مداح امروز...//مداحی هنری برای رساندن مردم به عبودیت و بندگی حق است

رییس کانون مداحان شهرستان قائمشهر اخلاص و صدق را مهمترین ارکان مداحی دانست و گفت: مداحی هنری برای رساندن مردم به عبودیت و بندگی حق است.

مرتضی سروعلی، معاون کانون مداحان استان مازندران و رییس کانون مداحان شهرستان قائمشهر به خبرنگار شبستان گفت: ملاک های مداح خوب در عین پیچیدگی، بسیار ساده است و به وسیله این ملاک ها هم مداحان می توانند خود را بشناسند و هم مردم می توانند مداح خوب را تشخیص دهند.

 

 

وی افزود: ملاک اول این است که شخصی که در مجلس عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کند اعم از مداح و غیرمداح باید ببینید آیا پس از مجلس تغییری در وی صورت گرفته و یک قدم از زشتی ها دور شده و به سمت خوبی ها حرکت کرده است  یا نه.

سروعلی ادامه داد: در راس همه این ملاک های یک مداح شیعی می توان به همان دو ملاکی اشاره کرد که مرحوم محدث نوری از آن نام می برد یعنی اخلاص و صدق.

 

وی در توضیح و تفسیر این دو ملاک گفت: مداحان اه بسیار سختی را در پیش دارند. اخلاص کیمیایی است که به دست آوردن آن به این سادگی ها نیست، ثروت، قدرت و شهرت موانع اخلاص هستند که مداح باید آنها را پشت سر بگذارد.

جانشین کانون مداحان استان مازندران ادامه داد: برای این که مداح از دروغ گویی بپرهزید در درجه اول باید احاطه و اشراف کامل به زندگی ائمه (ع) داشته باشد و در مرتبه بعد باید بدون توجه به خوشامد دیگران تنها واقعیت را بخواند.

 

این مداح اهل بیت(ع)، مداحی را شغلی بسیار خطیر و سخت عنوان کرد و افزود: مداح کسی است که بتواند مردم را از کانال امام حسین (ع) به خدا نزدیک کند به عبارت بهتر مداحی هنری است که مداح آن را به خدمت می گیرد تا با استفاده از آن مردم را به عبودیت و بندگی حق برساند.

سروعلی افزود: هنر مداحی تلفیقی است از بیش از 60 هنر و این امر کار مداحان را بسیار مشکل می کند زیرا مداحان باید بتوانند همزمان به تمام این هنرها مسلط باشند و به صورت زنده آن را اجرا کنند.

 

مسئول کانون مداحان قائمشهر تصریح کرد: اگر مداحان تمام اوقات خود را به صورت حرفه ای به مداحی و مطالعه در این باره اختصاص دهند باز هم جای کار دارد چون مداح هم باید بصیر باشد و هم باید بتواند بصیرت مردم را افزایش دهد.

وی با تاکید بر ضرورت نوآوری در بحث مداحی گفت: مقام معظم رهبری هم تصریح کرده اند که نوآوری در مداحی ضروریست ولی باید بر مبنای اصول مورد تایید اسلام باشد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 3883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha