مسئولان باید با جدیت دولت را در جهت کاهش آلودگی هوا یاری کنند

خبرگزاری شبستان: استاندار مرکزی گفت: مسئولان باید با جدیت مصوبات هیأت دولت در جهت کاهش آلودگی هوا را پیگیری و اجرایی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری مرکزی محمدحسین مقیمی، استاندار مرکزی گفت: محمد حسین مقیمی افزود: دستگاه های اجرایی موظفند با توجه به لزوم اهتمام جدی برای مقابله موثر با آلودگی هوا طی زمانبندی تعیین شده در تصویب نامه ابلاغی هیات دولت برای کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور نسبت به اجرای این مصوبات اقدام کنند.

 

وی بیان کرد: این تصویب نامه با 9 محور و 41 زیر برنامه مهم هدفگذاری شده است که برنامه هایی که در این تصویب نامه در بازه زمانی طولانی تری قابل اجرا هستند باید طی برنامه ریزی مدون و مشخص از سوی دستگاه ها اجرایی شوند.

 

مقیمی اظهار کرد: یکی از تکالیف مهم طرح کاهش آلودگی هوا برای هشت کلانشهر کشور برنامه اجرایی تعویض کاتالیست خودروهای درون شهری عمومی در مهلت شش ماهه و استفاده اجباری از صافی ذرات در خودروهای دیزلی سنگین است که دستگاه های اجرایی متولی باید با حساسیت خاص در اجرایی شدن آن بکوشند.

 

استاندار مرکزی عنوان کرد: برنامه بازسازی، نوسازی، افزایش بهره وری،ارتقای فناوری و بازدهی حرارتی در نیروگاه حرارتی شازند در راستای نیاز منطقه به کاهش اثرات سوء فعالیت های صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به جایگاه استان مرکزی در تولید انرژی کشور و همچنین آسیب های زیست محیطی تحمیل شده به استان ناشی از مصرف سوخت فسیلی می طلبد وزارت نیرو درخصوص اختصاص حداقل ده درصد از ظرفیت های جدید تولید برق به نیروگاه های بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمائی و حمایت از توسعه شبکه های هوشمند انرژی سهمی متناسب با این مصوبه در اختیار استان قرار دهد.

 

مقیمی تصریح کرد: با توجه به تاثیر گذاری رسانه در بهبود و اصلاح رفتارهای زیست محیطی در عرصه عمومی ، صدا و سیمای استان می بایست نسبت به تحقق مصوبه دولت و در تعامل با اداره کل محیط زیست استان نسبت به پخش رایگان مطالب آموزشی این اداره کل اقدام کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مرکزی، استاندار مرکزی با اشاره به نقش افزایش سرانه فضای سبز در کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک، خاطر نشان کرد: نظر به تکالیف تعیین شده در مصوبه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک و برنامه افزایش سالانه 200 هکتار تا دست یابی به سرانه تعیین شده در مصوبه و همچنین هزینه های بالای کاشت و نگهداری و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار تخصیص اعتبار متناسب از محل این بند از سوی وزارت کشور برای استان مرکزی امری ضروری است.

 

گفتنی است اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که بر اساس مطالعات موجود صنعت و معضلات ترافیکی با سهم برابر در آلایندگی هوای آن سهم دارند.


یکی از علل معضلات حاد آلایندگی هوای اراک شرایط خاص اکولوژیک این شهر است که از سه سمت با کوه و یک سمت با کویر محصور شده و علاوه بر ایستایی و ماندگاری آلودگی در محیط با کمترین وزش باد بستر انتقال ریزگرد از کانون غبار کویر میقان به سمت شهر فراهم می شود.


پایان پیام/

کد خبر 386550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha