انتقال غیر مستقیم مفاهیم قرآن و ورود به دنیای جذاب کودکانه

خبرگزاری شبستان: بخش کودک و نوجوان در بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در غرفه هایی جذاب پذیرای بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن روزهای پایانی خود را سپری می کند که بخش کودک و نوجوان به عنوان پر بازدید کننده ترین بخش برنامه های خود همچون گذشته ویژه مخاطبین 4 سال تا 17 سال ارائه می کند.

 

بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه بین المللی قرآن، روبروی یادمان شهدای گمنام مجموعه باغ موزه دفاع مقدس واقع شده است و افرادی که با وسیله شخصی برای بازدید از نمایشگاه قرآن مراجعه می کنند، قبل از هر چیز با بخش کودک و نوجوان مواجه خواهند شد.

 

بخشی متمرکز که در بدو ورود به آن با دنیایی از رنگهای شاد و کودکانه روبرو می شوید، دنیایی که سعی شده است تا در آن داستانهای مذهبی و آموزشهای دینی به بهترین نحو به کودکان آموزش داده شود. در این بخش سعی شده است تا جاذبه های دینی و قرآنی به گونه ای معرفی شود که کودکان به عنوان نسل آینده و سازندگان آینده کشورمان بیشترین بهره ها را از آن بگیرند.

 

غرفه ها در این بخش در دو ردیف رو در روی هم چیده شده اند و هر کدام یکی از هنرها را آموزش می دهند، اینجا حتی از کوچکترین نکته ها برای جذب کودکان نیز غافل نشده است، جهت نماها نیز در اشکال زیبایی بر روی در و دیوار این بخش نصب شده اند تا کودکان بیشتر جذب آن شوند. مسئولان اکثر غرفه ها توسط بانوان اداره می شود و غرفه داران با مهربانی سعی در آموزش هنرهای مختلف دارند.


بنابراین گزارش متولی بخش کودک و نوجوان بر عهده کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بوده که پس از 4 سال وقفه دوباره مسئولیت این بخش را در نمایشگاه قرآن برعهده دارد.
از جذاب ترین غرفه های بخش کودک و نوجوان می توان به غرفه سفال، نقاشی، خوشنویسی، انیمیشن، پتینه کاری، آشنایی با سبک زندگی ایرانی_ اسلامی، بازی با رایانه، کاردستی، اجرای گروه نمایشی بچه های ایران اشاره کرد.


گفتنی است در ایام شب های قدر گروه نمایشی برنامه های خود را اجرا نمی کند اما در سایر شب ها این گروه برنامه های جذابی با موضوعات قرآن و معرفی سبک زندگی اسلامی و ایرانی همچون برخورد با همسایه، برخورد با شهروندان، زندگی اجتماعی، پیام های قرآنی و... را اجرا می کند. همچنین برگزاری مسابقه قرآنی و پیام رسانی و معرفی سبک زندگی مناطق مختلف کشورمان از دیگر برنامه های گروه نمایشی بچه های ایران است.

 

گفتنی است از دیگر برنامه های بخش کودکان نمایشگاه مسابقات قرآنی است؛ کودکان با حضور در مسابقه قرآن بخوان و جایزه بگیر می توانند خاطره خوشی از لحظات انس با آیات الهی را در نمایشگاه قرآن تجربه کنند.


یکی دیگر از غرفه های بخش کودک انیمیشن سازی و آشنایی با تکنیک های ساخت کاراکتر نمایشی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علاقه مندان می توانند با کاغذ رنگی شخصیت های داستانی خود را طراحی کنند، سپس با کمک مربی این طراحی ها توسط ابزاری خاص تبدیل به یک انیمیشن با موضوعات قرآنی می شود.


بنابراین گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از با 900 شعبه فعال در سراسر کشور فعالیت می کند که نزدیک به 80 شعبه آن در شهر تهران قرار دارد. رویکرد فعالیت های این کانون در قالب های مختلف هنری و فرهنگی ارائه می شود اما به مناسبت ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان و نمایشگاه بین المللی قرآن و یا ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران و یا عاشورا و تاسوعای حسینی این برنامه ها رنگ بوی خاصی می گیرد.


یکی از مهمترین ویژگی های بخش کودک نمایشگاه قرآن امسال انتقال مفاهیم به صورت غیر مستقیم است که این شیوه کارآمد موفقیت های خوبی در زمینه ارتباط گیری با کودکان داشته است به گونه ای که به گفته مسئول این بخش کودکی به بهانه ساخت انیمیشن 8 شب متوالی در نمایشگاه قرآن حضور یافت.


یکی از نقاط ضعف نمایشگاه قرآن امسال نبود تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق برای حضور بازدیدکنندگان در بخش کودک است، ولی علی رغم این کاستی فضای این بخش بسیار مناسب در نظر گرفته شده است.


پس از تمدید نمایشگاه قرآن تا پایان تیرماه امسال بخش کودوک و نوجوان همچون سابق به فعالیت خود ادامه می دهد و مربیان و کارشناسان زبده حوزه کودک آماده خدمات رسانی هستند.


پایان پیام/
 

کد خبر 387010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha