آیت الله مصباح: برای رسیدن به هدف باید آسیب‌های حوزه را شناخت

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه آفت‌ها و آسیب‌ها از سرعت حرکت ما به سوی اهداف می‌کاهد، تاکید کرد: باید آسیب‌ها و آفت‌های حوزه را شناخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، امروز(21 اردیبهشت) در دیدار با رئیس و معاونان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه از فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یک طلبه حوزه از قدیم‌الایام اطلاع داشته‌ام، تصریح کرد: نوع اقداماتی که در دفتر تبلیغات اسلامی صورت می‌پذیرد بسیار خوب است.


وی افزود: کار انسانی همواره جای تکامل دارد و در ارزیابی کلی دفتر تبلیغات اسلامی که یکی از مراکز مثبت و تاثیرگذار نظام است باید کامل‌تر به سمت مقصود حرکت کند.


استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب عنایت بسیاری نسبت به ارتقای سطح کیفی کارها دارد و این امر امیدواری بیشتری را ایجاد می‌کند که همه خدمت کنندگان به اسلام و نظام به ارتقابخشی سطح کیفی کار خود بپردازند.


وی گفت: با توجه به نگاه کلی که به حوزه و فعالیت‌های حوزه و دفتر تبلیغات به عنوان ارگانی از حوزه وجود دارد اگر مجموعه‌ای تشکیل می‌شد بسیار موثر بود تا بدانیم روحانیت امروز کشور در چه وضعیتی قرار دارد.


رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: امروز بسیاری از روحانیون هستند که از کارهای دفتر تبلیغات اطلاعی ندارند و ما باید به عنوان قدم اول وضع موجود را بررسی کرده و در معرفی صحیح خود، برنامه‌ها و اهداف اقدام کنیم.


وی با اشاره به ضرورت بررسی وضعیت روحانیت امروز در دنیا گفت: باید بدانیم که روحانیت برای وضع ایده‌آل چگونه باشد و چه فاصله‌ای را با وضعیت مطلوب دارد.


آیت‌الله مصباح یزدی، همچنین با بیان اینکه آفت‌ها و آسیب‌ها از سرعت حرکت ما به سوی اهداف می‌کاهد، خاطرنشان کرد: باید آسیب‌ها و آفت‌های حوزه را شناخت.


وی همچنین با بیان اینکه یک اتاق فکری از مراکز فعال حوزه مانند جامعةالمصطفی، مدیریت حوزه، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات باید تشکیل شود، خاطرنشان کرد: در این اتاق با حضور نمایندگان پخته، دوراندیش و کلان باید به سیاست‌گذاری برای حوزه پرداخت و طرح جامعی را ارائه کرد.
 

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به ترویج مسیحیت در برخی استان‌های کشور گفت: در راستای مبارزه با مسیحیتی که در بعضی استان‌ها رواج پیدا می‌کند کارهایی انجام گرفته و هزینه‌هایی هم صرف شده است اما بازدهی ندارد به این دلیل که برنامه و نظارتی ندارد.
 

وی تصریح کرد: اگر علاقه داریم که با وهابیت مبارزه کنیم باید مدرسه‌ای در این خصوص تشکیل دهیم و کتاب‌های مهمی در این زمینه نوشته شود و اینگونه به مبارزه بپردازیم.


آیت‌الله مصباح یزدی، با تقدیر از فعالیت‌های مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: اساس فعالیت این مرکز و اینکه 300 کارشناس در اختیار سؤال کنندگان باشند، اقدام بسیار بزرگی است و باید سعی کرد کیفیت آن را بالا برد و با نظارت، کنترل و امکاناتی که است، می‌توان پاسخ سؤالات را به صورت پرسش و پاسخ‌هایی منتشر کرد تا همگان از آن استفاده کنند.


وی بیان کرد: امروزه سایت‌های زیادی هستند که علیه نظام اسلامی فعالیت می‌کنند و باید توجه داشت که پاسخگویی کار بسیار ارزشمندی است.


رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، گفت: تبلیغ ما نباید یک تبلیغ کلیشه‌ای شود و باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد تا بهترین‌ها انتخاب شوند و از موازی‌کاری در تبلیغ باید جلوگیری شود و زمینه‌های وسیعی برای تبلیغ اسلامی وجود دارد که ما هنوز کشف نکرده‌ایم.


تصریح کرد: تخصصی شدن دروس حوزه مدت زیاد است که مطرح شده اما به جایگاه خوبی نرسیده و البته نمی‌توان توقع داشت که همه برنامه‌ها در ظرف شش ماه و یا یکسال عملی شود ولی باید از یک نقطه ای شروع کرد و طرح داشت تا دید کمبود در کجا قرار دارد.
 

آیت‌الله مصباح یزدی، با اشاره به آفت سیاست‌زدگی بیان داشت: دولتی می‌آید و چند سالی می‌ماند و می‌رود و در هیچ کشوری هیچ سیاستی پایدار نبوده و نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چنین چیزی هم باشد و اگر کارهای فرهنگی و دینی ما به گونه‌ای تنظیم شود که متأثر از کارهای سیاسی شود نوساناتی در آن پیدا خواهد شد و این آفت بسیار بزرگی است.


وی با بیان اینکه به استقلال حوزه باید توجه ویژه‌ای داشت، تصریح کرد: باید عنایت داشت که با یک دوراندیشی خاص و اما واقعیت‌ها را دور از چشم نداشت، گرچه دیانت ما همچون سیاسیت ماست.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید توجه داشت که جریانات سیاسی و حرکات سیاسی در حرکات اصلی ما نقش نداشته باشند و کسانی که پست‌های کلیدی دارند خود ابزار سیاست نباشند.


وی خاطرنشان کرد: اینکه دین و دستگاه‌های دین ابزاری شود برای سیاستمداران کار بسیار بدی است و متاسفانه چنین چیزهایی واقع شده است که باید سعی کنیم دیگر تکرار نشود.

 

پایان پیام/

کد خبر 37701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha