مکان یابی صحیح کتابخانه ها در اهواز راهی به سوی توسعه فرهنگ مطالعه

خبرگزاری شبستان: سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهواز، گفت: مکان یابی صحیح و احداث کتابخانه های عمومی در شهرستان اهواز راهی به سوی توسعه فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی در سطح شهر می باشد.<BR>

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهواز، گفت: کتابخانه‌های عمومی، به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای فرهنگی، نقش مهمی در افزایش سطح سواد و فرهنگ عمومی جوامع بر عهده دارند.

 

وی افزود: محل استقرار کتابخانه‌های عمومی و نحوه توزیع آنها در سطح شهرها، مستقیم یا غیر مستقیم، در میزان مراجعه و استفاده افراد از کتابخانه های عمومی دخالت دارد و همجواری کتابخانه با کاربری های پر تجمع نظیر، پارک ها، مساجد، فرهنگسراها و موزه‌ها، می ‌تواند نقش بسزایی در افزایش اقبال مردمی نسبت به کتابخانه‌های عمومی ایفا کند.

 

وی با بیان اینکه بنابراین، کتابخانه‌های عمومی، همچون دیگر کاربری های شهری، برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان، باید به نحو صحیح مکان‌یابی شوند، اضافه کرد: در پژوهشی وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز در قالب دو معیار مرکزیت و سازگاری و با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی بررسی و ارزیابی شد.

 

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهواز، ادامه داد: نتایج پژوهش نشان می دهد بی توجهی به محل استقرار کاربری های سازگار و ناسازگار موجب شده تا بخش عمده ای از کتابخانه های عمومی اهواز به لحاظ موقعیت استقرار و نه منطقه استقرار در شرایط مناسبی قرار نگیرند.

 

وی تصریح کرد: نقشه نهایی مناطق بهینه برای احداث کتابخانه‌های عمومی جدید در سطح شهرستان اهواز، حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از کتابخانه‌های فعلی اهواز در مناطق بهینه واقع شده‌ اند؛ در عین حال، همین کتابخانه‌ها به دلیل همجواری با کاربری های ناسازگاری موقعیت مطلوبی ندارند.

 

وی با بیان اینکه در کنار بسیاری از مناطق پر جمعیت و مستعد وجود کتابخانه عمومی در شهرستان اهواز فاقد کتابخانه عمومی است، عنوان کرد: در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه ای شهرستان اهواز 1.61 متر مربع است، یعنی به ازای هر100 نفر اهوازی یک متر و 61 سانتی متر مربع فضای کتابخانه¬ای وجود دارد که تا رسیدن به چشم انداز کتابخانه های عمومی 1404 یعنی 8 متر مربع برای هر صد نفر اهوازی فاصله زیادی دارد.

 

کوهی رستمی، اذعان داشت: با توجه به کمبود فضای کتابخانه ای با همکاری و هماهنگی های به عمل آمده در سطح استان و شهرستان در کمیته برنامه ریزی اهواز در سال 1393، سه کتابخانه با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و 2 درصد نفت ساخته خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: در ساخت این سه کتابخانه بر اساس نقشه های بهینه تهیه شده، مناطق فاقد کتابخانه در اولویت قرار خواهند گرفت و با ساخت این سه کتابخانه فضای کتابخانه ای شهرستان اهواز رشد خوبی را شاهد خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان بالغ بر 42 میلیارد ریال جهت تجهیز و تعمیر کتابخانه های موجود شهرستان نیز تخصیص یافت که امید است با توجه به دو مقوله مکان یابی مناسب و احداث کتابخانه های عمومی، شاهد گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان اهواز باشیم.

 

وی یاد آور شد: شهرستان اهواز در حال حاضر دارای 35 کتابخانه عمومی با زیربنای 19 هزار و 907 مترمربع است که در کتابخانه های عمومی این شهرستان تعداد 439 هزار و 686 جلد کتاب برای استفاده مراجعه کنندگان وجود دارد و تعداد اعضای این شهرستان 36 هزار و 432 نفر است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 388581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha