مداح امروز...// بصیرت افزایی رسالت مداحان در عصر حاضر است

مسئول سازمان بسیج مداحان استان اصفهان با تاکید بر لزوم طرح ابعاد مختلف واقعه عاشورا ازسوی مداحان، بصیرت افزایی را رسالت مداحان در عصر حاضر دانست.

مجید صابری، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی سپاه صاحب الزمان (ع) استان اصفهان به خبرنگار شبستان گفت: در تاریخ عاشورا آمده است که وقتی کاروان اسرا به مدینه بازمی گردد امام سجاد (ع) بشیر بن جزلم را که صدای خوبی داشت می فرستد تا خبر آمدن اهل بیت (ع) را به اهل مدینه برساند.

وی افزود: بشیر با صدای زیبای خود و با استفاده از اشعار زیبایی پیام آمدن اهل بیت را می رساند نکته مهم در اشعار وی این است که در این اشعار از آیات قرآن استفاده می کند. این مسئله می تواند الگویی باشد تا مداحان اهتمام بورزند از آیات قرآن نیز در کنار اشعار خود استفاده کنند.

صابری نقش مداحان را در زمان ائمه (ع) بسیار برجسته خواند و گفت: از زمان پیامبر اکرم (ص) تا زمان امام حسن عسگری (ع) مداحان جایگاه ویژه ای داشتند به طوری که در تاریخ اشعار کمیت، دعبل و ... در مدح ائمه (ع) به طور مفصل آمده است و حضرات معصومین (ع) به اکرام ایشان می پرداختند.

مسئول هیئات مذهبی سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان مداحان را زبان اهل بیت (ع) و رهبری زمان دانست و افزود: در زمانی که اهل بیت (ع) تحت نظارت شدید و در محاصره بودند و خفقان شدیدی علیه شیعه حاکم بود مداحان با زبان شعر و استعاره و تمثیل از اهل بیت (ع) دفاع می کردند در زمان کنونی نیز وضع به همین منوال است و مداحان زبان رهبری اند.

این مداح اهل بیت (ع) رسالت مداحان را انتقال و حقیقت عاشورا خواند و گفت: امام رضا (ع) در حدیثی می فرمایند که مردم اگر محاسن و خوبی های کلام ما را بدانند از ما تبعیت می کنند به همین دلیل است که علما و به خصوص رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که تنها حقیقت و واقعیت گفته شود نه کمتر و نه بیشتر.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر اقبال به مداحی زیاد شده است تصریح کرد: متاسفانه این حال و هوا باعث منبرگریزی شده است که می تواند در طولانی مدت خطرات و آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد.

صابری افزایش بصیرت نسبت به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) را وظیفه دیگر مداحان دانست و گفت: دلیل مداحان باید با آگاهی از آنچه در جهان و جامعه می گذرد و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله) بصیرت مردم را افزایش دهند.

مسئول سازمان بسیج مداحان استان اصفهان با تاکید بر ضرورت مقتل خوانی در مجالس عزاداری گفت: چند سال پیش تصاویری از آیت الله حکیم از صداوسیما پخش شد که ایشان از روی مقتل، به روضه خوانی پرداختند این موضوع تاثیرات گسترده و عمیقی را در سطح جامعه گذاشت.

وی افزود: مقتل خوانی در مجالس عزاداری چند حسن دارد اول اینکه اعتماد مردم را جلب می کند و مردم مطمئن می شوند که مداح با سند و مدرک می خواند و دوم اینکه جوانان، فرهیختگان و دیگر اقشار مردم بیشتر و بیشتر جلب مجالس امام حسن (ع) می شوند.

پایان پیام/
 

کد خبر 3799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha