اینترنت و ماهواره مثبت برای جامعه اسلامی خود تولید کنیم

خبرگزاری شبستان: عضوهئیت علمی دانشگاه گفت: جامعه اسلامی ودینی ما باید برای جلوگیری از ورود فرهنگ نامناسب غرب به جامعه اینترنت وماهواره اسلامی را برای جامعه خود تولید کند وازخدمات سالم و بهینه آن بهره مند شود.

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به تبلیغ وترویج فرهنگ مناسب در یک جامعه گفت: فرهنگ یک جامعه هیچ گاه به طور کامل مطلق نبوده و همواره قابلیت تکامل را داشته و دارد که باید با شناخت مولفه های دقیق فرهنگی مسیر درست رسیدن به آن را پیدا کنیم.


وی افزود: کشورو جامعه ما دارای یک فرهنگ غنی اسلامی است که باید با این فرهنگ عمیق و غنی اسلامی را بشناسیم.


عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم ادامه داد: جامعه ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان معاصر امروز باور داشته باشد هرچند در نوع عملکرد، بیان و چگونگی استفاده ازآن دچار مشکل باشد اما باید با شناخت فرهنگ غرب وشناسایی نقاط ضعف و قدرت آنها در زمینه فرهنگی تجربه لازم را درمسیر ارتقای فرهنگ اسلامی خود بکار گیرد.


حجت الاسلام ضمیری تصریح کرد: باید توجه داشت که کشورهای غربی همواره در حال بررسی نقاط ضعف خود درمقوله فرهنگی هستند تا بتوانند ضعف های خود را جبران کنند.


وی اظهار داشت: تکنو لوژی غرب یک تکنولوژی خنثی نبوده بلکه درلایه های پنهان خود فرهنگ غرب را به ارمغان می آورد.


عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورقم یادآور شد: در برخی یک موضوع هزاران بار فرهنگی را در پشت خود نهان کرده است که لاور فاقد از شناسایی آن صدمات فرهنگی زیادی برای جامعه خواهد داشت.


حجت الاسلام ضمیری خاطر نشان ساخت: فرهنگی موفق و پایدار است که در داد و ستد با جوامع دیگر استقلال خود را حفظ و هرگز مرعوب غرب نشود و روشنفگری هایی که با مبانی دنی ما مغایرت دارد برخورد کند و آنها را مورد توجه و بررسی قرار دهد.


جوانان باید با شناختی آگاهانه فرهنگی مناسب باشخصیت وهویت دینی واسلامی رابرای خودانتخاب کنند


وی با اشاره به راهکارهای موجود در مقوله های مهم فرهنگی اذعان کرد: فرهنگ غرب اگر پیشرفتهایی داشته باشد مشکلات عمده تری درمباحث فرهنگی خود دارد که همواره با ورود به جوامع دینی جوانان جامعه اسلامی را مورد هجمه قرار می دهند که جوانان باید با دید و شناختی آگاهانه فرهنگ مناسب با شخصیت و هویت دینی و اسلامی را برای خود انتخاب کنند.


جامعه اسلامی ودینی ما باید اینترنت وماهواره ای اسلامی را برای جلوگیری از فرهنگ غرب برای جوانان تولید کند


عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورقم ابرازداشت: هرگز نباید دربحث فرهنگ معادل سازی صورت گیرد بلکه خود جامعه دینی و اسلامی ما باید با ایجاد زمینه های مناسب فرهنگی، جوان را ازتوجه به فرهنگ نامناسب غرب دور ساخت.


حجت الاسلام ضمیری ادامه داد: جامعه اسلامی ودینی ما باید اینترنت، ماهواره اسلامی را برای جامعه خود تولید کند تابتوانیم ازخدمات سالم و بهینه آن بهره مند شویم.


با استفاده ازفضای دینی وخلاقیت فکری طرحی مناسب برای پوشش جوانان ایجاد کنیم


وی افزود: مسئولین فرهنگی نیزباید در تهیه و طراحی پوشش دختران و پسران برنامه ریزی مناسبی داشته باشد تابتوانیم طراحی مناسب اسلامی را درجامعه ایجاد کنیم.


عضوهئیت علمی دانشگاه پیام نورقم با بیان اینکه طی سالهای اخیر کارهای خوبی در زمینه پوشش اسلامی درکشور صورت گرفته است گفت: برای رسیدن به یک هدف سازنده در مسیر فرهنگی این موارد کافی نبوده و باید با برسی بیشتر و استفاده ازفضای دینی و خلاقیت فکری طرحی مناسب را برای پوشش جوانان ایجاد کنیم.


حجت الاسلام ضمیری اظهارداشت: با توجه به این مقوله مهم فرهنگی میتوان در زمینه اقتصادی گامهای خوبی برداشت و بحث تولید در زمینه پوشاک را در جامعه حمایت کرد.


وی با اشاره به حضور فعال و مؤثر جوانان در عرصه طراحی لباس گفت: مسئولین فرهنگی می توانند با استفاده از استعداد و خلاقیت نسل جوان درطراحی پوشش اسلامی متناسب با شرایط عرف، جامعه را به سمت یک جامعه غنی از فرهنگ دینی و اسلامی هدایت کند.


عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورابراز داشت: تولید لباس های تنگ وغیر استاندار برای آقایان و یا تولید کفش های نامناسب برای بانوان از جمله مواردی است که باید با توجه به مقوله های علمی و فرهنگی معضلات وآثار زیانبار جسمی برخی پوشش های نامناسب برای نسل جوان در جامعه مورد بررسی قرار گیرد.


 تبلیغ و ترویج پوشش مناسب دینی و اسلامی برای جوانان در قالب هنر و رسانه


حجت الاسلام ضمیری در ادامه به نقش رسانه های گروهی در معرفی الگوهای فرهنگی در قالب پوشش مناسب عنوان کرد: رسانه می تواند با ساخت انیمیشن و بازیهای کامپیوتری که مخاطبان زیادی در گروه سنی نوجوان و جوانان دارد با استفاده از فکر واندیشه خلاق دینی و اسلامی تبلیغ و ترویج پوشش مناسب برای جوانان را در قالب هنر و رسانه مرتفع ساخته و ارائه دهد.


وی گفت: ما باید بین اهداف و وسایلی که داریم تناسب ایجاد کنیم چرا که جوانان در عصر حاضر دوست دارند لباس شیک و به روز داشته باشند و این یک نیاز برای نسل جوان که خواهان تغییروابراز وجود می باشد امری طبیعی است که اگر نتوانیم آن را فراهم سازیم جوان به سمت فرهنگ غرب رفته و از نوع پوشش آنها الگو برداری خواهد کرد.


عضوهئیت علمی دانشگاه پیام نورقم اذعان داشت: یک جامعه اسلامی ودینی باید تعریف مناسب ومنطقی نسبت به امورداشته باشد تا بتواند نسبت به فرهنگ غرب نقد منطقی ارائه دهد.


نظام خانواده محکمترین بنا و نقطه مثبت در جامعه اسلامی ماست


حجت الاسلام ضمیری افزود: درکشورما نظام خانواده نسبت به جوامع غربی بسیارقوی تراست و باید در جهت حفظ این نظام نقاط ضعف را بیان و نقاط قوت خود را شناسایی و به دو عنصر مهم و اثر گذاردر پیشبرد جامعه که فرهنگ و اخلاق می باشد توجه ویژه داشته باشیم.


وی یادآور شد: فرهنگ مهمترین مقوله اثرگذار در پیشبرد اهداف جامعه است که باید نقاط ضعف وقوت آن شناسایی شود تا بتواند اثرگذاری مطلوب را در پیشبرد اهداف جامعه داشته باشد.


عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم با بیان اینکه تمدن اسلامی ما در قرون گذشته به غرب صادرشده است، گفت: فرهنگ چاپ ازشرق به غرب منتقل شده که باید این تاریخ فرهنگی را برای جوانان تببین کنیم و نقاط منفی آن مورد آسیب شناسی قرار دهیم.


حجت الاسلام ضمیری خاطر نشان ساخت: جوانان مهمترین رکن پیشرفت یک جامعه محسوب می شوند و برای حفظ این رکن مهم باید روحیه باور پذیری را در آنها تقویت و اجازه ندهیم فرهنگ نامناسب غرب با ورود خود به جامعه دینی و اسلامی ما سبب بروز فساد اخلاقی و رفتاری در آنها شود.


پایان پیام/


 

کد خبر 376022

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha