فعالیت های اجتماعی باید وارد فضای مسجد شود

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: عمده ترین مسئولیت ما در کانون های مساجد وارد کردن فضای اجتماعی به مساجد است و این تفاوت مسجد با کلیسا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام علی رمضانی صبح امروز ( اول تیر) در جلسه هماهنگی برنامه های اوقات فراغت که با حضور مدیران کانون های مساجد قزوین برگزار شد، بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام فرموده اند مساجد بازاری از بازارهای آخرت است که در آن بر سفره آمرزش می نشینند و با هدیه بهشتی بدرقه می شوند و ان شاالله ما نیز در این بازار دنیایی که در آن از همه امورات به جز امر آخرتی صحبت می شود، بتوانیم هدایتگر جوانان و نوجوانان باشیم.
 

وی ادامه داد: متأسفانه امروز در جامعه ما افول معنویت دیده می شود و همه مردم در خصوص مسائل مختلف به جز عمران معنوی دل ها دغدغه دارند و این موضوع یکی از آسیب های جدی است که با آن مواجه هستیم.
 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین افزود: لازم است سخنان مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف مورد توجه قرار گیرد و ان شاالله در عمل، مساجد را محل سجده و عبادت قرار دهیم و همچنین بخش های تربیتی و سیاسی در مساجد داشته باشیم.

 

* برنامه های آموزشی و تربیتی باید در مساجد تقویت شود
وی با اشاره به اهمیت برنامه های اوقات فراغت عنوان کرد: هر سال تفاهم نامه ای بین دبیرخانه و کانون ها منعقد می شود تا هم برنامه کانون ها با توجه به هدفی که دارند، مشخص شود و هم اینکه ما بدانیم باید چه اقداماتی را انجام دهیم البته با وجود اینکه به همه کانون های فرهنگی و هنری تأکید می کنیم برنامه ای تدوین کنند ولی کمتر شاهد برنامه جامع هستیم و بیشتر برگزاری دعا به عنوان برنامه اعلام شده است و این توقع وجود دارد که کانون ها به بخش های تربیتی، اجتماعی و سیاسی توجه کنند.
 

حجت الاسلام رمضانی تصریح کرد: یکی از کارکردهای امروزی مساجد، بخش های آموزشی است و ما در مساجد باید بتوانیم بخش های آموزشی و تربیتی را تقویت کنیم که بر همین اساس نیز برنامه هایی را تدوین کرده ایم و سعی شده است تا برنامه جامعی باشد.
 

وی توضیح داد: ما معتقد هستیم در کانون های مساجد بخش کتابخانه ای باید فعالیت جدی داشته باشد زیرا بخش اعظم فعالیت ما در مساجد، کتابخانه است بسیاری از کتاب های متنوع آموزشی، رمان، تربیتی، تفسیری و اعتقادی در مجموعه کانون های مساجد وجود دارد ولی با توجه به بازدیدهایی که داشتیم، متأُسفانه کمتر توجه به کتاب و کتابخوانی در مساجد می شود و متقاضیان زیادی برای بحث کتاب وجود دارد ولی مشتری مداری دیده نمی شود که این ضعف عمده در این حوزه وجود دارد و باید تدبیری در اندیشده شود.
 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تأکید کرد: از همین رو کانون های مساجد باید بکوشند تا افراد را به سمت کتاب و کتابخوانی به ویژه در ایام اوقات فراغت و ماه رمضان هدایت کنند و هر هفته یک کتاب از طریق سامانه پیامکی معرفی شود و به نظر می رسد ما از همه توان برای ترویج مطالعه و کتابخوانی استفاده نکرده ایم.
 

وی اعلام کرد: برای بیش از 20 کتابخانه کانون مساجد مجوز صادر شده است و ما به دنبال این هستیم که همه کتابخانه کانون ها دارای مجوز و سرانه باشند و بتوانیم برنامه ای برای اینها داشته باشیم.

 

* آموزش احکام وظیفه امروز کانون های مساجد است
حجت الاسلام رمضانی با اشاره به اهمیت فعالیت های هنری در مساجد اضافه کرد: تولید نشریه، فصلنامه، راه اندازی وبلاگ، برگزاری مسابقات هنری از جمله اقداماتی است که می تواند در بخش هنری و فرهنگی صورت گیرد و بخش هنری از جمله حوزه هایی است که در مسجد باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 

وی ادامه داد: فعالیت های آموزشی نظیر تجوید و روخوانی قرآن کریم تا اذان، آموزش های درسی، مفاهیم و غیره از دیگر مواردی است که باید در مساجد مورد توجه قرار گیرد و برخی اقشار در روان خوانی روخوانی قرآن مشکل دارند که می توان از حافظان قرآن در آموزش این کتاب آسمانی و افراد نخبه در آموزش های درسی استفاده کرد.


* برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مساجد

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین افزود: آموزش احکام در خصوص مسائل مختلف عمده ترین وظیفه امروز کانون های مساجد است و امروز احکام جاری که در جامعه وجود دارد در رساله نیامده است و این موارد استفتا می شود و لازم است در خصوص این موارد آگاهی بخشی به جامعه صورت گیرد.
 

وی خاطر نشان کرد: فعالیت های پژوهشی از دیگر مواردی است که باید کانون های مساجد مورد توجه قرار دهند؛ امر آموزش ما زمانی موفق می شود که پژوهش در کنار آن باشد بنابراین لازم است حداقل یک هسته پژوهشی در کانون ها شکل گیرد.
 

حجت الاسلام رمضانی اظهار کرد: برخی فکر می کنند کار فرهنگی در مسجد به معنای این است که یک فضای یک هزار متری و 20 کلاس آموزشی در مسجد داشته باشند و بعد کار فرهنگی انجام دهند در حالی که خیلی از اتفاقات می تواند با یک شبستان مسجد رقم بخورد.
 

وی با اشاره به توصیه رهبری مبنی بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها توضیح داد: در مساجد نیز می تواند کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود و امام جماعات و صاحب نظران نشسته و دیگران سوالات خود را در حوزه های دینی، تربیتی، آموزشی، فرهنگی و بحث های اجتماعی مطرح کنند.

 

* تفاوت مسجد با کلیسا در انجام فعالیت های اجتماعی است
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین در ادامه با اشاره به تفاوت مسجد و کلیسا اضافه کرد: امروز جای فعالیت های اجتماعی در فضای مسجد خالی است و از عمده ترین مسئولیت ما در کانون مساجد، وارد کردن فضای اجتماعی به مساجد است؛ تفاوت مسجد با کلیساها در این است که در کلیسا فقط می روند دعا می خوانند ولی در مسجد ما در کنار عبادت و دعا، فعالیت اجتماعی نیز وجود دارد.
 

وی یادآور شد: آموزش قبل و بعد از ازدواج، تربیت فرزند و غیره دستوراتی است که در اسلام آمده و در مسجد می توان به این مسائل پرداخت همچنین در خصوص مسائل سیاسی نیز در مساجد می شود بحث و گفتگو کرد البته نباید سیاست زده شویم.
 

حجت الاسلام رمضانی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت بانوان در مساجد توضیح داد: بانوان فرصت بیشتری دارند و دقیق تر هستند و باید از این ظرفیت استفاده کرد و توانمندسازی بانوان باید در دستور کار قرار گیرد.
 

وی تأکید کرد: همه تلاش بخش فرهنگی ما در این راستا است که مساجد پر شوند و سکان مدیریتی برنامه ها باید در مساجد باشد و برای نمونه بازی فوتسالی که برگزار شد، اهدای جوایز آن در مسجد صورت گیرد و همه این فعالیت ها نیز باید به اقامه نماز و حضور در نماز جماعت ختم شود.
 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: شخصیت شناسی ائمه و امام شناسی، آموزش عفاف، آموزش خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی، اجرای طرح قرآنی 1448، اجرای برنامه در مناسبت های ملی و مذهبی، مرجع شناسی، قرائت زیارت آل یاسین و غیره از دیگر مواردی است که لازم است کانون های مساجد در برنامه های خود مورد توجه قرار دهند.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 378516

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha