سلام دوباره ایران به بازار جهانی گاز/پرداخت قسط هفتم توافق ژنو

خبرگزاری شبستان: سلام دوباره ایران به بازار جهانی گاز، 2 دلیل اصلی پایین ماندن دستمزد در ایران، اعلام برنامه‌های خروج از رکود تا 2 هفته آینده برخی از عناوین اخبار اقتصادی در هفته ای که گذشت، بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سلام دوباره ایران به بازار جهانی گاز، 2 دلیل اصلی پایین ماندن دستمزد در ایران، اعلام برنامه‌های خروج از رکود تا 2 هفته آینده برخی از عناوین اخبار اقتصادی در هفته ای که گذشت، بود. اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

 

قسط هفتم توافق ژنو پرداخت شد

بانک مرکزی گزارش داد: هفتم بدهی های سررسید شده توافق ژنو به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. بانک مرکز گزارش داد: بر اساس توافق ایران و گروه 1+5 مبلغ 550 میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط هفتم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شد.توافق ژنو امکان دسترسی ایران به 4.2 میلیارد دلار از پول نفت بلوکه شده را در 8 قسط فراهم می سازد. همچنین در خصوص قسط هشتم این بدهی‌ها، مراتب تحت اقدام بوده و به زودی واریز می‌شود.

 

بازتاب مزایده 9 میلیاردی کارخانه 200 میلیاردی/ دستور ویژه وزیر اقتصاد برای توقف یک مزایده جنجالی

پس از انتشار خبر مزایده 9 میلیارد تومانی یک کارخانه 200 میلیارد تومانی در استان گیلان، وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیرعامل بانک ملی دستور رسیدگی و حل و فصل آن را صادر کرده است.

 

تنش آبی در شهرهای بالای 500هزارنفر/ سرانه مصرف آب 34 لیتر کاهش یافت

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه نسبت به 8 سال گذشته سرانه مصرف آب هر نفر در ایران از 270 لیتر در شبانه روز به 236 لیتر کاهش یافته است گفت: با کمک مردم می توانیم از تابستان بدون ایجاد مسائل آبی عبور کنیم.

ستار محمودی با اعلام اینکه در 12 کلانشهر بالا 500 هزار نفر جمعیت کشور از جمله تهران در مرز تنش آبی قرار داریم گفت: البته بررسی روند بارش ها و روان آب ها از قبل نشان داده بود که در این زمینه وضعیت مناسبی نداریم.قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: وقتی آب کم می شود شهرهای بزرگ به دلیل فراوانی جمعیت دچار مشکلات خاص خود می شوند. از اواخر دی ماه سال گذشته تلاش شد تا علاوه بر پیش بینی برخی تمهیدات، تاسیسات آبی نیز آماده خدمات رسانی باشند.

 

اعلام برنامه‌های خروج از رکود تا 2 هفته آینده/ سه راهکار دولت برای تامین مالی تولید

معاون اول رئیس جمهور با تاکید براینکه حمایت از تولیدات داخلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است گفت: قرار است با استفاده از منابع بانک‌ها، منابع خارجی، فاینانس و دیگر راهکارها شرایط لازم برای خروج از رکود فراهم شود و امیدواریم برنامه های آن تا پایان تیرماه اعلام شود.اسحاق جهانگیری در مراسم بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم و کلیدی در توسعه کشور نام‌ برد و گفت: اگر گاهی بر توسعه صنعتی به عنوان توسعه پایدار تاکید می‌شود این به معنای کم‌اهمیت بودن بخش کشاورزی نیست؛ چرا که بخش کشاورزی و بخش صنعت مکمل یکدیگر بوده و نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند.

 

2 دلیل اصلی پایین ماندن دستمزد در ایران/ پرداخت هزینه‌ سَربار تولید از جیب کارگران!

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران واسطه گری در اقتصاد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از دلایل مهم پایین بودن دستمزدها در ایران دانست و گفت: در قالب کمیته تخصصی مزد و بهره وری به دنبال استخراج وضعیت هزینه کرد بنگاه ها و در نتیجه افزایش سهم مزد و کاهش هزینه های سربار در تولید هستیم.

ابوالفضل فتح الهی ر با اعلام اینکه سهم مزد نیروی کار در ایران از قیمت تمام شده تولید 8 تا 12 درصد است گفت: این در حالی است که سهم دستمزد در بنگاه های کشورهای توسعه یافته و صنعتی 40 تا 50 درصد است.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: واسطه گری، دلالی و هزینه های مربوط به حامل های انرژی باعث شده تا قیمت تمام شده تولید در ایران بالا برود و در نتیجه کارفرمایان برای جبران هزینه ها، از دستمزد کارگران کم کنند.

 

دولت برای قطع یارانه پُردرآمدها عجله ندارد/ پیام ویژه به سرمایه‌گذاران بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با هشدار نسبت به انجام فعالیت‌های هیجانی در بورس و متضرر شدن در صورت فروش سهام در شرایط فعلی، گفت: برای قطع یارانه پُردرآمدها عجله نداریم اما اگر خانواری مشمول دریافت نباشد، قطعا یارانه اش قطع خواهد شد.علی طیب نیا در حاشیه جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: بازار سرمایه بعد از دوره رونقی که در سال گذشته تجربه کرد و شاخص کل بورس افزایش چشمگیری داشت به یک شرایط هیجانی دست یافته بود که علت اصلی آن افزایش ارزش دارایی بنگاه های تولیدی به دلیل صعود نرخ ارز بود.

 

سلام دوباره ایران به بازار جهانی گاز/ اروپایی‌ها مشتری گاز مایع شدند

با وجود فراز و فرودهای صادرات نفت خام، ایران با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی به ویژه در پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز مایع، صادرات این محصول استراتژیک گازی را در دستور کار قرار داد.در طول چند ماه گذشته صادرات نفت خام ایران با فراز و فرودهای متعددی روبرو بوده است. پس از جهش چند صد هزار بشکه‌ای صادرات نفت بر اساس آخرین گزارش موسسات بین‌المللی حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در محدوده یک میلیارد و 500 هزار بشکه تثبیت شده است.

با این وجود ایران به منظور حضور پایدارتر در بازارهای جهانی انرژی صادرات سایر محصولات استراتژیک گازی همچون گاز مایع را در دستور کار قرار داده است.

 

سیف خواستار رسیدگی به پرونده 650 میلیون یورویی در شورای رقابت شد

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه اقدام بانک مرکزی در مورد پرونده 650 میلیون یورویی کاملاً موجه و منطقی بوده است، گفت: به نظر می رسد به موجب قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی مرجع صالح برای رسیدگی به این پرونده شورای رقابت باشد.ولی الله سیف در مورد اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر اینکه « با نظر کمیسیون اصل 90 پرونده 650 میلیون یورویی به قوه قضائیه ارجاع نشده است زیرا هم بانک مرکزی و هم شرکت مربوطه این تخلف را پذیرفته و اعلام کردند این رانت پرداخت نشد بنا براین این قضیه منتفی است»، گفت: اقدام بانک مرکزی اقدامی کاملاً موجه و منطقی بوده است.

پایان پیام/

کد خبر 384308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha