کوته نظران عاقبت بینی را عافیت طلبی می دانند

خبرگزاری شبستان: رییس‌جمهور صبح امروز در کنگره بین المللی سبط النبی امام حسن (ع) در جمع علمای شیعه در خصوص برکات اتحاد مسلمانان و لزوم این اتحاد سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری شبستان، دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور صبح امروز در کنگره بین‌المللی سبط النبی، امام حسن مجتبی (ع) که با حضور علمای شیعه جهان اسلام در حال برگزاری است؛ در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: دنیای اسلام در مقطع حاضر بیش از هر زمان دیگر نیازمند به پیروی از سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
 

عشق به خاندان رسالت یکی از ارکان‌های وحدت دنیای اسلام

وی با بیان اینکه اگر اعتقادات اسلامی و اگر قرآن مجید کتاب آسمانی و اگر سیره پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و مناسک دینی ما و همه و همه عوامل اصلی وحدت دنیای اسلام است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید و علاقه به خاندان رسالت و عشق به خاندان رسالت یکی از ارکان‌های وحدت دنیای اسلام است.

رییس دولت یازدهم با اظهار اینکه مودت و عشق و علاقه به قربای پیامبر (ص) هم به عنوان یک وظیفه قرآنی و هم به عنوان مسئله‌ای که اکثریت مسلمان جهان به آیه مودت به اهل بیت (ع) عمل می‌کنند، تصریح کرد: کسی نباید بپندارد پیروی از راه و روش اهل بیت (ع) عاملی برای تفرقه بین مسلمان‌هاست بلکه عشق به اهل بیت (ع) یکی از ارکان وحدت جهان اسلام است.
 

تاریخ زندگی 11 امامی؛ کتاب هدایت پیش روی ما
 

روحانی با تاکید بر این نکته که زندگی ائمه اطهار (ع) از امیرالمومنین (ع) تا امام حسن عسگری (ع)؛ تاریخ زندگی 11 امامی که امروز در اختیار ماست یعنی این دوران 250 ساله بهترین آینه برای دیدن احکام الهی و نحوه اجرای دستورات اسلامی در مراتب، شرایط و موقعیت‌های مختلف است، یادآور شد: در واقع این 250 سال کتاب هدایتی را پیش روی ما می‌گذارد که هر فصل آن برجستگی خاص خود را دارد.

رییس قوه مجریه با تصریح اینکه در این 250 سال همواره نقاط برجسته‌ای وجود دارد که بر این نقاط مسلمان‌ها هم در فکر و بررسی و تحلیل و هم در عمل به آنها بیشتر توجه کرده‌اند، اظهار داشت: ویژگی‌های دوران حکومت امام علی (ع)، صلح امام مجتبی (ع) سبط اکبر پیامبر (ص)، قیام بزرگ سرور آزادگان حضرت ابی‌عبدالله (ع)، دانشگاه بزرگ امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، مقاومت و تحمل طولانی در زندان 14ساله توسط امام موسی کاظم (ع)، تعامل ویژه در دوران امام رضا (ع) و دوران ویژه خفقان سیاه در دوران امامان عسگریین و امام جواد (ع) همه برجستگی‌هایی است که می‌تواند هم توجه مسلمانان را جلب کند و هم راه را برای مسلمانان بگشاید.

رییس‌جمهور کشورمان بیان کرد: همه ما می‌دانیم در جهاد و مبارزه هم پیروزی حق است و هم به یک معنا پیروزی شخص است که آنکه برای رضای خدا می‌رود و جان خود را نثار می‌کند هم حق را پیروز ساخته و هم شخص او پیروز میدان است.

روحانی ادامه داد: اما گاهی حق پیروز می‌شود و شخص در فشار و تنگنا قرار می‌گیرد. در صلح و قرارداد و صلح و نرمش در برابر نیروی مقابل آنجا که به حق و صحیح و درست است حق را پیروز می‌سازد و شخص را در منگنه فشار قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: اینجاست که حق برای کسی است که مسیر حق را می‌پیماید و در جنگ‌ احد حق پیروز شد اما پیامبر (ص) در فشار و تنگنا قرار گرفت.
 

ندای صلح باید از ندای تکفیر پیشی گیرد


بنا براین گزارش، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در بخش دوم اظهارات خود در کنگره بین المللی سبط النبی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) به صلح حدیبیه اشاره کرد و گفت: در صلح حدیبیه حق پیروز شد اما عده ای کوته فکر بر علیه سبط پیامبر (ص) زبان به اعتراض گشودند که چرا این ماده و چرا آن ماده و چرا این چنین و چرا ان چنان و چرا سیره رسول الله حذف شد و شما چیزی نگفتید و چرا این شرط گذاشته شد و شما چیزی نگفتید.

 

وی ادامه داد: آنها گفتند چرا قول داده بودید که به زیارت خانه خدا امسال می رسیم و اما در صلح حدیبیه می گویید قربانی کنید و از مکه خارج شوید و به مدینه بازگردید، این همه عقب نشینی؟
 

کوته نظران عاقبت بینی را گاهی عافیت طلبی می دانند
 

رییس جمهور با اظهار اینکه کوته نظران عاقب بینی را گاهی عافیت طلبی می دانند، خاطرنشان کرد: عاقبت بینی و تدبیر غیر از عافیت طلبی است حتی بزرگانی حتی صحابه عظیم الشانی حتی یاران نزدیکی دچار تعجب و اعجاب می شوند و گاهی تقاضای عفو می کنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه این نشان می دهد که صلح در مواقعی به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است، افزود: در زمان امام راحل رضوان الله تعالی علیه به عیان دیدیم که او هم فرمانده میدان جنگ بود و هم روزی راهبر مسیر صلح و دیدیم که آن روز که او فرمانده جنگ بود چگونه راحت بود و آن روز که مسیر صلح را برگزید چه فشار روحی بر او وارد شد.

رییس قوه مجریه با تاکید بر این نکته که صلح، شجاعت دو چندان را می طلبد و امام مجتبی (ع) در پیروی از راه پیامبر عظیم الشان اسلام و حدیبیه پیامبر صلحی را برگزید که هم حرف امام مسلمین در آن بود و هم وحدت اتحاد در جهان اسلام در برابر خطری که آن روز کل دنیای اسلام تهدید می کرد بود، خاطرنشان کرد: صلح به معنای در نظر داشتن هدف و آرمانی برتر و بالاتر که آن آرمان ممکن است برای بعضی از افراد مشهود و آشکار نباشد است صلح از آن امامی است که پشت پرده را به خوبی می بیند پیش بینی می کند اما افراد تنگ نظر نه پشت پرده که روی پرده را هم به خوبی نمی بیند.
 

نیازمند آنیم که بازخوانی کنیم زندگی ائمه هدی (ع) را و درس بیاموزیم

رییس دولت یازدهم افزود: ما نیازمند آنیم که بازخوانی کنیم زندگی ائمه هدی (ع) را و درس بیاموزیم درس عقلانیت درس تدبیر درس میانه روی درس اعتدال در برابر افراط گران و خشونت طلبانی که حتی در کنار امام معصوم و پیامبر بزرگ اسلام هم نمی توانستند راه مدارا را به خوبی ببینند و لمس کنند درک کنند و به آن پایبند بمانند و گاهی زبان به گله یا حتی اعتراض می گشودند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه عمل امام مجتبی (ع) به ما نشان می دهد که در مقاطعی از تاریخ اسلام وحدت دنیای اسلام و مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد، تصریح کرد: مدارا کردن یا با لحن ملایم با دیگران سخن گفتن به معنای آن نیست که حقی زیرپا گذاشته شود سکوت در بعضی از موارد به دان معنا نیست که فردی در برابر راه ناحقی تسلیم شده باشد سلم و صلح غیر تسلیم و زیربار ظلم رفتن است تشخیص این و تفکیک این هم تفکر می خواهد هم تدبر می خواهد و هم سعه صدر و حوصله نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: درباره امام مجتبی (ع) به اعتقاد من زیباترین تعبیر را مقام معظم رهبری دارد که صلح امام حسن (ع) را شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ می داند من تعبیری از این زیباتر نیافته ام و ندیده ام.

روحانی یادآور شد: چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان کتاب صلح الحسن مربوط به شیخ رازیانی را ترجمه کرده اند به زبان فارسی آنجا این نام را برگزیده اند شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ به اعتقاد من نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است. و امام حسن (ع) سبط اکبر پیامبر این قهرمانی و این شجاعت را برگزید و انتخاب کرد.

وی با تاکید بر این نکته که همه ما مسلمانها ضمن احترام به همه قربای پیامبر (ص) و همه اهل بیت پیامبر (ص) برای امیرالمومنین (ع)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ویژگی خاصی قائلیم چون اینها در کنار پیامبر (ص) بوده اند و با پیامبر (ص) بوده اند مستقیم از پیامبر (ص) بهره جسته اند و حساب اینها هم در عشق و مودت و هم در بهره بردن از قرآن هم تا حدی متفاوت است، تصریح کرد: شیعه و سنی روایت فریقین را نقل کرده اند دست حسن و حسینش را در دست گرفته بود و فرمود: از این دو نور دیده من و پدر و مادر آنها را دوست بدارد روز قیامت در کنار من است با همان مقام و منزلت و درجه ای که پیامبر اسلام (ص) داشت.

روحانی ادامه داد: هیچ کس در این تردید ندارد که این دو بزرگوار سیدا شباب اهل الجنه هستند و این مورد اتفاق جهان اسلام و علمای اسلام است.
 

بیشتر نیازمند این هستیم که از راه امام حسن (ع) و راه وحدت مسلمانان بهره گیریم
 

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: امروز بیشتر نیازمند این هستیم که از راه امام حسن (ع) و راه وحدت مسلمانان بهره گیریم در آستانه ماه عبادتیم و در آستانه رمضانیم و شما ببینید در دنیای اسلام چه می گذرد.

روحانی با اشاره به تروریست های جهان اسلام گفت: وحوشی امروز بر خون مسلمانها تشنه اند و کودکان را هم سر می برند و به ناموس این مسلمانها اعتنا نمی کنند و دختران جوان را به عنوان برده می ربایند و خانه مسلمانها را بر سر آنها خراب می کنند حرمت هیچ پیامبری را و هیچ آدمی را نگاه نمی دارند.
 

این وحوش خود را به عنوان جهادی و اجراکننده قران و اسلام می خوانند
 

رییس جمهور با تاکید بر این نکته که این وحوش خود را به عنوان جهادی و اجراکننده قران و اسلام می خوانند، عنوان کرد: چه درد بزرگی است و چه مصیبت بزرگی است، روز غم برای مسلمانها و متاسفانه روز شادی برای صهیونیستهایی که پشت این حرکت هستند به وضوح.

مسلمانها را به جان هم انداخته اند و از کشتار خونریزی آنها صهیونیستها لذت می برند

 

وی ادامه داد: مسلمانها را به جان هم انداخته اند و از کشتار خونریزی آنها صهیونیستها لذت می برند و در این وادی هر روز بر مردم غزه می تازند مردم را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می دهند و آنچنان فضایی به وجود اورده اند که هیچ کس نه به فکر فلسطین باشد و نه قدس باشد و نه فلسطینیان بی گناه همه جا خونریزی را به راه انداخته اند با بهانه های مختلف و متاسفانه با پرچمی که در آن نقش بسته است لااله الا الله که آنها معبودشان الله نیست و شیطان است و برای آنها لا اله الا شیطان است.

رییس جمهور افزود: شما ببینید که چه کشتاری در جهان اسلام به راه انداخته اند و از پاکستانش گرفته تا سوریه و عراق و لبنانش امروز ما از هر زمان دیگر نیازمند به وحدت در دنیای اسلام هستیم ما نیازمند آنیم که پرچم صلح حسنی به اهتزاز درآید ما به حرمت فرستاده رمضان که او برای وحدت مسلمانها محنت ها را به جان خرید نیازمند وحدت مسلمانان هستیم.

همه علما اندیشمندان احزاب گروههای اسلامی اهل سنت و شیعه یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلام به راه اندازند

 

رییس قوه مجریه با یادآوری اینکه سید شرف الدین درخصوص امام حسن می فرماید: اگر یاری حق نبود که می توانست آن همه محنت را تحمل کند، اعلام کرد: ما امروز نیازمندیم ما باید همه علما اندیشمندان احزاب گروههای اسلامی سازمانهای مردم نهاد اسلامی و علمای بزرگ اهل سنت و شیعه یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلام به راه اندازد در برابر توحش و خشونت و آدم کشی.

 

روحانی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم که ندای صلح و وحدت و ندای افراق و افراط و تکفیر پیشی گیرد، خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که فریاد همبستگی مسلمانها در برابر خشونت و آنهایی که هم در پی خشونت عملی هستند و هم در پی خشونت فکری باید صورت بگیرد. ما باید در برابر افراط و خشونت بایستیم و همه دنیای اسلام امروز باید آن واژه صلح و خیر مخصوص دعوای خانواده و زن و شوهر نیست ما باید بین همه مسلمانها آن دوستی و ولایت را برقرار کنیم.
 

روحانی خطاب به تمام کشورهای اسلامی: بدانید که فردا نوبت شماست 
 

وی خطاب به تمام کشورهای اسلامی و آن کشورهایی که با پول و دلار نفتی شان امروز به تروریست ها کمک می کنند، گفت: بدانید که فردا نوبت شماست فکر نکنید این وحشیان تروریست را به جان دیگران انداخته اید فردا نوبت شما فرا خواهد رسید و از خونریزی و آدم کشی و مسلمان کشی دست بکشید.

وی با اظهار اینکه بین شیعه و سنی در اسلام تفرقه ای وجود ندارد، اظهار کرد: شیعه و سنی برادر یکدیگر هستند سالها و قرنها شیعه و سنی در ایران و عراق و شام در لبنان و خلیج فارس و شمال آفریقا همه جا در کنار هم با برادری و اخوت زندگی کرده اند در یک مسجد نماز خواندند و پشت سر یک امام به نماز جماعت ایستاده اند.

روحانی بیان کرد: چرا به ناحق همزیستی مسالمت آمیزی که نعمت خدا بود را می خواهید نابود کنید چرا می خواهید صهیونیستها شب خواب راحت داشته باشند چرا می خواهید ابرقدرتهای جنایتکار شب خواب راحت داشته باشند و زن و بچه مسلمان در دنیای اسلام از ترس و وحشت و خانه و زندگی را رها کنند و زیر چادرها دربیابان باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت دارد و بیایید همه با هم با یک صدا صلح رمضانی را فریاد بزنیم به حرمت فرستاده رمضان در ماه نزول قران است و لیله القدر در این ماه است بیایید در کنار هم قرار بگیریم و افراط گران و ترورریست ها را کنار بزنیم و آنها را منزوی کنیم و دست وحدت بدهیم و زیر پرچم سبط رسول خدا قرار بگیریم و از خدا و رسول خدا (ص) کمک بگیریم.
 

پایان پیام/

کد خبر 378530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha