فعالیت‌ در اردوهای جهادی همیشه فرهنگی است

خبرگزاری شبستان: مسئول بسیج سازندگی و کارآمدسازی سازمان بسیج دانشجویی گیلان، اظهار کرد: رویکرد فعالیت‌های اردوهای جهادی همیشه فرهنگی بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مرتضی نورسته، مسئول بسیج سازندگی و کارآمدسازی سازمان بسیج دانشجویی گیلان، امروز(7 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، یک از کارهای شاخص بسیج دانشجویی را طرح اردوهای جهانی عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه اردوهای جهادی از سال 79 در استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت و این حرکت جهادی در استان گیلان در سال 86 آغاز شد، افزود: تا کنون در گیلان 48 گروه بسیج دانشجویی ثبت شده‌اند که در اردوهای جهادی فعالیت‌های مختلفی در بخش‌های عمرانی، بهداشت و درمان، فرهنگی و علمی، انجام می دهند.

 

نورسته با تاکید بر اینکه اردوهای جهادی باعث کاهش هزینه‌های عمرانی دولت و صرفه‌جویی در بیت‌المال می‌شود، تصریح کرد: انگیزه مادی در اعضای گروه معنا ندارد و همگی برای تزکیه نفس و نزدیکی بیشتر با خدا در این مسیر گام برمی دارند.

وی با اشاره به اینکه در اردوهای جهادی با حضور در مناطق محروم، دانشجویان بسیجی با مردم مستضعف جامعه هم‌نشینی و زندگی می‌کنند، ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی در این اردوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

نورسته با تاکید بر اینکه اردوهای جهادی اثر قابل توجهی در روند کاهش محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی دارند، گفت: از مسئولین برای کمک و مساعدت در اینگونه مدیریت‌های جهادی بیشتر انتظار داریم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 960 نفر و امسال یکهزارو 350 نفر در قالب گروه‌های مختلف در بازده زمانی 14 الی 15 روزه به مناطق محروم اعزام می‌شوند، افزود: کلیه عملکرد اعضای شرکت کننده در این اردوها با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" است.

 

نورسته همچنین از هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهاد کشاورزی، آموزش فنی و حرفه‌ای و بسیج مهندسی استان گیلان خبر داد و افزود: توان خود را بکار می گیریم تا اشتغال را در روستاها برای زنان و جوانان به گونه ای فراهم کنیم که دیگر مهاجرت کمتری صورت بگیرد.

 

وی اظهار کرد: اولین تیم اردوهای جهادی گیلان امسال در دهه دوم ماه مبارک رمضان به مناطق محروم گیلان اعزام می شوند.


مدیریت جهادی در راستای محرومیت زدایی ضروری است
مرتضی عابدی لنگرودی، دبیر اجرایی سازندگی سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان نیز در این نشست، تربیت نیروهای اجرایی انقلاب و محرومیت زدایی را دو چشم انداز مهم در ارودهای جهادی دانست.

 

وی با بیان اینکه سازندگی بسیج دانشجویی نقش بسیار مهمی در محرومیت زدایی دارد، بر ضرورت جهادی مدیریت کردن همه مدیران دستگاه‌ها تاکید کرد.

 


ایجاد اشتغال راهی برای مهاجرت معکوس به روستاها
مصطفی خشنود، مسوول کارگروه اقتصاد و اشتغال مدیریت سازندگی سازمان بسیج دانشجویی گیلان نیز اظهار کرد: جوانانی که در روستاها زندگی می کنند نباید از یک شغل تولیدی و مولدی که با داشتن زمین همیشه داشته‌اند، با مهاجرت به شهرها به شغل کاذب روی بیاورند.

 

وی گفت: یکی از اهداف مهم اردوهای جهادی بسیج دانشجویی می‎تواند ایجاد اشتغال در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان باشد.

 

خشنود بر فعالیت و برنامه ریزی جدی کارگروه اقتصاد و اشتغال سازندگی بسیج دانشجویی برای ایجاد اشتغال و آبادانی در روستاها در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تاکید کرد و افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلفی همچون پرورش قارچ، زنبورداری، صنایع دستی، قالیبافی و.... که از برنامه‌های کوتاه مدت در بحث اشتغال است می توانیم جوانان و اهالی محل را در همان روستا نگه داریم.


وی با بیان اینکه برای کسانی که اینگونه کارها برایشان جذابیتی ندارد نیز می‌توان با ایجاد تعاونی‌های روستایی و قرار دادن تسهیلات مختلف، اشتغال میان مدت ایجاد کرد.

 

خشنود اضافه کرد: در آینده نزدیک و با توجه به نیازسنجی در روستاها برای اشتغال بلند مدت آنان نیز کارهایی انجام خواهد گرفت تا بحث مهاجرت معکوس را به روستاها داشته باشیم.

 

بسیج دانشجویی بازوی توانمند محرومیت زدایی در کشور
مهدی حقی، مسئول گروه جهادی عاشورا بسیج دانشجویی گیلان نیز تاکید کرد: همواره باید شعاری که در خصوص محرومیت زدایی داده می شود، اجرایی شود.

 

وی گفت: در اردوهای جهادی بی شک دعوت غیر مستقیم مردم به دین و اسلام صورت می گیرد و از این رو اهداف بسیج نیز محقق می شود.

 

حقی، بسیج دانشجویی را بازوی توانمند محرومیت زدایی در کشور عنوان کرد و افزود: ساخت مسجد، مرکز بهداشت، راه سازی، پل سازی، منبع آب و سرویس های بهداشتی و ... از جمله مواردی هستند که با دغدغه بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان عضو بسیج دانشجویی در مناطق محروم استان ساخته می شوند که علاوه بر فصل عمرانی، عواید فرهنگی بسیاری را به همراه دارد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 380482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha