گشت های امربه معروف و نهی ازمنکر بسیج در مشهد راه اندازی می شود

خبرگزاری شبستان:رییس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت ستاد حریم حرم و فعالیت بیش از گذشته بسیجیان در این طرح، گفت: گشت های امربه معروف و نهی ازمنکر بسیج به زودی در مشهد راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام سید حسن شریعتی، رییس کل دادگستری خراسان رضوی، ظهر امروز(6 تیر) در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه مشهد به دیدار مسئولان قوه قضائیه  با مقام معظم رهبری در اول تیرماه اشاره کرد و اظهار کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری اقامه عدل و حق شامل حقوق الله و حقوق الناس تاکید فراوان داشتند.


وی با اشاره به اینکه در دیدار مقام معظم رهبری عملکرد قوه قضائیه را در 5 سال گذشته مثبت ارزیابی کردند و افزود: دقت، سرعتی، قاطعیت در رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام همواره مورد تاکید همه مسئولان دستگاه قضا بوده و هست.


حجت الاسلام شریعتی با بیان اینکه برخی از پرونده های قضایی دارای تعداد بسیاری شاکی است و این امر در رسیدگی سریع به آن پرونده مشکلاتی را به وجود می آورد، گفت: از دلایل دیگری که باعث می شود سرعت رسیدگی به پرونده ها کند شود آنست که قضات سایر استان ها در طول سال حدود 900 پرونده را رسیدگی می کنند و این درحالی است که در خراسان رضوی به دلیل کمبود قاضی هر قاضی در سال حدود یک هزار و 800 پرونده را رسیدگی می کند و این امر سرعت رسیدگی به پرونده ها را کاهش می دهد.


وی به سیستم الکترونیکی نظارت بر فرآیند رسیدگی پرونده های قضایی در دادگستری ها با عنوان سیستم "سمپ" اشاره کرد و بیان داشت: در این سیستم همه اطلاعات ثبت و ضبط می شود و همین امر باعث می شود که هیچ قاضی در کار خود مسامحه ای نداشته باشد.


رییس کل دادگستری خراسان رضوی رسیدگی به پرونده های جرایمی از قبیل زمین خواری، سلب آرامش عمومی، تعدی و تجاوز به عنف و اموال مردم، تولید، پخش و توزیع مواد مخدر، ساخت، خرید، فروش و حمل مشروبات الکلی، برخورد با مفاسد اقتصادی را از اولویت های رسیدگی در مراکز قضایی دانست و تصریح کرد: در رسیدگی به پرونده های مذکور برای مرتکبین این گونه جرایم هیچ گونه ارفاقی وجود نخواهد داشت و همچنین با توزیع کنندگان مواد مخدر با قاطعیت برخورد می شود.

 

وی افزود: امروزد: در حال حاضر بهترین قضات استان در شعب ویژه به جرایم قتل، آدم ربایی، اختلاس، مواد مخدر تا به صورت تخصصی به این جرایم رسیدگی می کنند.

 

حجت الاسلام شریعتی با بیان اینکه وقوع جرایم و ناهنجاری ها سبب رنجش همه آحاد مردم در جامعه می شود و در این زمینه باید به منشأ و ریشه جرایم توجه داشت، ابراز کرد: یکی از عوامل وقوع این ناهنجاری ها ضعف بنیه دینی است.


وی ادامه داد: همه مردم و به خصوص فعالان فرهنگی باید در جهت تقویت بنیه دینی خود و دیگران تلاش جدی داشته باشند چرا که هر چه درجات ایمان و معنویت بیشتر شود ناهنجاری ها و جرایم در جامعه کاهش می یابد.


مدیرکل دادگستری خراسان رضوی پایین بودن آستانه تحمل، بردباری و صبر را از دیگر عوامل وقوع جرایم و ناهنجاری ها در جامعه دانست و بیان کرد: گاهی مشاجرات به حدی می رسد که مشاجرات به قتل منجر می شود بنابراین باید سعی کنیم تا آستانه تحمل خود و افراد زیرمجموعه خود را بالا ببریم.


وی کم توجهی به اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر را عامل سوم در جهت وقوع جرایم در کشور دانست و تاکید کرد: بسیاری از جرایم و ناهنجاری ها به دلیل آن رخ می دهد که افراد متدین نسبت به وضعیت جامعه و فرزندان خود بی اعتنا هستند و نسبت به وظیفه واجب امر به معروف و نهی از منکر را ضعیف عمل می کنند.


حجت الاسلام شریعتی با اشاره به اینکه تاثیرات منفی تهاجم فرهنگی از دیگر عوامل بروز ناهنجاری ها و جرایم در کشور است، گفت: دشمن با برنامه ریزی به تهاجم فرهنگی اقدام کرده است و وظیفه ما در این وضعیت شناسایی دشمن و شناخت راه های تهاجم دشمن است.


وی با بیان اینکه امروزه آمار استفاده از ماهواره ها و سایت های خارجی وضعیتی نگران کننده را به وجود آورده است، تصریح کرد: مسئولان فرهنگی نظام باید در این خصوص چاره اندیشی داشته و نقش مخرب سایت ها و ماهواره ها را برای مردم تبین و روشن کنند و راه های مقابله و کنترل آن ها را به مردم نشان دهند.


مدیرکل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در جهت اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر اقدامات بسیار خوبی در مشهد صورت گرفته است، ادامه داد: علاوه بر فعال شدن ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، ستاد حریم حرم نیز فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد و در این طرح بسیجیان بیش از گذشته مبادرت به تذکر لسانی خواهند داشت و گشت های بسیج در مشهد به زودی راه اندازی خواهد شد.


وی با تاکید بر این مطلب که دستگاه قضا همواره حامی عامران به معروف و ناهیان از منکر است، ابراز داشت: با اعتراض کنندگان به عامران امر به معروف و نهی از منکر برخورد جدی خواهد شد.


حجت الاسلام شریعتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، به ضرورت رعایت حرمت این ماه اشاره کرد و گفت: حرمت این ماه حتی از جانب افراد معذور از روزه گرفتن نیز باید رعایت شود و هیچ کس مجاز نیست در معابر عمومی تظاهر به روزه خواری داشته باشد.


وی با بیان اینکه مامورین انتظامی مکلف هستند تا با افرادی که تظاهر به روزه خواری می کنند برخورد داشته باشند، اظهار کرد: ما نیز در دادگاه ها و دادسراها به این جرایم رسیدگی خواهیم کرد.


مدیرکل دادگستری خراسان رضوی به رعایت حجاب در معابر عمومی به خصوص در فصل تابستان اشاره ای کرد و افزود: بدحجابی و بی حجابی قابل تحمل نیست بنابراین با بدحجابی ها و بی حجابی های برنامه ر یزی شده با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.


پایان پیام/

کد خبر 380133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha