استقبال کم مردم در روزهای نخست نمایشگاه/ رشد کمی بخش بین الملل

خبرگزاری شبستان: نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با وجودی که به نسبت سالهای گذشته؛ روزهای بیشتری دائر بود اما برگزاری همزمان این نمایشگاه با لیالی قدر میزان بازدیدها را در روزهای نخست کاهش داد.

خبرگزاری شبستان- خراسان رضوی؛ نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که برخی از غرفه داران و بازدیدکنندگان نظرات مختلفی در رابطه با این دوره نمایشگاه داشته اند که برخی از این نظرات برای مسئولان در روند برگزاری این نمایشگاه در سالهای آتی می تواند قابل تامل باشد.

 

برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد فرصت بسیار مناسبی را فراهم آورده است تا مردم به ویژه مشهدی ها با ظرفیت های قرآنی کشور آشنا شوند.

 

امسال نیز نهمین دوره این نمایشگاه با حضور شرکت کنندگان داخلی و 21 کشور خارجی در 30 بخش، 700 غرفه و 15 هزار مترمربع مساحت از هجدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برابر با 25 تیر تا 3 مرداد ماه جاری به مدت 10 روز در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزاری می شود.

 

یکی از نقاط قابل توجه در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت مشهد افزایش تعداد کشورهای خارجی شرکت کننده نسبت به دوره های گذشته نمایشگاه است که همین امر نشان از رشد کمی بخش بین الملل نمایشگاه قران و عترت مشهد است.

 

نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برخلاف سایر نمایشگاه های قرآنی در سراسر کشور به مقوله عترت در کنار قرآن پرداخته است و همین امر نقطه قوتی در این نمایشگاه به شمار می آید؛ تا جایی که جایگاه خود را در رتبه دوم کشوری بعد از تهران قرار داده است.

 

نمایشگاه قرآن و عترت علاوه بر مشهد در 14 شهرستان تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، جوین، خواف، درگز، سبزوار، سرخس، فریمان، کلات، نیشابور، قوچان، کاشمر و گناباد استان خراسان رضوی نیز برگزار شده است.

 

فعالیت های خوبی در بخش بین‌المللی قرآن انجام گرفته است
محمدعجمی، مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: فعالیت های خوبی در بخش بین‌المللی قرآن انجام گرفته است.

 

وی با اشاره به این مطلب که بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن که با ابتکار جامعه المصطفی العالمیه برگزار شده است بخشی فوق‌العاده جذاب و تاثیرگذار است، ادامه داد: چند کار خوب و تاثیرگذار در این بخش صورت پذیرفت که از جمله آنها می‌توان ارایه کارها و فعالیت‌های پژوهشی طلاب کشورهای خارجی و وجود غرفه کشورهای همسایه و دور اشاره کرد.

 

عجمی حضور کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان و آذربایجان در این بخش را از دیگر نقاط قوت بخش بین‌الملل ارزیابی کرد و گفت: ارائه توضیحات درخصوص فعالیت‌های قرآنی طلاب این کشورها در ایران و همچنین فعالیت‌های قرآنی کشورهای یاد شده در خود این کشورها یکی از بخش‌های جذاب و اثربخش بخش بین‌الملل نمایشگاه است.

 

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی تصریح کرد: بخش بین‌الملل نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد از خلاقیت، پویایی و جذابیت بالایی برخوردار است که این مسائل موجب بالا رفتن اثربخشی این قسمت از نمایشگاه شده است.

 

نهادهای ملی باید پشتیبان برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد باشند
سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد نیزنهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد را یکی از مؤلفه‌های فرهنگ معرفی کرد.

 

وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ مردم از رسالت‌های عمده همه دستگاه‌ها است، افزود: اگر کشور را با طلای ناب بسازیم اما به فرهنگ مردم توجه نداشته باشیم به توسعه متوازن در عرصه‌های مختلف دست نمی‌یابیم.

 

وی با اشاره به وجود مشکلات فراوان در عرصه ارائه محصولات متناسب با الگوی حجاب اسلامی گفت: بسیاری از خانواده‌ها می‌گویند وقتی به بازار مراجعه می‌کنیم لباس مناسب و منطبق بر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیدا نمی‌کنیم اما محصولاتی عرصه عفاف و حجاب ارائه شده در این نمایشگاه، نشان می‌دهد مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران این ظرفیت را دارد که فروشگاه‌های متعددی را با عنوان فروشگاه مد و لباس اسلامی داشته باشد.

 

شهردار مشهد تأکید کرد: ضروری است برای نهادینه شدن فرهنگ، در کنار تمام نمایشگاه‌هایی که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود، نمایشگاهی برای ارائه الگوهای مناسب عفاف و حجاب نیز برپا شود.

 

عدم اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان در خصوص بخش های مختلف نمایشگاه
در همین رابطه بهروز کریم پور، مدیرنگارخانه رضوان و مسئول غرفه موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، با اشاره به اینکه روزهای آغازین نمایشگاه همزمان با شب های قدر بود و این مسئله بازدیدها را نسبت به سال گذشته کاهش داده بود به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: پس از لیالی قدر بازدید از نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد بهتر از سال گذشته نیز شد.

 

وی تاکید کرد: نقطه ضعفی که در بسیاری از نمایشگاه ها وجود دارد عدم اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان در خصوص بخش های مختلف نمایشگاه است و اینکه چه غرفه هایی با چه محتوایی در کدام قسمت نمایشگاه قرار گرفته است و اغلب بازدیدکنندگان در پیدا کردن غرفه مورد نظر خود دچار مشکل می شوند.

 

کریم پور ابراز داشت: حضور همه بخش های آستان قدس رضوی در یک سالن انسجامی خاص از لحاظ شکل ظاهری، محتوایی و نظم به آن داده است و این مسئله نقطه قوتی در بازدیدها برای آستان قدس رضوی به وجود آورده است.

 

چرخه تولید و عرضه مدل های اسلامی در بازار مناسب نیست
در ادامه زهره جولایی، مسئول غرفه دبیرخانه ساماندهی مد و لباس استان نیز اشاره ای به محصولات ارائه شده در غرفه خود داشت وبه خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بیش از 30 طرح چادرهای اسلامی و مانتوهای جدید که نشاندهنده توانمندی طراحان استانی است، در این غرفه عرضه شده است.

 

وی با اشاره به رضایت برخی از مسئولان همچون استاندار، مدیرکل ارشاد استان، رئیس شورای شهر مشهد از این غرفه، گفت: برخی از این مسئولان قول حمایت های مادی و معنوی از طراحان لباس استان را داشته و پیشنهاد نمایشگاهی دائمی در این زمینه را نیز داده اند.

 

جولایی با بیان اینکه متاسفانه چرخه طراح، تولید و عرضه درحوزه مدل های اسلامی در بازارها مناسب نیست، گفت: طراحان لباس معمولا محلی برای عرضه و فروش محصولات خود ندارند که این قبیل نمایشگاه ها برای معرفی طرح های جدید خوب است اما کافی نیست چرا که در این گونه نمایشگاه ها فروشی نداریم و محصولات تنها برای نمایش عمومی ارائه می شود.

 

حضورمنسوجات مازنداران برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد
همچنین علیرضا صمیمی، مسئول غرفه منسوجات مازندران، با اشاره به اینکه برای اولین سال در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد شرکت می کند نیز به خبرنگار شبستان گفت: تخفیف های ارائه شده در نمایشگاه باعث شده است بازدید و خرید از این غرفه مناسب باشد.

 

وی تصریح کرد: تبلیغات نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در روزهای اولیه آن مناسب نبود و پس از آنکه برخی از رسانه ها همچون روزنامه ها اطلاع رسانی برگزاری این نمایشگاه را انجام دادند، بازدید از آن تاحدودی بهتر شد.

 

صمیمی افزود: در تحویل وسایل غرفه از قبیل میز و صندلی ها همکاری خوبی با غرفه داران صورت نگرفت و نظارت خوبی برای تحویل وسایل وجود نداشت.

 

برگزاری محافل انس با قرآن از نقاط مثبت نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد است
اسماعیل غریبی، بازدید کننده نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، این دوره از نمایشگاه را از لحاظ کیفی نسبت به سال های گذشته مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی و برگزاری محافل قرآنی به خصوص محفل قرآنی که برای نوجوانان در محل محوطه باز نمایشگاه برگزار شده بود از نقاط مثبت نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد است.

 

وی افزود: تبلیغات شهری نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد ضعیف بود و من به دلیل آنکه هر سال از این نمایشگاه بازدید داشتم پیگیر زمان برگزاری آن بودم.

 

غریبی گفت: در غرفه شهرداری اقدام جالبی که صورت گرفته بود آن بود که عدم رعایت برخی از قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی مراجع گناه اعلام شده بود و این فتاوا را در حد پوستر و بنر در غرفه خود نصب کرده بودند که جا داشت پیش از این ها به این موضوعات پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه در نمایشگاه قرآن و عترت برخی مسایل که همخوانی با فضای نمایشگاه ندارد به چشم می خورد، گفت: از جمله این عدم تناسب می توان به غرفه های گل و گیاه و یا فروش ظروفی که ربطی به این نمایشگاه ندارد اشاره کرد.

 

کتاب های مربوط به حوزه علوم قرآنی به خوبی در نمایشگاه یافت می شد
احسان محمدی، بازدید کننده نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، با اشاره به اینکه سال های گذشته نیز از این نمایشگاه بازدید داشته است، بیان کرد: متاسفانه نمایشگاه قرآن بیش از هر چیزی تبدیل به فروشگاه های عرضه کتاب و یا فروشگاه های چادر و مقنعه برای بانوان شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: کتاب های مربوط به حوزه علوم قرآنی به خوبی در نمایشگاه یافت می شد و تخفیف های آن ها نیز مناسب بود.


پایان پیام/
 

کد خبر 388575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha