعد انجام خواهد شد.


وی با بیان اینکه انسداد مبادی بی سوادی یک تکلیف است، گفت: باسواد کردن مردم در سنین بالا مشکلاتی به همراه دارد که مهمترین آن نسیان است که در این جهت باید تلاش کنیم افراد بی سواد در جامعه افزایش پیدا نکنند.


فانی افزود: باسواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان حرکت خوبی بود که باعث شد بخشی از آمار بی سوادی کاهش پیدا کند.


وی اشاره ای به اهمیت رسیدگی به مشکلات مدارس دولتی کرد و اظهار داشت: کم توجهی به مدارس دولتی در سال های اخیر باعث شده است که فضاو تجهیزات آموزشی در بدترین وضعیت قرار بگیرد.


وزیر آموزش و پروش با تأکید بر توجه مسئولین و معاونان در نقل و انتقالات سال جاری، بیان کرد: 1 میلیون نیروی انسانی آموزش و پرورش در خدمت 11 و نیم میلیون دانش آموز دولتی است که به ازاء هر یازده و نیم دانش آموز یک نیرو در آموزش و پروش مشغول به خدمت هست و بنابراین نیازی به افزایش نیروی انسانی نیست.


وی با تأکید بر این که افزایش نیرو در وزارت آموزش و پرورش باعث بدتر شدن وضع معیشتی معلمان می شود، اظهار کرد: تجربه 35 ساله بعد از انقلاب اسلامی است که هر چقدر بودجه وزارتخانه افزایش یابد، باز هم از تورم عقب تر است و بنابراین بهترین شیوه برای بهتر کردن معیشت کارکنان، عدم افزایش تعداد کارکنان است.


فانی با اشاره به اینکه بودجه دولت امسال نسبت به سال گذشته 11 درصد و بودجه آموزش و پرورش 26 درصد افزایش داشته است، اذعان کرد: این امر نشانه این است که ریاست جمهوری و سازمان مدیریت برنامه و بودجه کمک های شایانی در زمینه بودجه کرده اند، اما این تلاش با توجه به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید ملعمان مشکل گشا نیست.


وی تأکید کرد که با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، به زودی مجتمع‌های شهری را جمع می کنیم و افزود: افزایش لایه های مدیریت، انگیزه مدیران لایه های پایین تر را کم می کند و باعث می شود سازمان حرکتی آهسته داشته باشد.


وی اشاره ای به مأموریت گروه های آموزشی کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع این گروه های آموزشی، ماموریت ها باید کم ولی عمیق شوند و این گروه ها باید ترکیبی از نیروهای خوب باشد.

 

بنابراین گزارش در ادامه محمد دیمه ور، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تبیین سیاست های جدید وزارتخانه و رویکردها برای اعتلای آموزش و پرورش کشور با جهت کیفیت بخشی در قالب سیاست های چهارگانه، و عقد تفاهم نامه بین استان ها و وزارتخانه برای تحقق قانون برنامه 5 ساله توسعه از اهم اهداف تشکیل این کارگروه ها بوده است.

 

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این گردهمایی علاوه بر جلسات تخصصی کارگاه آموزشی، کارگاه مطالعات تطبیقی تعلیم و تربیت، کارگروه هایی در جهت هم فکری همکاران برای بررسی مسایل عمده و چالش های پیش روی آموزش ابتدایی تشکیل شد همچنین در این گردهمایی جلساتی نیز در ارتباط با سند تحول توسعه و تشریح اولویت ها و اهداف سند تحول تشکیل شد.

 

همچنین سید جواد حسینی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، از حضور وزیر آموزش و پرورش در استان ابراز خوشحالی کرد و گفت: استان خراسان رضوی با 6 میلیون نفر جمعیت 8 درصد جمعیت کشور و 7 درصد مساحت کشور و 6/8 درصد دانش آموزان و 7/7 درصد معلمان را دارا است.

 

وی با اشاره به تراکم بالای کلاس های درس در استان، افزود: 12 درصد دانش آموزان استثنایی کشور متعلق به این استان است و 30 درصد مدارس و 80درصد مدارس استثنایی در استان توسط خیرین ساخته شده و با توجه به 13 درصد مدارس شبانه روزی و نیمه دولتی در استان، امیدواریم بتوانیم گامی جدی در جهت عدالت آموزشی برداریم.


پایان پیام/

 

کد خبر 375840

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha