آنچه صاحبان تریبون مساجد باید در ماه رمضان مورد توجه قرار دهند

خبرگزاری شبستان: تبیین سبک زندگی دینی، تلاش برای حفظ وحدت، طرح مباحث روز و اهتمام به تقویت مباحث توحید، معاد و خداشناسی از جمله محورهایی است که به گفته کارشناسان باید توسط اهل منبر در مساجد تبیین شود.

خبرگزاری شبستان: ماه مبارک رمضان فرصتی ملی و مذهبی است، در این ماه اجتماعات گسترده ای در مساجد و اماکن مذهبی سراسر کشور شکل می گیرد و مردم بیش از هر زمان دیگری آماده شنیدن نکات اخلاقی و دینی هستند. به همین دلیل در منابر و سخنرانی های مساجد در این ماه، از اخلاق و مسائل شرعی گرفته تا فقه و سیاست مطالبی از سوی سخنرانان مطرح می شود. اما در برخی موارد، از این فرصت بهره برداری های غیر اصولی می شود. چه آن که برخی در پرداختن به مسائل سیاسی به جای توجه به مصالح کشور، رویکردی جناحی را در پیش گرفته و حتی تا مرز تخریب دیگران پیش می روند.


مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مداحان آنان را از بیان حرف های وحدت شکن پرهیز دادند و خواستار بهره برداری هرچه بیشتر از تریبون های مذهبی در راستای اهداف نظام شدند. ایشان تاکید کردند که «اگر جلسه مذهبی، مداحی یا منبر ما به این نتیجه منتهی بشود از پای منبر، بی اعتقاد به آینده و نا امید از آینده بلند شوند، ما این فرصت را هدر داده ایم و کفران کرده ایم این نعمت را، اگر از پای منبر ما یا مداحی ما مردم درحالی بلند شوند که هیچ گونه آگاهی نسبت به وضع و وظایف خودشان پیدا نکرده باشند، ما این فرصت را از دست داده ایم، اگر کیفیّت حرف زدن ما یا مضمون حرفهاى ما جورى باشد که دشمنان ما را در هدفهایشان موفّق بکند، ما این نعمت الهى را تبدیل کرده‌ایم به نقمت؛ این را باید مواظب بود، باید مراقب بود.»


در همین راستا و به منظور تبیین بایدها و نبایدهایی که در ماه مبارک رمضان باید محور سخنرانی اهل منبر و روحانیون و ائمه جماعات قرار گیرد با کارشناسان دینی به گفتگو نشسته ایم و نظرات آنها را در همین زمینه جویا شدیم:

 

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در این باره به خبرنگار شبستان گفت: سبک زندگی دینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است بهترین، جامع ترین و گسترده ترین موضوعی است که می تواند در این ایام مورد توجه روحانیون، ائمه جماعات و اهل منبر قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا سبک زندگی دینی در عرصه خانواده، اجتماع و عرصه مسائل سیاسی و مسائل بصیرتی برای مردم تبیین شود.

 

آیت الله خاتمی خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است این است که چشمه قرآن و عترت چشمه جوشانی است که ما باید از چشمه بهره بگیریم بنابراین این موضوع هم باید الگو و منبع ما در ایام باشد.

       

آیت‌‌الله حسینی بوشهری، مدیر مرکز حوزه های علمیه سراسر کشور هم در همین راستا گفت: آنچه که به نظر من پایه و اساس کار را تشکیل می‌دهد تقویت مبانی اعتقادی مردم است یعنی اگر در ماه مبارک رمضان خطبا، روحانیون و ائمه جماعات بخش قابل توجه‌ای از بحث‌هایشان را به تقویت بنیه‌های اعتقادی مردم وقت بگذارند بسیار مناسب است.

 

وی بیان کرد: اگر توحیدشناسی، خداشناسی، معاد و اعتقاد به رستاخیز در جامعه ارتقا یابد تضمین‌کننده این موضوع است که مردم به سمت گناه نمی‌روند و رفتارشان بر اساس رفتار اسلامی هماهنگ می‌شود.

 

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: متاسفانه مشکلی که امروز در جامعه ما وجود دارد این است که به ظاهر از خداشناسی و از اعتقادات و قیامت صحبت می‌شود اما چون اعتقاد داشتن به این مباحث عمیق و ژرف نیست می‌بینیم آثار و تبعات آن، اعتقادات و مبانی مورد توجه پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) نیست. بنابراین ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تقویت اعتقادات مردم به شکل عمیق است.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: آشناکردن مردم با مسایل، احکام و معارف دینی یکی دیگر از محورهایی است که در فرصت ماه مبارک رمضان باید مورد توجه ائمه جماعات و اهل منبر قرار گیرد زیرا بعد از آنکه پایه‌های اعتقادی مردم شکل گرفت باید مردم با معارف و احکام دین آشنا شوند امروز علت آنکه برخی از خودشان ناهنجاری‌ نشان می دهند آن است که با احکام و معارف دین آشنایی ندارند وگرنه مردم از نظر فطرت پاک و پاکیزه هستند.

 

امام جمعه موقت قم سومین محوری که باید در فضای معنوی ماه مبارک رمضان مورد اهتمام اهل منبر در مساجد قرار گیرد را توجه به موضوع سبک زندگی اسلامی مبتنی بر معارف و زیربنای دینی دانست و گفت: باید سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در رفتارها نیز عملی شود.

 

بنابرگزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام سیدمحمدسادات ابراهیمی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی نیز تبیین مسائل روز کشور، مباحث اعتقادی و فرهنگی را از جمله مواردی دانست که باید در این ایام مورد توجه قرار گیرد و گفت: ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی است برای تقویت مبانی دینی و اعتقادی. با توجه به تهاجم فرهنگی و موج تبلیغات مکاسب و مذاهب انحرافی و ساختگی و نیز اقداماتی که اخیرا نیروهای خطرناک داعش و سلفی ها در اقصی نقاط دنیا ایجاد کرده اند باید ائمه جماعات و روحانیون در خصوص روشنگری افکار عمومی و ترویج معارف شیعه بیش از گذشته تلاش کنند.

 

وی تصریح کرد: موضوع وحدت هم همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است بنابراین این محور هم باید مورد توجه سخنرانان و اهل منبر قرار گیرد. گاهی اوقات برخی افراد مطالبی را مطرح می کنند که طرح این مباحث در جهت تعارض سیره اهل بیت(ع) و وحدت شکنی میان مومنین می شود بنابراین باید در راستای حفظ وحدت و همدلی میان مومنین در این ایام تلاش شود.

 

حجت الاسلام محسن غرویان، عضو جامعه المصطفی(ص) العالمیه نیز در همین رابطه به خبرنگار شبستان گفت: بیان مسایل شرعی مربوط به «روزه» و احکام مرتبط با آن از بیشترین موارد مورد ابتلا و سوال جامعه است با توجه به موقعیت زمانی که در آن قرار داریم مردم بیشترین سوال را در این حوزه دارند. بنابراین لازم است محور سخنرانی های ائمه جماعات و اهل منبر مسجد بیشتر در حوزه احکام مربوط به روزه باشد.

 

وی بیان مسایل معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، از نظرگاه نگاه اسلامی در مساجد را از دیگر مواردی نام برد که باید مورد توجه باشد و افزود: طرح این مباحث، می تواند اثرگذاری وسیعی را در افکار روزه داران داشته باشد چراکه ماه رمضان دل ها آمادگی گوش کردن به چنین سخنانی را دارند.

 

حجت الاسلام غرویان خاطر نشان کرد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» ارایه مباحث مرتبط با فرهنگ اسلامی و همچنین اقتصاد در نگاه اسلام هم می تواند بسیاری از شبهات یا سوالات را پاسخ گوید.
 

پایان پیام/ 

 

 

کد خبر 381021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha