موج چهارم بیداری اسلامی:نشانه رفتن لایه های عمیق تر تفکر و تمدن غرب

دکتر نجفی با لایه ای خواندن بیداری اسلامی کشورهای منطقه، اظهار داشت: غرب تلاش می کند که این بیداری را در همین مرحله متوقف کند، اما ملت ها باید این لایه های آگاهی و بیداری را کامل پشت سر بگذرانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دکتر موسی نجفی، استاد و محقق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ششمین دوره همایش فکری جوان ایرانی، پرسش‌های امروزی که با موضوع کرسی‌های آزاداندیشی ویژه "الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت" در تالار دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، با موضوع آداب تمدنی در نهضت های بیداری اسلامی، به ایراد سخنرانی پرداخت.


وی در ابتدای سخنانش به حمله ناپلئون بناپارت در اواخر قرن هیجدهم به مصر و تغییر معادله بین استعمار غرب با جهان اسلام اشاره کرد که جریانی شکل گرفت و به نام بیداری اسلامی شهرت یافت.


مولف "فلسفه تجدد در ایران" در این باره گفت: این بیداری دوام چندانی نیافت اما امروزه بعد از دو قرن دوباره بیداری اسلامی با نوعی خیزش جدید در این کشور اسلامی مشاهده می شود. این بار خیزش و بیداری مصر با دو قرن گذشته تفاوت هایی را نشان می دهد که هر چند کشورهای اردن، تونس و یمن نیز به این خیزش پاسخ داده اند، اما این حرکت در صورت منحرف نشدن و سیر مسیر طبیعی خود در مصر ابعاد وسیع تر و عمیق تری به خود می گیرد.


وی به کلامی از استاد مطهری اشاره کرد و گفت: در دیدگاه ایشان این اصلاح گری دنیای اسلامی در سایه مکتب تشیع نه به راه تجدد خواهی افراطی و سکولاریزم و نه به نقطه مقابل آن، یعنی قشری گری و سلفی گری، می رود.


مولف "مدخلی بر تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران"، بر این باور است که موج چهارم بیداری اسلامی چون تکامل یافته موج های اول تا سوم است، لایه های عمیق تر تفکر و تمدن غربی را نشانه می گیرد و در هر لایه و سطحی که در این خیزش ها وارد گردد به خاطر ماهیت تمدنی و تکاملی و فرهنگی اش به همان میزان اثر می گذارد.


وی با آروزی اینکه این خیزش ها باید بتوانند از افراط و تفریط، سلفی گری و وهابیت از یک طرف و تجدد خواهان افراطی و اصلاح طلبان عبور کند، اظهار داشت: در این صورت جهش مهمی که در بیداری اسلامی در سه دهه گذشته در ایران افتاق افتاد به لایه های عمیق تر بیداری اسلامی در این کشورها هم می رسد.


دکتر نجفی با طرح این مسئله که رشد فکری و فرهنگی سنوات اخیر مسلمانان و موفقیت های تمدنی و سیاسی ایران و ضربه های اساسی به پیکر غرب در عراق و لبنان، هیمنه غرب را شکسته است، ادامه داد: این ها همه نشان می دهد که مسلمانان می توانند به این موج بیداری اسلامی امیدوار باشند.


وی با این ادعا که غرب تکرار تجربه ایران را بزرگترین فاجعه برای خود می داند، گفت: با این دیدگاه محافل غربی وصل شدن حلقه های بیداری اسلامی به یکدیگر را غیر قابل جبران تلقی می نمایند.


دکتر نجفی مطلوب اول غرب را وارد نشدن این کشورها در موج بیداری اسلامی و توقف در مرحله اولیه دانست و اظهار داشت: اما در عدم تحقق این خواسته مسئله مهم برای آنان وارد نشدن کشورهای اسلامی در لایه های عمیق تر امواج بیداری یا به عبارتی موج چهارم بیداری اسلامی است.


پایان پیام/ 

کد خبر 38305

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha