بررسی سریال حریم سلطان و برنامه بفرمایید شام ماهواره در رادیو تهران

خبرگزاری شبستان: برنامه رادیویی عصر سیاست که این هفته به موضوع تاثیرات برنامه های شبکه های ماهواره ای پرداخته بود عصر امروز از رادیو تهران پخش شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی برنامه عصر سیاست، در این برنامه رادیویی که با حضور سید صابر امامی کارشناس رسانه ،امیر عباس عبداللهی جامعه شناس و زهرا داوودی کارشناس ارتباطات تهیه شده بود کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف موضوع پرداختند.


بنابر این گزارش امیر عباس عبدالهی با اشاره به وسعت مخاطب برخی از شبکه های ماهواره ای در میان خانواده ها گفت:متاسفانه اغلب خانواده ها بدون توجه به عمق برنامه ریزی دشمن در برنامه های ماهواره ای این شبکه ها را به خانواده وارد کرده و بعضا با مسائل مختلفی روبرو میشوند.


وی افزود امروز شبکه های ماهواره ای به دنبال انتقال فرهنگ غربی در غالبی مناسب به مردم کشور جهت هجوم به فرهنگ اسلامی ایران ما هستند.


عبدالهی اضافه کرد سریالهایی که از شبکه جم پخش میشوند اغلب به دنبال تاثیر گزاری بر روی خانمهای خانه دار هستند چرا که پس از درگیر شدن این گروه از مخاطبان سایر گروه های مخاطب نیز وارد موضوع میشوند.


در ادامه این برنامه سید صابر امامی گفت نباید با نگاهی یک جانبه به ماهواره به ابعاد آن بپردازیم.باید توجه داشت کسی با علم دشمنی ندارد و قطعا ماهواره یک ابزار مدرن ارتباطی است اما متاسفانه بعضا کارکردهای آن تبدیل به تهدید میشود که در این شرایط لزوم نگرش دقیق به محتوای برنامه های ماهواره ای اهمیت پیدا میکند.


امامی اضافه کرد در سریال حریم سلطان از پادشاه عثمانی رونمایی میشود که به هیچ عنوان به شخصیت تاریخی وی شباهت ندارد بلکه بسیار صلح طلب و عادل است در حالیکه جنایات همین سلطان سلیمان در تبریز بر کسی پوشیده نیست.در این بین تلاش میشود قدرت دولت عثمانی در آن دوران تاریخی به تصویر کشیده شود تا بتواند به لحاظ سیاسی به دولت کنونی ترکیه که به دنبال نشان دادن خود در منظقه است کمک کند.


این کارشناس رسانه افزود سریال حریم سلطان با ده درصد قیمت به شبکه جم فروخته شده تا این سریال پس از دوبله برای مخاطبان فارسی زبان پخش شود همچنین بازیگران و عوامل سریال هم در ابتدا به مخاطبان ایرانی تعظیم میکنند تا بیشتر اثر بخشی این سریال لمس شود.


امامی درباره مجموعه بفرمایید شام نیز گفت متاسفانه این برنامه تلویزیونی به دنبال تغییر سبک زندگی و ایجاد هویت تازه در مخاطبان است که به نوبه خود بخشی از پازل تهاجم فرهنگی دشمن را تکمیل میکند.


داوودی دیگر کارشناس رسانه حاضر در این برنامه نیز با اشاره به کارکردهای مختلف برنامه های ماهواره بر خانواده گفت برنامه بفرمایید شام یک کپی نه چندان موفق از یک برنامه انگلیسی است که با اهداف سیاسی و فرهنگی وارد بسته رسانه ای شبکه من و تو شده است.


داوودی اضافه کرد در این برنامه تلاش میشود تا فرهنگ ایرانی کمرنگ شود و یک بسته فرهنگی غربی جایگزین آن گردد.در عین حال استفاده مکرر از لباسها و رفتارهای غربی تلاش دارد تا تغییر ذاعقه را در مخاطبان ایرانی ایجاد کند.


این کارشناس رسانه افزود وجود برنامه هایی مانند بفرمایید شام نشان میدهد که دشمن دقیقا اهداف خود را مشخص کرده و به دنبال اثربخشی روی بخشهای مختلف جامعه ماست


لازم به ذکر است برنامه عصر سیاست روزهای سه شنبه از رادیو تهران به تهیه کنندگی نوشین رهگذر پخش میشود.
 

پایان پیام/

کد خبر 384202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha