مصلی نماز جمعه نماد گرگان است

خبرگزاری شبستان: مصلی اصلی نماز جمعه گرگان بالاخره پس از 10 سال انتظار، روز گذشته (20 تیر) همزمان با دومین جمعه ماه مبارک رمضان به بهره‏برداری رسید.

خبرگزاری شبستان- گلستان: مصلی اصلی با هدف بازسازی، سال 1388 تخریب و در این مدت نماز عبادی – سیاسی جمعه در باغ سازمان جهاد کشاورزی اقامه می‏شد.


بهره‏برداری از فاز اول این مصلی به دو دلیل با ابراز خرسندی نمازگزاران جمعه این شهر همراه بود؛ دلیل اول اینکه پس از 10 سال، مصلی اصلی شهر مورد بهره‏برداری قرار گرفت و دلیل دوم هم اینکه شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان نماد خاصی که محل مراجعه مردم باشد، ندارد، از این نظر، مصلی نماز جمعه، نماد اصلی شهر محسوب می‏شود.


یکی از شهروندان گرگانی گفت: فضای داخلی مصلی با معماری زیبا و ماندگاری ساخته شده و از این نظر نه تنها نماد شهر گرگان بلکه نماد استان گلستان نیز هست.


رمضانعلی حقیقی افزود: در استان گلستان ساختمانی با این عظمت و زیبایی وجود ندارد به همین دلیل موجب شعف و خرسندی است که با گذشت حدود 17 سال از تاسیس استان، ساختمانی درخور شان و شایستگی آن تاسیس شد.


وی، از تلاش‏های مسئولان و دست‏اندرکاران به ویژه نماینده ولی‏فقیه در استان گلستان برای بازسازی مصلی اصلی نماز جمعه شهر گرگان تقدیر کرد.


یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه حدود 30 سال به نماز جمعه می‏آید، اظهار کرد: نماز جمعه طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) حج فقراست و حضور در چنین مراسمی باید در شان نمازگزاران باشد.
 

الله‏یار احمدی افزود: داخل مصلی جدید دارای فضا و ظرفیت بسیار خوبی برای حضور گسترده نمازگزاران است و علاوه بر این سیستم سرمایشی آن نیز مناسب است.


به گفته وی، یکی از ویژگی‏های مثبت این مصلی وجود فروشگاه محصولات فرهنگی است که ان‏شاءالله در فاز دوم مورد بهره‏برداری قرار می‏گیرد.


شهروند دیگری با اشاره به برگزاری همایش‏های مختلف در گرگان و فقدان مکانی مناسب برای برگزاری چنین برنامه‏هایی، اظهار کرد: مصلی جدید نماز جمعه گرگان این خلاء را پر کرد.


محمدرضا اصلانی ادامه داد: در نماز جمعه روشنگری‏های بسیار خوبی درباره مسائل مذهبی و سیاسی روز صورت می‏گیرد به همین دلیل حضور در این مراسم عبادی – سیاسی در تنویر افکار عمومی تاثیر بسیار مثبتی دارد.


یکی دیگر از شهروندان نیز با تقدیر از آیت‏الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی‏فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، به دلیل اقامه بیش از 30 سال نماز جمعه در این شهر، گفت: وی در خطبه‏ها و موضع‏گیری‏های خود همیشه جانب اعتدال را رعایت کرده و اطلاعات مناسبی در اختیار نمازگزاران قرار می‏دهد.


مهناز پرتوی، مدت زمان 20 دقیقه‏ای هر یک از خطبه‏ها را مناسب ارزیابی و در عین حال از سخنرانی بین دو نماز انتقاد کرد.


وی با بیان اینکه سخنرانی مسئولان باید قبل از خطبه‏ها برنامه‏ریزی شود، افزود: متاسفانه مسئولانی که بین دو نماز سخنرانی می‏کنند نسبت به زمان بی‏توجه و فقط به فکر بیان مطالب خود هستند.


این شهروند گرگانی با بیان اینکه فاصله بین دو نماز از حوصله نمازگزاران خارج است، تاکید کرد: چنین کاری موجب دلخوری و حتی بدبینی مردم نسبت به مسئولان و حتی دست‏اندرکاران ستاد نماز جمعه می‏شود.


حجت‏‏الاسلام ابوالفضل عامری، مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه گرگان در همین راستا گفت: برای بهره‏برداری فاز اول مصلی گرگان، مبلغ ۷۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و ۶ میلیارد ریال نیز بدهی برجای مانده است.


وی افزود: بازسازی مصلی نماز جمعه گرگان از سال 1383 آغاز شد و پس از 10 سال، روز گذشته با حضور نماینده ولی‏فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان به بهره‏برداری رسید.


حجت الاسلام عامری خاطرنشان کرد: در این سال‏ها نماز جمعه گرگان با حضور پرشور مردم ولایت‏مدار این شهر در باغ سازمان جهادکشاورزی استان گلستان اقامه می‏شد.


مسئول ستاد نماز جمعه گرگان ادامه داد: مصلی نماز جمعه گرگان دارای یک هکتار مساحت و بیش از 8 هزار مترمربع زیربناست که در یک طبقه زیرزمین به مساحت یک هزار مترمربع، طبقه همکف به مساحت 2 هزار و 500 مترمربع، نیم‏طبقه به مساحت یک هزار و 500 مترمربع و سایر فضاهای جانبی به بهره‏برداری رسید.


حجت‏الاسلام عامری اضافه کرد: فاز دوم این مصلی شامل زیرزمین و بخش‏های دیگر مانند فروشگاه محصولات فرهنگی است که در آینده مورد بهره‏برداری قرار می‏گیرد.


به گفته وی، برای بهره‏برداری فاز اول این مصلی، مبلغ 76 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و 6 میلیارد ریال نیز بدهی برجای مانده است.
 

مسئول ستاد نماز جمعه گرگان، از استانداری گلستان به دلیل حمایت مالی 35 میلیارد ریالی بابت بازسازی مصلی نماز جمعه گرگان و همچنین سایر ادارات و افرادی که در این سال‏ها ستاد نماز جمعه گرگان را یاری رساندند، تقدیر کرد.


حجت‏الاسلام عامری افزود: برای تکمیل فاز دوم مصلی نماز جمعه گرگان بیش از 10 میلیارد ریال بودجه نیاز است.


وی خاطرنشان کرد: مراسم افتتاح مصلی نماز جمعه گرگان بعد از ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار می‏شود.


پایان پیام/
 

کد خبر 384644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha