علمای شیعه مرزبانان اعتقادی مردم هستند

خبرگزاری شبستان: آیت الله نوری همدانی گفت: علمای شیعه مرزبانان اعتقادی مردم هستند، مرزهای سیاسی- اقتصادی-فرهنگی و اعتقادی مردم در اختیار طلاب و علمای حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید، جمعه شب (23 خرداد) در دیدار جمعی از علما و طلاب حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی که در سالن همایش های مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به وظایف طلاب تصریح کرد: طلاب دو وظیفه را بر عهده دارند یکی تحصیل علوم در مدارس و مرحله دوم حضور در اجتماع است.


وی با بیان آداب علم آموزی افزود: طالب علم باید دارای اخلاص باشد، یعنی طلبه باید توفیق پیدا کند امکانات و جوانی و فرصت را در طبق اخلاص برای تحصیل علوم اسلامی بگذارد و این اولین شرط علم آموزی است وگرنه علم برکت پیدا نمی کند.


استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین بر ضرورت یادگیری ادبیات توسط طلاب اظهار داشت: طلاب باید به ادبیات و صرف و نحو اهمیت دهند تا در آینده دارای قلم و بیان قوی باشند که هر دو محتاج به ادبیات کامل است.


آیت الله نوری همدانی نظم را از دیگر آداب طلبگی دانست و عنوان کرد: طلبه باید از ابتدا به نظم عادت کند.


وی در ادامه بر ضرورت حضور طلاب در جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: علما ورثه انبیا هستند یعنی باید در همان راه انبیا گام بردارند.


این مرجع تقلید تاکید کرد: علما و طلاب باید حضور تاثیرگذاری در اجتماع، امربه معروف و ارشاد مردم داشته باشند، مردم علما را پناهگاه خود می دانند.


استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: علما باید همیشه در کنار مردم بوده و با آنها مهربان باشند و این اولین وظیفه اجتماعی یک عالم و طلبه است.


آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امروز جهان برای حل مشکلات اقتصادی خود از اسلام برنامه می خواهد و علما باید راهکارهای اسلامی را با تفقه در دین در اختیار دنیا قرار دهند.


وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با قیام خود انقلابی را در جهان تشکیل داد، اظهار داشت: طلاب باید سه کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) را مطالعه کنند.


این مرجع تقلید افزود: حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: اگر طلبه و عالمه ای اخلاق نداشته باشد مثل شیخ ابراهیم زنجانی می شود که حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را صادر کرد.


استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین مبارزه را وظیفه خاص طلاب و علما دانست و تاکید کرد: علمای شیعه مرزبانان اعتقادی مردم هستند، مرزهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اعتقادی مردم در اختیار طلاب و علمای حوزه های علمیه است.


آیت الله نوری همدانی ادامه داد: دشمن با تمام تجهیزات انقلاب اسلامی را نشانه گرفته است، از طرفی هم سلفی ها وتکفیری ها با پول نفت، لشکرهای خود را تجهیز کرده و در فکر شکستن خط مقاومت هستند و وظیفه علما این است که این حرکات را محکوم کنند.


وی تاکید کرد: ما اعلام پشتیبانی خود را از مردم عراق اعلام می کنیم، امروز وظیفه ما بسیار حساس است، باید در برابر دشمنان اسلام بیدار و هوشیار باشیم.


این مرجع تقلید در ادامه بر ضروت توجه طلبه و عالم به تحجد و نماز شب تاکید کرد و گفت: توجه به نماز شب، نورانیت خاصی را در دل انسان ایجاد می کند.


استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی(ره) با تکیه بر عبادات و تحجد توانست هیمنه استکبار را در هم بشکند وگرنه یک فرد به تنهایی نمی توانست چنین تحولی را ایجاد کند.


آیت الله نوری همدانی همچنین با اهمیت ارتباط طلاب با امام عصر(عج) اظهار داشت: افتخار ما این است که سرباز امام زمان هستیم و مدرک ما سربازی و شاگردی امام زمان است.


این مرجع تقلید همچنین ابراز داشت: آذربایجان خطه عالم پروری است و مردم آن نیز باغیرت هستند و شعارهای «آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی» و «آذربایجان جانباز خامنه ای دن آیریلماز» عالم گیر شده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 375953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha