واجب دینی به حاشیه رفته چیست؟/عفاف و حجاب فرمایشی در جامعه اثربخش نیست

خبرگزاری شبستان: عفاف و حجاب فرمایشی در جامعه اثربخش نیست و مشکلات بحث عفاف و حجاب زنجیره‌ای است که با واجب دینی که به حاشیه رفته است"امر به معروف و نهی از منکر" ارتباط مستقیم دارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آنرا حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماریهای جسمی وروانی می داند. از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد. در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی و حافظ حرمت و آداب عفت حیا است.


امنیت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامی است انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد. پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاههای آلوده و آسیب های احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می بخشد و هر چه این پوشش کامل تر شود درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می‌رود.


پوشیدگی زنان و رفتار متین جوانان در اجتماع همواره سدی محکم در برابر وسوسه های شیطانی بوده است. مقایسه آمار جنایات جنسی در جامعه نشان می دهد که زنانی که دارای پوشیدگی و محجب هستند نقش مهمی در کاهش مفاسد اجتماعی دارند زیرا بسیاری از جنایات جنسی، با عفت و پاکدامنی جوانان وحجاب زنان از بین می رود.


بی حجابی فقر فرهنگ دینی است. فرامین الهی و از جمله حجاب اسلامی، از سوی خداوند متعال به بشر ابلاغ شده است و رعایت آن نیز واجب شده است بنابراین کسانی که از اعتقاد به خدا در شک و تردید به سر می برند و قلب آنها از ایمان به خدا و محاسبه روز جزا به مقام اطمینان نرسیده و تا زمانی که این مشکل اعتقادی برطرف نشود بهبودی حاصل نمی شود چرا که ایمان به خداوند مادر تمام ارزشهاست.


متاسفانه امروز حفظ چادر در سر دختران و مادران از اهمیت خاصی برخوردار نیست، گاهاً، خواسته یا ناخواسته به این امر مهم اهمیت نمی دهند ولی گمان این است که زنان از این مساله بزرگ غافل شدند که امام خمینی (ره) فرمودند «از دامن زن مرد به معراج می رود.»


مسئله امر به معروف و نهی از منکر نیز در میان فرایض دینی از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است و امتیاز آن به این جهت است که این فریضه راهگشا، زمینه ساز تحقق محیطی مناسب برای عمل به واجبات دیگر به شمار می آید.


اگر جامعه از این فریضه غفلت کند، احکام نورانی اسلام که باید زمینه ساز رشد معنوی بشریت شود و روابط سالم اجتماعی بر مبنای آن‌ها پایه‌ریزی گردد، از میان مردم رخت بر می بندد و نهایتاً دین الهی نیز تدریجاً از صحنه حیات فردی و جمعی کنار می رود و با در نظر گرفتن چنین امتیازی است که اهمیت این فریضه روشن می شود.

 


امر به معروف و نهی از منکر؛ واجب دینی به حاشیه رفته
مدیرکل تبلیغات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات فراموش شده یا به حاشیه رفته دینی است.


حجت الاسلام کاظم لطفیان با بیان اینکه مردم هم دغدغه امر به معروف و نهی از منکر دارند و هم ضرورت احیا این فریضه الهی را دارند، افزود: بیشتر نگرانی در این بخش شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر و پشتیبانی که باید از این امر شود، می‌باشد.


وی با ابراز امیدواری از اینکه در حال حاضر اقبال مناسبی از سوی جامعه برای امر به معروف و نهی از منکر به وجود آمده که باید با استفاده از این فرصت مطلوب در مسیر احیا قطعی این فریضه گام برداشته شود، تصریح کرد: خوشبختانه در این راستا مجلس و مسئولان حساس شده‌اند اما حساسیت مردم جدی‌تر از مسئولان است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر به سمتی می‌رود که تحولی در مسیر خود ایجاد کند.


اختلاف؛ وظیفه و رسالت امر به معروف و نهی از منکر را دچار تزلزل کرده است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به دلیل بی‌تفاوتی جامعه به این فریضه الهی، بیان داشت: شاید این بی‌تفاوتی بخاطر شک در اثرگذاری، ترس از پیامد آن و یا وظیفه حکومت دانستن این امر باشد.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا حدودی اختلاف وظیفه و رسالت امر به معروف و نهی از منکر را دچار تزلزل کرده است، ادامه داد: حکومت‌ها فکر می‌کنند این رسالت بر عهده مردم است و بالعکس مردم احساس می‌کنند که این امر وظیفه حکومت است.


وی وظیفه حکومت را بیشتر پشتیبانی و نهادینه سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد و گفت: اما در حوزه اجرا باید خود مردم پیش‌قدم شوند.


مردم از اشاعه منکرات در جامعه به ستوه درآمده‌اند
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی متذکر شد: در حال حاضر مردم از اشاعه منکرات در جامعه نگران و به ستوه درآمده‌اند و خود این نگرانی روزی فوران خواهد کرد و برآیند آن در نهایت امر به معروف و نهی از منکر خواهد شد.


حجت الاسلام لطفیان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید از درون خود امر به معروف و نهی از منکر را دنبال کنند، یادآور شد: بخش عظیمی از جامعه کارکنان دستگاه‌های اجرایی هستند که اگر این سیستم اصلاح شود همه آنها می‌توانند در جامعه اصلاحاتی انجام دهند.


وظیفه مردم فقط تذکر لسانی؛ عامر به معروف نباید آغازگر دعوا باشد
وی افزود: بنابراین اگر دولت در این خصوص یک کار درون سازمانی انجام دهد تاحدودی کفایت می‌کند.


مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای حدود وظیفه حکومت است و مردم در این زمینه رسالتی ندارد، اظهار کرد: وظیفه مردم در امر به معروف و نهی از منکر فقط تذکر لسانی است نه درگیری؛ البته ممکن است طرف مقابل درگیر شود اما عامر به معروف نباید آغازگر دعوا باشد.


حجت الاسلام لطفیان به وضعیت نامناسب حجاب و عفاف در سطح جامعه اشاره کرد و بیان داشت: دولتی کردن مسئله فرهنگ یکی از آسیب‌های جدی است که جامعه با آن مواجه است.

 


عفاف و حجاب فرمایشی در جامعه اثربخش نیست
وی با بیان اینکه متولیان زیادی عهده‌دار بحث عفاف و حجاب هستند، تاکید کرد: اما عفاف و حجاب فرمایشی در جامعه اثربخش نیست و تنها عفاف و حجاب اعتقادی مؤثر است.


مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دستگاهی که خود آسیب دارد نباید متولی این امر شود، عنوان کرد: باید بخش‌هایی از جامعه که مردم به آنها اعتماد دارند مسئول این کار شوند چرا که بخش‌های حکومتی نوعاً در این مسیر می‌توانند ناموفق باشند.


حجت الاسلام لطفیان گفت: متاسفانه در خصوص عفاف و حجاب روی حقوق فرد تکیه شده است در حالی که این امر در زمره حقوق فردی قرار ندارد که شخص آزاد باشد بلکه این مسئله جزء حقوق اجتماعی است.


وی با تاکید بر اینکه افراد بی‌حجاب حقوق دیگران و جامعه را ضایع می‌کنند در این جهت که رعایت عفاف و حجاب حقوق فردی است، افزود: در این زمینه مشکل زیادی وجود دارد و این امر حداقل تخلف محسوب می‌شود.


عدم هماهنگی و عزم ملی در مسئله عفاف و حجاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با ابراز تاسف از اینکه در مسئله عفاف و حجاب هماهنگی و عزم ملی وجود ندارد، بیان کرد: تلقی واحدی در سطح جامعه از این موضوع نیست چرا که بخشی از جامعه خیلی مصمم‌اند اما بخش‌های دیگر جریان اباحه‌گری را اشاعه می‌دهند.


حجت الاسلام لطفیان با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی جامعه دچار ضعف است، ادامه داد: وقتی فرهنگ جامعه به جای برسد که بی‌حجاب را انسان متمدن معرفی کند و حتی برخی مسئولان به افراد بی‌حجاب احترام بیشتری بگذارند متاسفانه این باعث می‌شود تا حدودی برخی افراد بر همین اساس مسیر زندگی خود را تغییر دهند.


مشکلات عفاف و حجاب زنجیره‌ای است

وی با بیان اینکه در مساجد مشکل عفاف و حجاب نیست، افزود: در مدارس و دانشگاه اساساً این مسئله دغدغه اصلی‌ آن‌ها نیست چرا که مطالبه‌ای که برای سلف سرویس می‌شود برای سالم‌سازی فضا وجود ندارد.


مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی مشکلات بحث عفاف و حجاب را زنجیره‌ای عنوان کرد و گفت: تا این زنجیره به هم مرتبط نشود مشکل عفاف و حجاب حل نخواهد شد و باید تلقی واحدی در مردم و مسئولان نسبت به این موضوع به وجود آید.


باید آموزش هایی در خصوص حجاب به دختران و پسران در سنین پایین داده شود
سیده زهرا حسینی، عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز (15 تیر) در جمع خبرنگاران گفت: پوشیدن لباس‌های خاص برگرفته از فرهنگ غربی و ناشی از سهل‌انگاری بوده که در زمینه عفاف و حجاب صورت گرفته است.


وی در خصوص وضعیت حجاب و عفاف در شهر بیرجند افزود: شهر بیرجند به دلیل قدمت فرهنگی و مذهبی و پایبند بودن خانواده ها به اصول دینی؛ وضعیت رضایت بخشی دارد اما بازهم برخی بدحجابی ها قابل قبول نیست.


حسینی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی کشور باید بطور جدی به بحث حجاب و عفاف در بین دانش آموزان و معلمان توجه کند، بیان داشت: باید آموزش هایی در خصوص حجاب در سنین کم به دختران و پسران داده شود البته با زبان تهدید و زور نمی توان کار تربیتی و فرهنگی کرد.


عضو شورای اسلامی شهر بیرجند یادآور شد: در حوزه حجاب و عفاف در ادارت نیز بخشنامه وجود دارد و دستور العمل تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر به تمام ادارات ابلاغ شده و ادارات نیز باید روی این بخشنامه جدی کار کنند و تشریفاتی کار نشود و طبیعتا اگر بخشنامه در حد نامه باقی بماند برگه باطله ای بیش نیست.


حسینی ادامه داد: از طرفی دیگر بانوان شاغل در ادارات نیز به عنوان مرجع در جامعه هستند و بیشتر می شود از آنان الگو برداری کرد.

 


دوری از ایده‌آل‌ها در بحث عفاف و حجاب
مدیر حوزه علمیه نرجسیه بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: تنها دلیل موفق نبودن رعایت حجاب و عفاف این است که ما هنوز یاد نداریم یک امر الهی و سنت حسنه را در جامعه جا بیندازیم.


فاطمه صغری حجی‌پور با اشاره به اینکه دشمنان جنبه‌های غیرفرهنگی را با بسته‌بندی شیک و شکلاتی به خورد جوانان می‌دهند، بیان کرد: اگر همه افراد جامعه در بحث عفاف و حجاب احساس مسئولیت و تخصص پیدا کنند قطعاً در این زمینه موفق خواهیم شد.


وی با تاکید بر اینکه در بحث عفاف و حجاب از ایده‌آل ها دور هستیم، افزود: متاسفانه تاکنون در این مورد کم‌کاری شده است و باید حجاب از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.


مدیر حوزه علمیه نرجسیه بیرجند در خصوص آموزش فرهنگ عفاف و حجاب به فرزندان توسط خانواده‌ها متذکر شد: برخی خانواده‌ها حجاب را باور ندارند و مجبور هستند به دلایلی حجاب داشته باشد اما برخی دیگر از خانواده‌ها حجاب را قبول دارند اما از ادبیات درستی برای انتقال آن به فرزندانشان استفاده نمی‌کنند.


متاسفانه در بحث عفاف و حجاب هزینه نمی‌شود
حجی‌پور با اشاره به اینکه برخی خانواده با داشتن تحصیلات اما ادبیات کلامی مناسبی در صحبت با فرزندان خود ندارند، ادامه داد: رفتار و گفتار نامناسب آنها موجب راندن شدن فرزندان از خانواده می‌شود بنابراین اعتماد، صمیمیت و برخورد مناسب در انتقال مسئله حجاب و عفاف به فرزندان بسیار مهم است.


به گفته وی؛ همه از نظر شرعی مسئولیم پوششی داشته باشیم که دیگران نسبت به ما سوء ظن نداشته باشند البته خود افرادی که پوشش نامناسب دارند متوجه جلب توجه دیگران به خود هستند اما برخی برای اهداف خیلی پست مانند دوست شدن با جنس مخالف و یا به قول خودشان همسر پیدا کردن به این سمت می‌روند.


مدیر حوزه علمیه نرجسیه بیرجند با بیان اینکه دشمنان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و با هزینه‌های میلیاردی بر علیه عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند، گفت: اما در کشور ما برای برگزاری یک کارگاه آموزشی در بحث عفاف و حجاب بودجه نیست یا کمبود بودجه وجود دارد و متاسفانه در این زمینه هزینه نمی‌شود هر چند که این مهم هزینه نیست بلکه سود است.

 


باید روی غیرت مردان کار شود

حجی‌پور با اشاره به اینکه اسلام عفاف و حیا را برای مردان و زنان ضروری دانسته، یادآور شد: باید روی غیرت مردان کار شود تا از برخورد و راه رفتن در کنار یک خانم بدحجاب احساس افتخار نکنند زیرا یکی از عوامل اساسی عفت، غیرت و تعصب است.


وی با بیان اینکه همزمان با هفته عفاف و حجاب، همایش عفاف و حجاب با حضور اساتید مطرح کشوری در بیرجند برگزار می‌شود، افزود: با برگزاری این همایش خراسان جنوبی نخستین استانی در کشور خواهد بود که میزبان تربیت مدرس در بحث عفاف و حجاب است.
 

برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف در استان
سرپرست امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز در کمیته تخصصی حجاب و عفاف استان اظهار کرد: نمایشگاهی همزمان با روز ملی حجاب و عفاف (21 تیر) با برنامه های متنوع در نمایشگاه بین المللی دایر خواهد شد.


مژگان شریفی هدف از برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف را ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تعمیق باورها و ارزشهای دینی ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه دستگاه های اجرایی دخیل در حوزه و عفاف غرفه هایی را در قالب نمایشگاه پوستر، عکس و انواع برنامه های فرهنگی هنری و کارگاه های حجاب با حضور متخصصین حجاب و عفاف خواهند داشت.


رفتار متظاهرانه آسیب زیادی به حجاب و عفاف زده است
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه مد و لباس در این نمایشگاه خبرداد و افزود: در این نمایشگاه از محصولات مد اسلامی و ایرانی و انواع روسری ها و چادرهای حجاب استفاده می‌شود.


سرپرست امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی بر اهمیت حجاب و عفاف در ادارات استان تاکید کرد و تصریح کرد: امروز رفتار متظاهرانه آسیب زیادی به حجاب و عفاف زده بنابراین فردی که در جامعه مسئولیتی برعهده دارد وظیفه ‌اش نسبت به سایر مردم خطیرتر و مهم‌تر است چرا که رفتار او برای دیگران الگو است لذا اگر یک خانم در اداره با حجاب است باید در سایر مناسبات اجتماعی خود براین امر پابرجا بماند.


برخی افراد محیط کاری را تبدیل به سالن مد کرده‌اند
شریفی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد، محیط کاری را تبدیل به سالن مد کرده‌اند، افزود: بانوی شاغلی که در دستگاههای اجرایی مشغول خدمت است نماینده آن دستگاه محسوب می شود بنابراین وظیفه‌اش حفظ حریم حجاب و عفاف است و با هر پوششی که ظاهر می شود نمادی از یک دستگاه اجرایی است.


پایان پیام/

 

گزارش؛ زهرا مهرور

کد خبر 384263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha