بیش از یک هزار نفر از اولیای دانش آموزان یزدی بی سواد هستند

خبرگزاری شبستان: معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد گفت: یک هزار و 303 نفر از اولیای دانش آموزان استان یزد بی سواد هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد مرآت امین الرعیا معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد ظهر امروز (30 تیر) در جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی استان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین روزه دار در این ماه مبارک گفت: یکی از شوراهایی که از 9 سال گذشته در کشور به دلیل مختلفی مانند ادغام ها، شوراهای مشابه و ... برگزار نشده، شورای سواد آموزی استان است.
 

وی افزود: اولین جلسه این شورا در دولت تدبیر و امید و با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد که برکات زیادی را به دنبال داشته است.


امین الرعیا با اشاره به برگزاری اولین همایش تجلیل از پیشکسوتان و فعالان عرصه سواد آموزی استان در اردیبهشت سال جاری گفت: برگزاری این مراسم بارها از سوی وزارت آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه رسیدن به باسوادی کامل استان در صورت تجمیع دستگاه ها به راحتی میسر می شود افزود: استان یزد در این راه نسبت به کشور مسیر راحت تری را پیشرو دارد.


امین الرعیا در تبیین مراحل سواد آموزی گفت: نخستین دوره در این طرح دوره سواد آموزی است که در قالب دوره های سواد آموزی برای افراد بی سواد صورت می گیرد.


وی دوره تحکیم را مرحله دوم این طرح دانست و افزود: این دوره، دوره ای کوتاه مدت است که برای تثبیت و تحکیم آموخته های افراد و فقط برای جلوگیری از بازگشت به بی سوادی صورت می گیرد.


معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد از دوره انتقال به عنوان سومین مرحله این طرح یاد کرد و اظهار داشت:دوره انتقال معادل پایه ششم ابتدایی است و پس از آن فر می تواند وارد چرخه رسمی آموزش و پرورش کشور شود.


وی در تببین وظایف شورای پشتیبانی سواد آموزی استان گفت: شناخت مشکلات و مسائل سواد آموزی، نظارت بر حسن اجرا دستورات ابلاغ شده از مرکز، سیاستگذاری تبلیغات در استان، بسیج امکانات موجود در استان، بحق ارتقاء سواد آموزی استان ، اجرای طرح های ابلغی از ستاد و... از مهم ترین این وظایف است.


امین الرعیا با اشاره به وضعیت بی سواد استان گفت: در گروه سنی بالای 6 سال استان یزد با 87 و هفت دهم درصد با سوادی توانسته است رتبه چهارم کشور را به خود احتصاص دهد.


وی با بیان اینکه میانگین با سوادی استان از میانگین کشوری بالاتر است افزود: ما بدون آمار مربوط به اتباع بیگانه در جایگاه اول تا سوم کشور قرار داریم.


وی مجموع بی سوادان استان در سرشماری سال 90 را 33 هزار و 809 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد حدود 23 هزار و 919 نفر در گروه سنی بالای 6 سال و 33 هزار و 809 نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال قرار دارند.


امین الرعیا تعداد بی سوادان بومی استان را 10 هزار و 915 نفر اعلام کرد و افزود: طبق آمار سال 91 درصد باسوادی استان 98 و چهار دهم درصد می باشد.


وی اضافه کرد: در این سرشماری شهرستان میبد با 98 و هشت دهم درصد بیشترین میزان با سوادی و شهرستان خاتم با 96 و یک دهم درصد کمترین میزان با سوادی را به خود اختصاص داده اند.


معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد گفت: 60 درصد جمعیت بی سواد باقیمانده استان را افراد غیر بومی و حدود 40 درصد را افراد بومی تشکیل می دهند.


وی در تبیین رویکردهای اساسی سواد آموزی استان در کاهش بی سوادی افزود: در این راستا چهار طرح با سواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان، سواد آموزی گروه سنی 10 تا 20 سال، انسداد مبانی ورودی بی سوادی و ریشه کنی بی سوادی در دست اقدام می باشد.


امین الرعیا با اشاره به وجود یک هزار و 303 اولیای بی سواد در استان گفت: برای این اولیا کار و برنامه ریزی جدی صورت گرفته است.


وی بر لزوم برنامه ریزی بر ریشه کنی بی سوادی در گروه سنی 10 تا 20 سال تاکید کرد و افزود: این گروه در معرض آسیب های مختلف قرار دارند و حضور آنها یک معضل است.


امین الرعیا افزود: این طرح برای 547 نفر از دانش آموزان استان که جزو مجموعه آماری 66 هزار نفری کشوری هستند در سال تحصیلی 93-94 انجام می شود.


وی از حضور اتباع بیگانه، مهاجرت، عدم ماندگاری سواد،خود اظهاری، عدم درخواست و انگیزه، پراکندگی و عدم تدوین قوانین الزام آور به عنوان مشکلات و چالش های پیشروی سوادآموزی استان یاد کرد.


وی با مقایسه آمار بی سوادی استان در سال های 85 و 90 گفت: تعداد بی سوادان استان در سال 85 حدود 29 هزار 384 نفر بوده است که علیرغم فعالیت های انجام شده و آموزش حدود 21 هزار نفر این آمار در سال 90 به حدود 29 هزار 573 نفر رسیده است که این رشد به دلیل مهاجرت های صورت گرفته به استان می باشد.


معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به انعقاد تفاهمنامه های همکاری در حوزه سواد آموزی استان اظهار داشت: کانون های مساجد، بهزیستی، صدا و سیما، کمیته امداد، سازمان زندان ها و... از جمله این سازمان ها و دستگاه ها می باشند.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

کد خبر 387611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha