استان البرز با توزیع نامتوازن فضای آموزشی مواجه است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: استان البرز با توجه به رشد سه درصدی جمعیت دانش آموزی، با توزیع نامتوازن فضای آموزشی مواجه است.

خسرو ساکی، مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز، گفت: استان البرز فضای مطلوب جغرافیای دارد، اما تقسیم جمعیت در مناطق مختلف به درستی انجام نشده است.

 

به گفته ساکی، در استان البرز با توزیع نامتوازن فضای آموزشی و جمعیت دانش آموزی مواجه هستیم، در بعضی نواحی فضا به میزان کافی وجود دارد و تعداد دانش آموز به نسبت استاندارد کم است ولی در برخی نواحی همچون آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

 

ساکی ادامه داد: 90 درصد مدارس ناحیه چهار کرج ضمن اینکه به صورت دو نوبته بوده اداره می شوند دارای کلاس های متراکم هستند و این در حالی است که در برخی از مناطق تعداد دانش آموزان به حد مورد نظر نیز نمی رسد.

 

کمبود یک هزار معلم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی جدید در البرز

 

این مسئول با اشاره به ضعف تناسب میان نیروهای موجود با نیازهای آموزش و پرورش گفت: یکی از این مشکلات کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی است که براساس برآوردهای صورت گرفته در سال تحصیلی آینده با توجه به بازنشستگی معلمان و رشد دانش آموزی با کمبود حدود یک هزار معلم در این مقطع مواجه هستیم.

 

ساکی با بیان این مطلب که کمبود نیروی متخصص مرد در دوره اول و دوم متوسطه از دیگر مشکلات اموزشی استان است توضیح داد: به منظور تامین نیروی انسانی در مقطع ابتدایی مجبور هستیم دوره های فشرده در میان معلمان دوره های اول و دوم متوسطه قرار دهیم، ضمن این که از این نیروها در دو شیفت به صورت اضافه تدریس استفاده می کنیم.

 

وی با ارائه آماری از دانش آموزانی که در حال حاضر در مقاطع فنی و حرفه ای و کارو دانش مشغول به تحصیل هستند، توضیح داد: در سطح استان در شاخه فنی حرفه ای 10 هزار و 240 دانش آموز و در شاخه کار و دانش 15 هزار و 588 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که در مجموع 43 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند که این رقم بایستی به 50 درصد برسد که لازمه آن ساخت هنرستانهای جدید و تامین امکانات است.

 

رشد سه درصدی جمعیت دانش آموزی در البرز

 

به گفته ساکی در بیشتر استانها بین اعتبارات و امکانات با روند رشد دانش آموزی هماهنگی وجود دارد ولی در استان البرز سال تحصیلی گذشته حدود سه درصد رشد جمعیت دانش آموزی داشت و پیش بینی این رشد در سال تحصیلی آتی نیز هست ولی تامین اعتبارات همان روال متعارف کشوری را دارد که جبران کمبودها را نمی کند.

 

وی با اشاره دوباره به کمبود فضای آموزشی به خصوص در مناطق مهاجر پذیر استان، اضافه کرد: این گونه تامین اعتبار و امکانات نه تنها نیاز دانش آموزان موجود را تامین نمی کند بلکه برای دانش آموزان جدید الورود به استان و مدارس نیز جوابگو نیست .

 

وی اظهار کرد: بر اساس بررسی ها، حدود هشت هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی شناسایی شده و درصورتی که با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه ای منعقد کنیم می توانیم تعدادی از دانش آموزان را با پرداخت شهریه متناسب توسط آموزش و پرورش به این مدارس اعزام کنیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با امعان نظر به اهمیت اردوگاه های آموزشی دانش آموزان توضیح داد: یکی از دغدغه های زیرساختی در استان کمبود زیرساخت های اردگاهی است، که در اوقات فراغت مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه در این استان دو اردوگاه آموزشی بیشتر وجود ندارد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 385096

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha